STM suosittaa etätöiden jatkamista
Mutta hallitus ei halunnut jatkaa etätyösuositusta.
Kommentit (16)
Meillä tuo ”kiertävä” töihinpaluu tarkoittaa sitä, että kaikki eivät ole yhtä aikaa paikalla, mutta laskinjuuri, että olen kahden seuraavan viikon ajan huonosti ilmastoidussa neukkarissa noin 40 kollegan kanssa, kun toimipisteellä on 50 työntekijää. Kuitenkin nämä samat kokoukset toteutettiin etänä aikaisemmin. Ei mitään järkeä tulla toimistoille kokouksien takia, kun ne ovat juuri se vaaranpaikka.
Hyvin mielenkiintoinen tilanne, että tätä suositellaan, mutta ei anneta suositusta. Gaslighting.
Eli riskiryhmään kuuluvien työntekijöiden terveydellä ei ole merkitystä. Vaaleissa muistetaan. Omassa työpaikassa eletään kuin mitään koronaa ei olisikaan. Ei mitään turvatoimia koronan vuoksi.
Ise olen STM:ssä töissä ja meistä lähes kaikki on etänä ja ei ole vielä puhuttu läsnätöihin paluusta.
Meillä ainoana koronatoimenpiteenä kiellettiin kahvitauot tilavassa taukohuoneessa. Ei ole iso menetys, sillä en olisi mennyt muutenkaan. Onneksi pääsemme kuitenkin istumaan sisäilmaongelmaisen toimistotilamme pikkuneukkareihin kuin sillit suolassa. Happi niistä on loppunut jo vartissa ennenkin. Ikkunoita ei ole, joita voisi avata.
Minä tulkitsen lausuntoa siten, että STM suosittelee työnantajia huomioimaan koronatilanteen töiden organisoinnissa ja huolehtimaan turvallisuusnäkökulmasta. Yhtenä keinona etätyö, mutta MYÖS muita keinoja, joilla voi mahdollistaa lähityön. Työpaikat ovat erilaisia työn sisällöltään ja fyysiseltä työympäristöltään (+ alueelliset erot ja koronatilanne), että joko-tai -ratkaisun sijaan on järkevää käyttää paikallista harkintaa.
Jos omalla työpaikalla ei ole oliko se THL:n vai Työterveyslaitoksen ohjeiden mukaisia työoloja, voit olla yhteydessä omaan esimieheesi, työsuojelupäällikköön/luottamusmieheesi, työterveyden ja vaikka lopulta toimitusjohtajaan. Jos korjauksia ei tehdä niin ilmoitus Aviin, niin eiköhän sieltä olla yhteydessä työnantajaan.
Olen opettaja enkä ole todellakaan menossa ensi viikolla kouluun. Menen lääkäriin ja olen kipeänä niin kauan kunnes opettajia lopetetaan uhraamasta tälle virukselle ja etäkoulu taas alkaa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä auktoriteetti on STM?
Isompi kuin eduskunta, hallitus tai eu kuten esim. alkoholin etämyynnin kanssa nähtiin. Stm:ssä joku päätti ettei se käy ja siinä ei edustajien tai hallituksen tai eu:n mutinat paina mitään.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/a6d4db84-6902-428e-ad16-6a4dfe1d1…
Toivotaan että ensi viikolla hallitus uskaltaa tehdä jo päätöksiäkin kun Marin palaa lomaltaan.
Vierailija kirjoitti:
Toivotaan että ensi viikolla hallitus uskaltaa tehdä jo päätöksiäkin kun Marin palaa lomaltaan.
Niin, sijaisiltaan Marin on kieltänyt päätöksenteon.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu päätöksistä. Jossain tapauksissa, esim. trump, kansa voisi paljon paremmin jos tämä "päättäjä" istuisi hiljaa tuijottamassa telkkaria loppukautensa eikä tekisi mitään.
Meidänkään hallituksen järjenjuoksusta en menisi vannomaan kun katsoo esim. noiden "sote" uudistusta joka kuulostaa lähinnä siltä että suomi viedään väkisin kommunismiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, sijaisiltaan Marin on kieltänyt päätöksenteon.
Ei välttämättä mutta ei ne vaan uskalla tehdä mitään.
Mikä auktoriteetti on STM?