Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asuntolainan korko laskuri?

Vierailija
13.08.2020 |

Miksi noissa laskureissa on erikseen tuo korko?

Jos sen koron saa kerran itse päättää niin sehän vedetään sitten nollaan?
Mistä tuon voi sit tietää että paljo sen koron pitää olla?

Ollaan 20,000€ ottamassa asuntolainaa.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hus, pois palstalta jonnet.

Vierailija
2/16 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hus, pois palstalta jonnet.

Olipa outo vastaus.. Saataisko tänne sitten ihan asiallisia vastauksia? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei korkoa voi itse päättää.

Euroopan keskuspankki päättää, mikä on ohjauskorko. Sen mukaan pankki tarjoaa sinulle korkoa. Korko koostuu tuosta ohjauskorosta ja marginaalista (pankin osuudesta). Pankki voi myös tarjota sinulle erilaisia korkovaihtoehtoja ja omia korkotuotteitaan.

Ohjauskorko on vakio, mutta marginaalia tarjotaan taas sen mukaan, miten pankki arvioi sinut asiakkaana. Eli riskin. Siinä mielessä pankkejä voi myös kilpailuttaa. Ja itse voit haluta päättää myös korkoasian sen mukaan, miten koet sen, että jos korot nousevatkin. Itse hölmönä menin ottamaan kiinteän koron x ajaksi, vaikka oikeasti nyt korot eivät ole nousemassa.

Vierailija
4/16 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvioi korko yläkanttiin jos et tiedä sitä vielä.

Vierailija
5/16 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Euroopan keskuspankki päättää, mikä on ohjauskorko. Sen mukaan pankki tarjoaa sinulle korkoa. Korko koostuu tuosta ohjauskorosta ja marginaalista (pankin osuudesta). Pankki voi myös tarjota sinulle erilaisia korkovaihtoehtoja ja omia korkotuotteitaan.

Ohjauskorko on vakio, mutta marginaalia tarjotaan taas sen mukaan, miten pankki arvioi sinut asiakkaana. Eli riskin. Siinä mielessä pankkejä voi myös kilpailuttaa. Ja itse voit haluta päättää myös korkoasian sen mukaan, miten koet sen, että jos korot nousevatkin. Itse hölmönä menin ottamaan kiinteän koron x ajaksi, vaikka oikeasti nyt korot eivät ole nousemassa.

Joo elikkä se korko palkki on siinä siis sen takia että sen voi vedellä siinä 1-10 prosentin välillä edestakas ja katella paljo tulis kuukausierä maksaa eri koroilla.. 

Kiitoksia asiallisesta vastauksesta. 

Vierailija
6/16 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkolaskurilla voi tietysti kokeilla erilaisia korkoja, koska ainakin teoreettisesti korko voi olla montakin prosenttia, vaikka tällä hetkellä korot ovat alhaalla. Pankit eivät kuitenkaan ole hyväntekijöitä, vaan korolla rahoittavat omaa toimintaansa joten ei mikään pankki tarjoa lainaa nollakorolla:)

Vierailija
7/16 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kakka tuli housuun apua!!

Vierailija
8/16 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli nyt provo tai ei - oikeesti, nämä tämmöset pitäis opettaa koulussa, ja kaikenlaiset muut henk koht talouden jutut.

Vierailija
9/16 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko mielestänne oikeustoimikelpoisia ja pankin luottamuksen arvoisia, jos oikeasti täällä kysrlette tuollaista? Joopa, itsehän se korko nollaksi laitetaan... siksi: Hus, jonnet, pois täältä.

Vierailija
10/16 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo elikkä se korko palkki on siinä siis sen takia että sen voi vedellä siinä 1-10 prosentin välillä edestakas ja katella paljo tulis kuukausierä maksaa eri koroilla.. 

Kiitoksia asiallisesta vastauksesta. 

Niin.

Pankki käyttää niin sanottua stressitestiä. Eli että kuinka lainan hoito onnistuu maksajalta, vaikka korko nousisikin tietyn prosenttimäärän verran. Että jos asuntolainaa myöntäessä korko on ollut 2% mutta laina on 20 vuotta ja 10 vuoden jälkeen korko onkin 5%, lainanmaksajan pitäisi silti kyetä lyhentämään lainaa. Siitä pankki on kiinnostunut.

Ja siksi kannattaa kokeilla laskurilla vähän korkeampaa korkoa.

Vierailija
11/16 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankin kanssa neuvotellaan koroista. Tällä hetkellä karkeasti arvioiden 0.4-1 %. Tosin voi olla, että noin pienestä lainasta pankki haluaakin isomman siivun. 

Vierailija
12/16 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pankin kanssa neuvotellaan koroista. Tällä hetkellä karkeasti arvioiden 0.4-1 %. Tosin voi olla, että noin pienestä lainasta pankki haluaakin isomman siivun. 

Tai siis tarkemmin sanottuna, pankilta tulee marginaali. Tällä hetkellä korko 0, joten lainan korko koostuu toistaiseksi pelkästä pankin marginaalista. Siihen päälle euribor 1, 3, 6 tai 12 kk. Asuntolainassa tavallisimmin 12 kk. 

Vierailija
13/16 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli nyt provo tai ei - oikeesti, nämä tämmöset pitäis opettaa koulussa, ja kaikenlaiset muut henk koht talouden jutut.

Pistin alapeukkua, koska globaali taloudellinen tilanne voi vaihdella ja myös lait ja pankkien säännökset voivat muuttua. Omista kouluajoistani on jo aikaa. Joten jos minulle olisi opetettu näitä koulussa, ne tiedot olisivat auttamattomasti olleet vanhentuneita siinä vaiheessa kun itse hain asuntolainaa.

Eli tässä mielessä koulussa voisi mielestäni vain opettaa, että lainanantaja tarjoaa aina jotain korkoa, mutta muuten asiat pitää selvittää itse. Ja että kannattaa seurata uutisia ja ajankohtaisohjelmia.

Vierailija
14/16 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 000 € asuntolainaa?! Jos noin vähän tarvitsette, eikö kannattaisi vain säästää pari kuukautta, niin ette tarvitse mitään lainaa eikä tarvitse miettiä lainalaskurin käyttöäkään.

Vierailija
15/16 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja euribor 3 kk tarkoittaa siis että korko muuttuu 3 kk välein, 12 kk vuoden välein sen hetkisen euriborin mukaiseksi. Siinä ei ole neuvotteluvaraa toisin kuin pankin osuudessa eli marginaalissa, joka voi hyvälle asiakkaalle olla pienempi. Kiinteä korko pysyy samana koko laina-ajan. Viime vuosina se on ollut selvästi huonompi vaihtoehto mutta tulevastahan ei koskaan varmuudella tiedä.

Sitten on vielä koron tyyppi, ottaako annuiteetin vai tasalyhennyksen vai kiinteän tasaerän. Googleta.

Vierailija
16/16 |
13.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

20 000 € asuntolainaa?! Jos noin vähän tarvitsette, eikö kannattaisi vain säästää pari kuukautta, niin ette tarvitse mitään lainaa eikä tarvitse miettiä lainalaskurin käyttöäkään.

Herätys nyt isotuloinen..

kaikki eivät tienaa 3000 netto niin että 20 000 olisi säästetty parissa vuodessa:)