Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

aion imettää vauvaani täydet 6kk ennen kuin annan kiinteitä.

Vierailija
23.08.2013 |

niinkuin suositukset sanovat. Sitten annan kiinteitä lisäksi ja ohella jatkan imetystä vähintään vuoden ikään.

Miltäs kuulostaa?

p.s. vauva ei ole vielä syntynyt mutta näin suunnittelin.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo-o, eihän siinä mitään, niin minäkin tein. Mutta varaudu silti yllätyksiin, kaikki ei aina välttämättä menen niinkuin suunnittelee.

Vierailija
2/25 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä! Näin meilläkin :) hienolta kuulostaa. Kuulostaa myös että olet hienosti hankkinut tietoa ja valmistautunut. Muista että vauvan ollessa ehkä 1-2 kk voi tuntua tosi rankalta, mutta mieti että siitä vain ihan vähän aikaa eteenpäin niin sinulla on taas paljon enemmän vapaa-aikaa (syöttövälit harvenee). Tsemppiä! Ps. Hanki etukäteen imetysrintsikoita ja toppeja - minua harmittaa kun olin aluksi hankkinut vain kaksi, olisi tarvinnut aluksi väh. kahdet rintsikat ja kaksi toppia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoista odottaessa en juuri suunnitellut kauanko imettäisin. Ajattelin lähinnä ett kumpa imetys onnistuisi. Onnistui ja seuraavallakin. Täysimetin molempia 6kk ja osaimetin reilu 1,5vuotiaaksi. No,kolmannen kanssa ei ollutkaan niin ruusuista. Sain kokea mitä ne rintaraivarit ovat ja miten vauva ei osaa luonnostaan ottaa oikeaa imuotetta. 2kk täysimetin,sitten annoin lisäksi korviketta.

Nyt odotan kaksosia,enkä suunnittele mitään! Eli ole avoimin mielin! 

Vierailija
4/25 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin minäkin suunnittelin, mutta 5kk neuvolassa käskivät alkaa antaa kiinteitä...selvisin kyllä siitä :) Ja imetin lopulta yli vuoden.

Vierailija
5/25 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joopa joo. Varaudu myös siihen, että imetys ei onnistukaan. Niin minäkin kovasti suunnittelin imettäväni vuoden, mutta eipä se imetys sitten onnistunut YHTÄÄN!!! Pumpulla sain 5 viikkoa pumpattua ja annettua omaa maitoa tuttipullosta, mutta sitten sekin loppui :(

Vierailija
6/25 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin minäkin ajattelin, kunnes kaikki menikin ihan toisinpäin.

Toisen kanssa en viisastuneena tehnytkään suunnitelmia.

Vierailija
7/25 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa hyvältä!:) Ihan pilkuntarkka ei kannata olla. Jos vauvan paino ei nouse pelkällä maidolla niin ota kiinteät kehiin aiemmin.

Vierailija
8/25 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pulska tyttö vaati kiinteitä jo ennenkuin 3kk tuli täyteen...

Vierailija
9/25 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinäpä aiot. Niin minäkin aioin. Tulos: maitoa ei tule tarpeeksi, vauvan paino laskee, pikapikaa sairaalaan, josta tiukka neuvo antaa korviketta NYT. 5kk iässä kiinteitä. 

Ja katsos, en oppinut, sama toistui toisenkin lapsen kohdalla :( Kaiken lisäksi rintojani oli vielä operoitu lasten välissä eikä imetyksen onnistumisesta ollut takeita (pienennysleikkaus tehty), mutta minä aioin. Ja yritin. Ja aiheutin lapselleni aliravitsemustilan.

Vierailija
10/25 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tein minäkin ja pidin huolen siitä mitä suuhuni pistin sinä aikana! Se olikin sitten jo eri juttu ja vaikeaa. Makkarat, karkit, limut sun muut e-koodimyrkyt pitäisi karsia mutta niinhän sinä toki teet jo ennen raskaustakin!

Olet mitä syöt, pitää paikkansa ja voitaisiin jatkaa, että lapsesi on sitä miksi sen syötät jo kohdussa ollessaan!!

Yksi kysymys, tiedättekö että luomujauhoissa on paljon enemmän maitohappobakteereita kuin tavallisissa? Oliskohan vielä juureen tehty leipä paitsi herkullisempaa myös terveellisempää!

Vierailija
11/25 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa. Varmasti onnistut, jos kerran päätät. Allergologit kuitenkin suosittelevat, että jo 4-5kk iästä alettaisiin antaa pieniä maistiaisia kiinteitä ruokia, koska tämä nykytiedon valossa ennaltaehkäisee allergioita. Sinänsähän homma toki olisi edelleen käytännössä täysimetystä, koska nuo määrät ovat 1-2tl/vrk.

Vierailija
12/25 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti onnistuu, mutta muista, että vauvat ei ole koneita eikä äitiys täydellistä suorittamista. Meillä annettiin kiinteitä jo 3 kk ikäiselle, ja kas, vauva alkoi nukkua (söi sitä ennen 1,5 tunnin välein) viiden tunnin yöpätkiä ja samalla loppui se, mitä koliikkina pidettiin. Osittaisimetyksellä. Sillä oli vaan nälkäääää, ja kyllä hän nyt 13 v. vanhana onkin luokkansa rotevin ja pisin urheileva poika (170 cm ja 45 kenkä) ja katselee äitiänsä alaspäin.

Toinen vauva, tyttö, mussutteli tissiä 5 kk tyytyväisenä neljän tunnin välein ja sai sitten kiinteitä ja tissiä 10 kk ikään asti. Itse syömään oppi vasta 2,5 v. ikäisenä. Motorisesti vähän kömpelö lapsi, joka ei isonakaan tykkää oikein liikunnasta.

Kolmas 4 kk iässä jo maistoi perunaa ja 5 kk iässä hylkäsi rinnan, kun keksi että nokkamukistakin hän osaa juoda ja 10 kk ikäisenä käytti jo sujuvasti lusikkaa. Aina menossa ja tulossa, kiire on!

Se on sun lapsesi, joka säätää, miten se menee. Sitä se lapsentahtisuus on.

Vierailija
13/25 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän sitä kaikki suunnittelevat :) Ja toivottavasti onnistuu mutta muista että se ei ole maailman loppu jos joudut korvikkeisiin turvautumaan.

Esikoisen kanssa ei imetys onnistunut kun hänellä oli synnynnäinen sydänvika eikä jaksanut imeä rinnasta itseään täyteen vaan lisänä tarvittiin korviketta. osaimetin 3kk jolloin piti ruveta testaamaan kiinteitä koska paino lähti tuon sydänvian takia laskuun.

Kuopuksen imettämisestä mulla ei ollut suuria haaveita :) kun olin ekana yönä laitoiksella imettänyt tuota kaveria 5 tuntia putkeen (16 tunnin synnyttämisen ja sektion jälkeen olin hieman puhki) soitin kelloa ja pyysin lisämaitoa, kätilö tokaisi vain että tälläsiä syöppöjä nämä yliaikaiset pojat on. Osaimetin reilu 3kk ja sen jälkeen oli pullovauva.

Vierailija
14/25 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ajatellut imetyksiä lainkaan ensimmäistä odottaessani ja olin hämmentynyt, kun vanhemmat naiset kyselivät imetysaikeitani. Vauvan synnyttyä vasta tuli tuo aihe ajankohtaiseksi ja imetys lähti hyvin käyntiin. Vauva oli helppo, söi neljän tunnin välein ja nukkui ruokavälit.Täysimetystä 3kk ja kaikkiaan vuoden. Luotin omaan vaistooni ja kun vauva kasvoi nopeasti ja alkoi olla aina nälissään, syötin perunaa hyvällä omatunnolla.

Vierailija
15/25 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä aikomus, mutta ole myös valmis muuttamaan suunnitelmaasi. Imetyksessä voi tulla monenlaisia ongelmia vastaan. Ensimmäisen lapseni jälkeen en enää yhtään ihmettele miksi niin harva pystyy siihen kuuden kuukauden täysimetykseen.

Vierailija
16/25 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä suunnittelin samoin esikoisen kanssa,  muttei mullakaan imetys onnistunut alkuunkaan.  En saanut ohjausta enkä neuvoja, joten imetys jäi lyhyeksi.  Toisen kohdalla meinasin etten imetä ollenkaan, mut jostain syystä kuitenkin päätin sitten kokeilla. Kun olin 3kk imettänyt, neuvolasta sanottiin, että"nyt voit ihan hyvin jo lopettaa, kyllä se jo hyvä on", ja mä totesin, että lopetan sitten kuntuntuu ssiltä.  5kk iässä käskettiin antamaan kiinteitä, sanoin että annan sitten kun vauvani on valmis - ja kolme päivää ennen 6kk-päiväänsä hän ensimmäisen kerran hamusi käteensä ruokaa muiden perheenjäsenten lautasilta,  joten sai oman lautasen ja ensimmäiset kiinteänsä. Silloin ajattelin,  että jos imetys vaan sujuu, jatkan yksivuotiaaksi sitä. Lopulta vieroitin rinnalta kaksivuotiaan. Kolmas lapsi taas... no, ei sujunut. Lapsi veti pultteja rinnalla ja oli muutenkin tosi kärttyinen koko ajan, mutta sinnittelin imetyksen kanssa. Kiinteitä alettiin antaa, kun lapsi hamusi muiden ruokia suuhunsa, eli 5kk iässä, ja samoihin aikoihin alettiin antamaan illalla lisämaitoa pullosta, koska en voinut notkua vauva tississä koko iltaa, kun piti hoitaa myös ne isommat,  ja mies oli usein illat pois. Toisaalta pääsin myös itse jatkamaan salilla käymistäni, kun muutkin pystyi vauvaa syöttämään. Lopulta 7kk iässä,  kun vauva kieltäytyi enää koskemasta rintaan, totesin että riittäköön.

Vierailija
17/25 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

onnea valitsemallasi tiellä.

Vierailija
18/25 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä täysimetin 12kk :D

vauvalle tarjottiin kyllä kiinteitä 5,5kk iässä, mutta ei huolinut. Oli todella turhauttavaa tarjota säännöllisiä aterioita, kun ei ne vaan mennyt alas. Lusikallisen saattoi maistaa ja sitten tuli stoppi. Muistan, että 1v:n kakka oli vielä sitä keltaista maitokakkaa, sen vertaa ei kiinteitä mennyt alas koskaan että kakka olisi ollut ruskeaa ja kiinteää.

Siitä eteenpäin rupesi sentään vähän syömään, mutta edelleen nyt koululaisena on aivan älyttömän pieniruokainen.

Saanko Hyvä äiti -palkinnon pitkästä imetyksestä? :D

Vierailija
19/25 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suositus on vissiin että maistelut alettaisiin ennen 6kk, jotta lapsi sitten osaa jo syödä kun puoli vuosi tulee täyteen että lapsi saa sitten lihasta jne tarvittavat proteiinit jne =)

Vierailija
20/25 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, kiinteillä ei ole mikään kiire! Imetys jee, äidinmaito luonnollisin vauvanruoka

vaikka itsellä ei imetys onnistunutkaan, olisin silti halunnut, onneksi ystävä antoi omaa maitoaan

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan