Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vanhat kirpparivaatteet ovat nyt nuorison keskuudessa kuuminta muotia

Vierailija
06.08.2020 |

Ihmiset maksavat kirpparivaatteista jopa satoja euroja jos ne ovat laadukkaita ja hyväkuntoisia: https://www.is.fi/mystyle/art-2000006591210.html

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen mukana erään yhdistyksen kirpparitiimissä. On huomattu, että vuosi sitten vaatteita ei mennyt juurikaan, nyt vaatteita menee paljon. Vein vielä huvikseni "naamiaisvaatteiksi" sopivia 80-luvun vaatteita, nehän meni hetkessä.

Vierailija
2/16 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lol

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tämä on hyvä suunta ja kehitys että nuoret ovat höllempiä avaamaan kukkaroa käytetyille vaatteille. Vielä joku 5 tai 10 vuotta sitten ihmiset ei edes suostuneet maksamaan 1 euroa käytetystä vaatteesta eikä kirppareilla oikein pystynyt tekemään kovaa bisnestä. Nyt asiat alkaa olemaan toisin ja voinut hiljalleen alkaa nostamaan hintoja kun ihmiset valittaa eträ myydään liian halvalla.

Vierailija
4/16 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ihmetellyt kun usein nähnyt nuoren pojan kulkevan sellaisessa karseassa ysäri-nahkatakissa. Muistatteko, jotain ruskeaa mokkanahan tapaista ja sitten siinä on kankainen leveä siksak-kuvio selässä ja rinnuksilla? 

Näin ysärin lopussa noita lähinnä pultsareilla joiden parissa silloin työskentelin kun olivat jo menneet muodissa ja tuo poika muistuttaa aina niistä ajoista :)

Toinen mitä olen nähnyt niin nuori tyttö kulkee miesten suurissa nahkatakeissa ja on käärinyt hihat ja olkatoppaukset keikkuu melkein kyynärpäissä. 

Aika vaikea uskoa että kumpikaan näistä on muotia.

Vierailija
5/16 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole. Ei meillä ainakaan yksikään teini tai heidän kaverinsa kulje kirppareilla etsimässä ryysyjä itselleen, vaan he tilaavat verkkokaupasta uusina kaikki. Pääkaupunkiseudulla ollaan.

En itsekään edes ajattele lähteväni kirpparille etsimään vaatteita.

Vierailija
6/16 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ihmetellyt kun usein nähnyt nuoren pojan kulkevan sellaisessa karseassa ysäri-nahkatakissa. Muistatteko, jotain ruskeaa mokkanahan tapaista ja sitten siinä on kankainen leveä siksak-kuvio selässä ja rinnuksilla? 

Näin ysärin lopussa noita lähinnä pultsareilla joiden parissa silloin työskentelin kun olivat jo menneet muodissa ja tuo poika muistuttaa aina niistä ajoista :)

Toinen mitä olen nähnyt niin nuori tyttö kulkee miesten suurissa nahkatakeissa ja on käärinyt hihat ja olkatoppaukset keikkuu melkein kyynärpäissä. 

Kuvailit just minut ja poikaystäväni ysärin alusta! 😂 ...vai vielä pultsareita.., kuule, se mun iso roikkuva musta nahkatakki maksoi 900 markkaa. Se oli kallein vaatteeni ikinä. Sain äidiltäni siihen synttärilahjaksi osan rahoista.

Vierailija
7/16 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ole. Ei meillä ainakaan yksikään teini tai heidän kaverinsa kulje kirppareilla etsimässä ryysyjä itselleen, vaan he tilaavat verkkokaupasta uusina kaikki. Pääkaupunkiseudulla ollaan.

En itsekään edes ajattele lähteväni kirpparille etsimään vaatteita.

Eihän koskaan mikään muoti mene niin, että se kaikkia kiinnostaisi, tai kaikki siitä pitäisivät.

En minäkään aikaan osatanut Leviksiä, kun en niistä tykännyt. Silti ne olivat muotia kyllä.

Vierailija
8/16 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvailit just minut ja poikaystäväni ysärin alusta! 😂 ...vai vielä pultsareita.., kuule, se mun iso roikkuva musta nahkatakki maksoi 900 markkaa. Se oli kallein vaatteeni ikinä. Sain äidiltäni siihen synttärilahjaksi osan rahoista.

Pistä päälle. Olet nyt muodin aallonharjalla.

Vierailija
9/16 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

:D :D Jes nyt mä löysin sen pojan takin netistä, eli tällainen https://m.marketplace.asos.com/listing/jackets/vintage-suede-aztec-nava…

Vierailija
10/16 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heh, tulipa mieleen oma nuoruus 80-luvun lopulta - me nimittäin etsiskeltiin kirppareilta vaatteita, kun kaupoista ei löytynyt oikeanlaisia. Ja otettiin käyttöön 60-luvun lopun ja 70-luvun alun vaatteita, mm. nahkatakkeja. Ja ai että vanhemmat tyypit nauroi, että noihan on ns. pultsaritakkeja. Eli sama ilmiö toistuu: moni syrjäytynyt oli viettänyt hulppeaa nuoruuttaa juuri tuona aikana ja kun oli alkanut mennä huonommin, niin ei ollut varaa/halua/aikaa päivittää oma garderoobi, ja niinpä siitä aikoinaan kalliista nahkarotsista tuli pulsutakki - kunnes nuoriso löysi ne uudelleen. 

90-luvulla nahkorotsit saattoivat maksaa todella paljon, merkkitietoisuus kun oli massaväestöllä silloin jo ihan toista luokkaa kuin ennen 80-lukua. Joten tavallaan oli hupaisaa (ja tietenkin myös traagista) nähdä samat rotsit vuosikymmenen lopulla syrjäytyneillä - pulsurotseina. 

Eli ei mitään uutta auringon alla.

Vierailija
11/16 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

90-luvulla taisi alkaa kirpparibuumi grungen myötä. Meidän paikkakunnalla oli helluntaiseurakunnan iso kirppari, jossa kävin tekemässä löytöjä. Tosi iso osa mun vaatteista oli kirpparilta. Kirppareilla käymisestä on tullut tapa, joka jatkuu edelleen.

Vierailija
12/16 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuoret ymmärtävät paremmin kierrätyksen päälle ja ovat valmiimpia pistämään siihe enemmän rahaa kuin me kalkkiutuneet ja jämähtäneet vanhukset. Nuoret ovat nykyään paljon järkevämpiä, vastuullisempia ja kunnollusempia kuin me silloin omassa nuoruudessamme.

Vierailija
13/16 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kirppariltakaan kaikki mene kaupaksi. Tietyn vaiheen vaatteet ovat nyt in.

Ihan turhaan palstamamma hekumoi, että nuoriso ostaisi hänen tunikoinaan käyttämiä lainapeitteitä.

Vierailija
14/16 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun miettii miten hyvin nuoret menestyy ja pärjää nykyisin kuten esim tubettajat yienaa Suomessa sen noin 4000-6000euroa kuussa ja ammattipelaajien palkat menee 10 000 eurossa niin se 100 äidin vanhasta paidasta nyt on noille nuorille vaa sellanen pikku raha.

Vierailija
15/16 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ysärivaatteita täälläpäin alkoivat käyttää pari vuotta sitten. Mulla oli nuoruusvaatteita ihan kivasti säästynyt ja eipä ole enää, kun teinit omi kaiken jo silloin.

Vantaa

Vierailija
16/16 |
06.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh, tulipa mieleen oma nuoruus 80-luvun lopulta - me nimittäin etsiskeltiin kirppareilta vaatteita, kun kaupoista ei löytynyt oikeanlaisia. Ja otettiin käyttöön 60-luvun lopun ja 70-luvun alun vaatteita, mm. nahkatakkeja. Ja ai että vanhemmat tyypit nauroi, että noihan on ns. pultsaritakkeja. Eli sama ilmiö toistuu: moni syrjäytynyt oli viettänyt hulppeaa nuoruuttaa juuri tuona aikana ja kun oli alkanut mennä huonommin, niin ei ollut varaa/halua/aikaa päivittää oma garderoobi, ja niinpä siitä aikoinaan kalliista nahkarotsista tuli pulsutakki - kunnes nuoriso löysi ne uudelleen. 

90-luvulla nahkorotsit saattoivat maksaa todella paljon, merkkitietoisuus kun oli massaväestöllä silloin jo ihan toista luokkaa kuin ennen 80-lukua. Joten tavallaan oli hupaisaa (ja tietenkin myös traagista) nähdä samat rotsit vuosikymmenen lopulla syrjäytyneillä - pulsurotseina. 

Eli ei mitään uutta auringon alla.

Mä metsästin hiihtohousuja kirppareilta monta vuotta. Just kun sain hyvän valikoiman, neljä paria, kasaan, ne olikin yhtäkkiä muotia ja joka Seppälä oli pullollaan niitä. Mutta mullapa oli kestävämmät ja parempilaatuiset.