Miten toimia fikusti ja karkoittaa vieraat lapset kimpustani
Pihassamme on lapsia jotka tulevat minulle jatkuvasti juttelemaan, mutta ovat inhottavia lapselleni. Olen joutunut hankalaan tilanteeseen sillä en halua sanoa lapsille pahasti, mutta en myöskään halua toimia minään ilmaisena lastenhoitajana/ tukivanhempana lapsille jotka kuitenkin hyvin harvoin leikkivät oman lapseni kanssa. Koen myös, että joudun liikaa vastuuseen konflikteista kun lasten omat vanhemmat eivätkoskaan näy pihalla.
Olen hyvin väsynyt välillä ja huomaan, että tekee mieli alkaa ilkeäksi. Nämä lapset eivät mitenkään helpota minun taakkaani leikkimällä lapseni kanssa vaan tulevat siihen muuten vaan. Haluaisin selvitä tästä tilanteesta jotenkin niin, että minulle ei tulisi lisä taakkaa (kiukkuiset vanhemmat), mutta en oikeasti halua lapselleni ilkeitä lapsia roikkumaan kintereilläni.
Kommentit (29)
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 21:01"]
Minulla on erityislapsi enkä tosiaankaan jaksa kasvattaa koko pihan lapsilaumaa, vaikka olenkin sitä mieltä että "koko kylä kasvattaa" (ja toimin tämän mukaan monessa asiassa). Arki on raskasta eikä kiinnosta selvittää alemman sivistystason vanhempien jälkeläisten riitoja kaupanpäälle...olen ratkaissut asian niin, että käymme mielummin lapseni kanssa lähellä olevassa puistossa, koska taloyhtiön pihalla nämä kiroilevat, kiusaavat pikkupirut ovat raivostuttavaa seuraa. Puistossa heitä ei näy, koska alle kouluikäisinä eivät saa lähteä pihalta eikä vanhempiaan toisaalta kiinnosta viedä heitä minnekään. Tai no, kerran olivat puistossa samaan aikaan kanssamme ja kehuskelivat miten "sisko ajoikin tänne koko matkan ylinopeutta" + rikkoivat pienempien lasten hiekkakakkuja...
[/quote]
Samantyylinen tilanne minulla. Tosiaan toisilla on sellainen kasvatustyyli,e ttä lapset heitetään ulos selivämään "jengissä" mahdollsimman pienestä. En halua lastani mihinkään pikku riiviöiden hierarkiaan. Itsekkin olen hyvin väsynyt ja siksi en vain jaksa hoitaa muita. Tajuan sinua.
Ap
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 21:01"]
Kuulostaa oudolta. Mä olen aina ollut se aikuinen, joka juttelee lasten kanssa. Siksi monet lapset tykkää käydä meillä. Mutta todellakin ovat lapseni kavereita ja se oli alussa ihan tarpeenkin tukea tuota kaveruutta, koska omani oli erityisesti alle kouluiässä tosi ujo. Sai paljon hyviä ystäviä niistä lapsista, joita minä paapoin täällä ja tyttö ylitti ujoutensa, kun tutustui paremmin.
[/quote]
Niin onkin outoa. Itsekkin olin juuri siksi näille ystävällinen koska ajattelin tukea lasten toveruutta.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 21:11"]
Meillä sama ongelma, mutta vielä niin päin, että oma lapseni ihailee pihan "kingiä" ja haluaa olla hänen kanssaan ja kingi tietysti vanhempana vedättää nuorempiaan ja vie mukanaan kiellettyihin asioihin ja minä olen usein ainoa aikuinen pihan lapsilaumassa. Mahdotonta on kieltää heidän yhdessäolonsa, kun samassa pihassa leikkivät, mutta pelottavaa antaa heidän leikkiä keskenään, kun ei tiedä mitä tapahtuu. Omani on sen ikäinen, että voin antaa näin kesällä olla itsekseen ulkona, kun äänet kuuluu sisälle, mutta sen verran pieni, että ihaillen seuraa isompia kaikessa.
[/quote]
Samantyylinen kuvio meilläkin tuolla pihassa, mutta onneksi lapseni ei ihaile itseään kinginä pitävää isompaa lasta. Hän vain muuten haluaa ulos ja muiden kanssa leikkiä. Muuten tässähän saattaa ollakkin syy outoon käytökseen tajusin juuri..pihan kingiä suututtaa kun oma pieni lapseni ei ihaile häntä ja hän on kääntänyt nämä toiset lastani vastaan. Voiko pienillä lapsilla olla tällaista?
Ap
Kiitos vinkeistä kaikille. Näiden teidän vastausten avulla tajusin mistä on kysymys ja sen miten minun kannattaa toimia.
Eikun fiksusti...hahaha.
Vinkkejä otetaan vastaan. Onko kellään ollut samanlaista kokemusta?
Ap
Kysy, haluavatko leikkiä lapsesi kanssa. Jos vastaavat että ei, niin sanot, että eipä mitään, minä leikin hänen kanssaan ja te voitte mennä tekemään jotain muuta. Jos lapset jäävät siihen, voit sanoa napakasti, että meillä on "leikki kesken, tähän mahtuu kyllä mukaan", mutta muuten et vastaile.
Koska olet paikalla ainut aikuinen, sinun pitää neuvoa ilkeästi käyttäytyviä lapsia käyttäytymään paremmin. Jos tämä ei auta, ota yhteyttä lasten vanhempiin. Kun tämä asia selviää, voit ihan normaalisti olla tekemisissä lasten kanssa eikä se ole sinulle taakka.
Kuullosti hyvältä neuvolta pihalla. Äskettäin soi ovikello ja lapset siellä, mutta asiaa oli MINULLE. Tuntui todella inhottavalta kun silmäilivät lastani halveksivasti ja minulle höpöttivät. Olen tilanteesta jotenkin hämmentynyt.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 17:39"]
Koska olet paikalla ainut aikuinen, sinun pitää neuvoa ilkeästi käyttäytyviä lapsia käyttäytymään paremmin. Jos tämä ei auta, ota yhteyttä lasten vanhempiin. Kun tämä asia selviää, voit ihan normaalisti olla tekemisissä lasten kanssa eikä se ole sinulle taakka.
[/quote]
Olen tehnyt tätä kasvatus työtä pian vuoden ja alan olla väsynyt. Olen pihan vanhemmista taakoitetuin ja joudun silti hoitamaan toisten lapsia.
Eilenkin kun tulin töistä ja päiväkodin jälkeen ajattelin hetken rennosti ola lapseni kanssa pihalla tulee siihen sitten lapsilauma. Nämä vanhemmat jo muutenkin haluavat päästä helpolla ja taatusti jos menisin sanomaan jotain saisin vihat niskoille. Olen jo saanutkin kun olen yrittänyt laittaa rajoja.
Koen tilanteen todella epäreiluna ja olen alkanut vältellä pihalla oloa ihan sen takia etten jaksa toimia ilmaisena lastentarhan opettajana.
Entä jos sanoisit niille lapsille ihan suoraa, että minä olen tämän Helmin äiti, en teidän äitinne. Jos teillä on asiaa aikuiselle, menkää kotiin. Jos haluatte leikkiä Helmin kanssa, asia OK. Mutta tästä eteenpäin et kuuntele heidän juttujaan, koska sinulla on muutakin tekemistä.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 17:52"]
Entä jos sanoisit niille lapsille ihan suoraa, että minä olen tämän Helmin äiti, en teidän äitinne. Jos teillä on asiaa aikuiselle, menkää kotiin. Jos haluatte leikkiä Helmin kanssa, asia OK. Mutta tästä eteenpäin et kuuntele heidän juttujaan, koska sinulla on muutakin tekemistä.
[/quote]
Tämä taitaa olla ainoa keino.
Onko lapset niin pieniä, että tarvitsevat aikuisten valvontaa leikeissään? Eivät siis keskenään pärjää siinä pihalla. Monesti aikuinen tarkoittaa hyvää valvomalla lapsia leikeissään, "ettei vaan kellekään satu mitään" mutta tietämättään häiritsee ryhmädynamiikkaa tosi paljon. Anna lasten olla keskenään siellä pihalla ja mene itse sisälle omiin puuhiisi, ja kyylää vaikka ikkunasta jos huolestuttaa. Ehkä ne lapset sitten sen sinunkin lapsesi kanssa alkavat leikkiä :)
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 18:01"]
Onko lapset niin pieniä, että tarvitsevat aikuisten valvontaa leikeissään? Eivät siis keskenään pärjää siinä pihalla. Monesti aikuinen tarkoittaa hyvää valvomalla lapsia leikeissään, "ettei vaan kellekään satu mitään" mutta tietämättään häiritsee ryhmädynamiikkaa tosi paljon. Anna lasten olla keskenään siellä pihalla ja mene itse sisälle omiin puuhiisi, ja kyylää vaikka ikkunasta jos huolestuttaa. Ehkä ne lapset sitten sen sinunkin lapsesi kanssa alkavat leikkiä :)
[/quote]
Alle kouluikäiset tarvitsevat aina aikuisen pihalle. He eivät tiedä ryhmädynamiikasta yhtään mitään, joten aikuisen tehtävänä on katsoa sen oman lapsensa perään, ettei tämä pääse tekemää tyhmyyksiä. Joukossa tyhmyys tiivistyy ja joku 4-6v ikäisistä koostuva kakaralauma on sieltä tyhmimmästä päästä.
Päiväkodissakaan ei jätetä lapsia keskenään pihalle, miksi se olisi kerrostalopihassa lapsille eduksi?
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 18:07"]
Alle kouluikäiset tarvitsevat aina aikuisen pihalle. He eivät tiedä ryhmädynamiikasta yhtään mitään, joten aikuisen tehtävänä on katsoa sen oman lapsensa perään, ettei tämä pääse tekemää tyhmyyksiä. Joukossa tyhmyys tiivistyy ja joku 4-6v ikäisistä koostuva kakaralauma on sieltä tyhmimmästä päästä.
Päiväkodissakaan ei jätetä lapsia keskenään pihalle, miksi se olisi kerrostalopihassa lapsille eduksi?
[/quote]
Höpöhöpö! Anna lasten olla keskenään - eikä sitä nyt hemmetti tarvitse ryhmädynamiikasta mitään tietääkään, mutta silti aikuisen läsnäolo häiritsee lasten omia puuhia. Aina kun aikuinen - varsinkin yksi aikuinen, jolla ei ole mitään muuta tekemistä, kuin kyylätä lasten touhuja - on valvomassa, niin lapset omaksuvat aikuisen "johtajaksi" ja sen vuoksi ne vieraat lapsetkin varmaan siinä sinun ympärillä pyörii. Odottavat sinun ottavan ohjat käsiin ja sanovat, mitä pitää tehdä. Jos saavat olla keskenään siellä pihalla, saavat itse keksiä sitä tekemistä ja harjoitella ryhmänä olemista. Päiväkodissa sattuu olemaan laki, että valvomatta ei voi jättää, mutta kyllä lastenkin olisi edes joskus hyvä harjoitella keskenään olemista ilman aikuisen ohjausta.
Onneksi toi aika on ohi. Kuopus jo 10v. Vaikea tilanne on. Itse ulkoilisin puistossa.
Miksei niille lapsille voi sanoa rumasti?
"Menkääpä leikkimään siitä keskenänne", "Menkää kysymään sitä äidiltä/isältä".
Sitten vain olet niinkuin et kuulisikaan ja leikit oman lapsesi kanssa, tms. Sinulla ei ole kasvatus- tai hoitovelvollisuutta muiden lapsista, etenkään jos he koko ajan leikkivät pihalla ilman valvontaa. Onpa idioottimaisia aikuisia teidän pihapiirissänne.
Itse varmaan vastaisin lasten keskustelunaloituksiin ystävällisesti, mutta lyhyesti, en jatkaisi keskustelua tai kyselisi lapsilta oikeastaan mitään. Voisi olla ihan hyvä, jos tosiaan menisitte hetkeksi leikkimään johonkin läheiseen puistoon. Lapset unohtavat yllättävän nopeasti, tutusta aikuisesta tulee vieras, jota hiukan ujostellaan. Jonkun kuukauden jälkeen saatte varmasti leikkiä pihalla rauhassa, ja sitten vain pidät itsesi henkisesti hiukan etäämpänä pihan lapsista.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 18:15"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 18:07"]
[/quote]
Höpöhöpö! Anna lasten olla keskenään - eikä sitä nyt hemmetti tarvitse ryhmädynamiikasta mitään tietääkään, mutta silti aikuisen läsnäolo häiritsee lasten omia puuhia. Aina kun aikuinen - varsinkin yksi aikuinen, jolla ei ole mitään muuta tekemistä, kuin kyylätä lasten touhuja - on valvomassa, niin lapset omaksuvat aikuisen "johtajaksi" ja sen vuoksi ne vieraat lapsetkin varmaan siinä sinun ympärillä pyörii. Odottavat sinun ottavan ohjat käsiin ja sanovat, mitä pitää tehdä. Jos saavat olla keskenään siellä pihalla, saavat itse keksiä sitä tekemistä ja harjoitella ryhmänä olemista. Päiväkodissa sattuu olemaan laki, että valvomatta ei voi jättää, mutta kyllä lastenkin olisi edes joskus hyvä harjoitella keskenään olemista ilman aikuisen ohjausta.
[/quote]
Vanhemmillekin on laki, että lasta ei saa jättää valvomatta (Lastensuojelulaki, 4 § " mahdollisuuden saada ymmärtämystä ja hellyyttä sekä iän ja kehitystason mukaisen valvonnan ja huolenpidon;"
[quote author="Vierailija" time="15.08.2013 klo 20:56"]
Näin hiljan tällaisen tilanteen. Hankala juttu. Itse olen niin kiltti, että huomioon kaikki lapset. Tässä ajassa on paljon aikuisennälkäisiä lapsia, miksi en siis antaisi huomiota kun kerran satun olemaan kotona lasteni kanssa. Jos olet väsynyt, voithan sanoa senkin suoraan, sanon joskus omillenikin, että "olen nyt väsynyt koska XXX, antakaahan minun hetki levätä rauhassa ".
Hiljan puistossa sateessa 1v ulkoili kaksin 5v:n kanssa. Kun osin paikalle, autoni ensitöikseni pienemmälle kengät jalkaan ja jututin ketä lapset ovat. Ihan luodakseni turvallisuudentunnetta ympäristöön.
[/quote]
Tuohan kuullostaa kauniilta. Varmasti jos lapset olisivat ystävällisiä omalle lapselleni voisinkin ollla siinä, mutta he latistavat lastani ja hänen itsetuntoaan.