"Alatko olee mun kaa?" - sanottiinko teillä näin
Ennen vanhaan yläasteella ja jopa kutosluokalla usein sanottiin näin, en tiedä oliko muualla käytössä? Yleensä tarkoitti kädestä pitelyä välitunnilla
Kommentit (18)
Ala-asteella sanottiin meillä "alaks olee"
Alaks olee?
Ja jos pyydettiin kaveria leikkimään, kysyttiin: Voiks sää olla tänää?
Sanottiin. Nyt tuli mieleen, kun joskus 11-vuotiaana lähetin viestin yhdelle vuotta vanhemmalle pojalle ja viestissä tietenkin luki "Alatko oleen?".
Odottelin sitten kädet hikisenä vastausta ja vastaus oli "En."
No montako kertaa teiltä on kysytty tolleen?
Juu, noin sanottiin. Aikuisena onkin paljon vaikeampaa, kun ei voi kysyä noin.
Alakko nää mua. Oulun seudulla sanottiin näin
En tiedä. Mutta ei minun aikanani koulussa pidelty kädestä.
Vierailija kirjoitti:
Ala-asteella sanottiin meillä "alaks olee"
Ja sitten "oltiin" ehkä pari päivää tai viikko. Sinä aikana saatettiin pitää pari kertaa toisia kädestä tai jopa kerran nopeasti pussata poskelle jos tohdittiin :)
Vierailija kirjoitti:
No montako kertaa teiltä on kysytty tolleen?
Aika monta, mikä on yllättävää koska olin kiltti heppatyttö. Ja koska olin heppatyttö ei paljoa pojat kiinnostanut ala-asteella, enkä siksi alkanut koskaan oleen kenenkään kysyjän kanssa. Missasinko paljon?
Vierailija kirjoitti:
Juu, noin sanottiin. Aikuisena onkin paljon vaikeampaa, kun ei voi kysyä noin.
Olisikin noin yksinkertaista. Kysyisi vain ja sitten oltaisiin yhdessä onnellisia, pideltäisiin kädestä.
On se lapsena ollut helppoa. Itse vähän olen joskus harmitellut sitä miten helppoa lapsena oli ystävystyä toisten lasten kanssa. Kysyi vaan, että "leikitäänkö?" tai "ollaanko kavereita?" ja homma oli sillä selvä. Nykyään pitää vetää hirveät sosiaaliset labyrintit läpi, että voi olla edes hyvänpäivän tuttuja. Voisi kai sitä nykyäänkin mennä vaan pitkin kyliä kyselemässä, että "Alaks olee?" tai "Ollaanko kavereita?", mutta lopputulos lienisi huomattavasti huonompi kuin lapsena.
Terveisin Naispelko27
Kukaan ei sanonut noin minulle ikinä, enkä minä koskaan sanonut noin kellekään.
t. kiltti mies
Vierailija kirjoitti:
Noin kysytään kaveria. Meillä ainakin kysyttiin "alakko mun kaa" kun puhuttiin seurustelusta. Melkein sama mut ei sitten kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Meillä Oulun seudulla näin, mutta tarkoitti ihan pihalle leikkimään pyytämistä. Eli kaverin ovelle mentiin ja kysyttiin "alakko nää mua?" ,kun haluttiin kaveria.
Meillä sanottiin että: Alat sie olemaan miun kaa?
Vierailija kirjoitti:
Kukaan ei sanonut noin minulle ikinä, enkä minä koskaan sanonut noin kellekään.
t. kiltti mies[/quot
Ja kyllä sinä jaksatkin siitä jauhaa 🤯
aletaaks olee..