Avoimen yliopiston sivutoimiset opinnot työttömänä
Kokemuksia? Riittääkö ilmoitus opinnoista te-toimistoon? Voivatko tulkita opinnot päätoimisiksi, vaikka ne olisivat alle 5 op kuukaudessa? Aikeissa on opiskella sivutoimisesti erään alan perus- ja aine opintoja, jotta voisin myöhemmin hakea alan maisteriohjelmaan. Onko kokemusta, voidaanko opiskelu tällöin tulkita liian "tavoitteelliseksi" vaikka olisi sivutoimista? Teen keikkatyötä ja saan soviteltua päivärahaa ja haen aktiivisesti myös kokoaikaista työtä.
Kommentit (10)
Tarkennuksena, jos maisteriohjelmaan pääsen niin ne opinnot rahoitan muulla tavalla kyllä. Kyselen nyt vain avoimen opinnoista.
Voivat tulita päätoimisiksi ja pyytänevät selvitystä opinnoista.
Päätoimisia opiskeluja, varauduhan karenssiin!
"Mene töihin ja lopeta perseily muiden kustannuksella.",,
oletko tosiii välkky?
kommenttien perusteella suoraan ehkäpä byroosta, voi todeta että parempi varmaan katkaista "hanat" varmuuden vuoksi, niin voi taas hakija tuhrata aikaansa turhaan hakemiseen, ja ITSENSÄ KOULUTTAMISEEN sekä downgreidaamiseen?
Voivat pyytää selvitystä mutta eivät voi lopullisesti tulkita päätoimisiksi, jos opintopistemäärä jaa alle 5/kk.
Jos opiskelet alle 5 OP/kk. se on sivutoimista opiskelua.
Älä kysy AV:ltä, vaan selvitä Avoimesta ja TE-toimistosta:
https://www.avoin.jyu.fi/fi/opintotarjonta/opiskelu-tyottomyyden-aikana
http://www.te-palvelut.fi/te/fi/tyonhakijalle/ammatinvalinta_koulutus/s…
Avoimen opinnot & työttömyyskorvaus on aihe, josta tällä palstalla on suunnilleen yhtä paljon väärää tietoa kuin puolison perinnöstä.
Fakta on, että ei työkkärissä tiedetä mitään sellaisista opinnoista, joita itse ei sinne ilmoita. Paitsi jos "oma" virkailija sattuu samalle kurssille. Avoimen opiskelusuoritukset eivät ole julkista tietoa enää. Vielä minun opiskeluaikana tenttitulokset olivat yliopiston ilmoitustaululla.
Ei tarvitse veikata yhtään mitään, kun lukee omin silmin laki työttömyysturvasta 1290/2002, 2. luku ja 10§. Jos luetun ymmärtämisessä ja muissa tiedoissa on niin suuria puutteita, että ei ymmärrä esimerkiksi 4. kohdan käsitettä "keskimäärin", opiskelu ei voi olla kovin tavoitteellista.
Yksittäisten kurssien suorittaminen ei voi olla tavoitteellista, sillä eivät ne johda mihinkään eikä niillä voi päästä tutkinto-opiskelijaksi. Jos tavoitteena on perus- ja aineopinnot eli käytännössä kandin tutkinto tai joku lisäkelpoisuus aiemman tutkinnon lisäksi, siihen voi saada jotain omaehtoisen opiskelun tukea.
Ilokseni minulla on nykyään aukkoja tiedoissa näissä yksityiskohdissa, sillä olen ollut työssä useamman vuoden yhtä mittaa eikä ole tarvinnut tutustua noihin tarkemmin.
Mene töihin ja lopeta perseily muiden kustannuksella.