Kohonnut verenpaine vasta raskauden jälkeen?
Onko kellään ollut tällaista tilannetta; verenpaine ollut hyvä koko raskausajan ja sitten yllättäen kohonnut?
Olin kuudennessa sektiossani huhtikuussa. Minulla on _aina_ ollut matalahko verenpaine(noin 115/65) ja myös loppuraskaudessa ja sektiossa. Sektion aikana ja sen jälkeen minua nesteytettiin suonensisäisesti mielestäni liikaa, noin 4l (vuoto sektiossa 300ml), etenkin kun join suun kauttakin pari litraa sen päivän aikana. Illalla pyysin lopettamaan iv-nesteytyksen kun ei enää sormet taipuneet turvotuksen vuoksi. Turvotus häipyi vasta parin viikon kuluttua ja sen aikana verenpaineet olivat korkeat.
Yllätys oli suuri kun jälkitarkastuksessa 7vkoa sektiosta verenpaineeni oli edelleen korkea. Sain kehotuksen alkaa mittailemaan paineita ja ne olivatkin luokkaa 160/105, pahimmillaan 202/110. Aloin tajuta, että päässäni kohisee ja huimaa korkeiden paineiden eikä väsymyksen takia. Varsinkin kun en edes ollut väsynyt, vauva nukkui alusta asti loistavasti ja nyt 3-kuisena on nukkunut täydet yöt jo viikkoja. Lääkäri määräsi nesteenpoistolääkkeet, joilla paineet ovat olleet normaalin rajoissa. Viime käynnillä oli joku kandi, joka olisi lähtenyt labroilla tutkimaan mikä kohonneen verenpaineen taustalla on, mutta viisaammat lääkärit olivat sanoneet tämän kuitenkin johtuvan vain raskaudesta...?Valkuaista ei ole pissassa.
Onko kellään ollut samanlaista? Kuinka kauan kesti? Olisi kiva tietää koska lääkkeistä pääsee eroon kun lääkäriltä kommentti oli että jossain vaiheessa. Vauva on kuitenkin jo 3kk, ei luulisi tätä ikuisesti kestävän jos on raskaudesta johtuvaa. Niin ja stressiä ei ole ja olen normaalipainoinen ;o)
Mandi ja kuusi vekaraa