Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lampaankareen valmistukseen apuja?

Vierailija
23.08.2013 |

Teen tänään lampaankaretta ruuaksi, mutta kaipaisin valmistukseen neuvoja.

Mulla on kahdeksan kareen köntti ja ajattelin paiustaa pannulla värin pintaan ka kypentää tämän jälkeen uunissa loppuun.

Onko parempi valmistaa kare yhtenä könttinä ja leikata vasta valmiina palasiksi vai leikata kareet jo ennen kysentämistä irti toisistaan?

Aiemmin olen tehnyt sen kokonaisena, mutta kuumana sen leikkaaminen on olluit musta vähän hankalaa ja sotkuista. Kumpi tapa on oikeampi tapa valmistaa kare?

Toinen ongelma on, että mulla ei ole lihalämpömittaria. Ohjeet käskevät kypsentämään 150 asteisessa uunissa kunnes sisälämpötila on n. 55 astetta. Onko teillä antaa minkäänlaista arviotas siitä, kuinka kauan siinä menee? Vartti?

Kiitos avustanne jo etukäteen!

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestäni oikea tapa on ehdottomasti kypsentää se kokonaisena. Teemme samoin kuin sinä, pannulla väriä pintaan ja kypsemmäksi (lammashan saa olla roseeta) uunissa.

En osaa antaa aika-arviota, ei meilläkään ole lihalämpömittaria, mieheni tekee ruoat, joten minä en tiedä. Mutta luulen että vartti voi olla aika hyvä aika!

Vierailija
2/5 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestäni oikea tapa on ehdottomasti kypsentää se kokonaisena. Teemme samoin kuin sinä, pannulla väriä pintaan ja kypsemmäksi (lammashan saa olla roseeta) uunissa.

En osaa antaa aika-arviota, ei meilläkään ole lihalämpömittaria, mieheni tekee ruoat, joten minä en tiedä. Mutta luulen että vartti voi olla aika hyvä aika!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut leikkaavat sen pareittain (2 kyljystä samassa) ennen kypsentämistä. Olen joskus tehnyt tämän ohjeen mukaan, ja hyvää oli: http://www.ruokala.net/resepti/lampaankare-valkosipuli-leipakuorrutteella-1

Vierailija
4/5 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos leikkaat se ei ole kare vaan lampaankyljykset.

Luulin ensin että sinulla on kahdeksan kappaletta kyljysrivejä.

Vierailija
5/5 |
23.08.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lampaan karee ei mulle ole ollut helpoimpia, vaikka onkin myös grillattuna herkullista. Irti leikatyina kyljykset on helpompi valmistaa, mut kokonaisena kyljysrivinä paistaen lihan voi onnistua jättämään roseeksi. Irti leikkaamisen vaikeus riippuu vähän siitä, miten paksuksi selkäranka on halkaistu. Paistamisen jälkeen nikamat löystyvät hieman, jolloin tukeva veitsi on helpompi ujuttaa niiden väleihin, (jotka eivät ole aivan kylkiluiden keskivälin kohdalla lisäten vaikeutta).

Myös rakeisesta merisuolasta ja pienestä jauhosta leivottu paistokuori säilyttää kareen mehukkuuden ja maustaa sitä.

Pareittain peilikuvana kypsennetyt kyljykset on sahattu kokonaisesta halkaisemattomasta satulasta.

Lihalämpömittari kannattaa kyl hankkia. Halvimmillaan sellaisen saa muutamalla eurolla. Pätevämpää digitaalista johdollisella anturilla voi käyttää myös leivonnassa monipuolisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yhdeksän