Onko siivoustyö oikeasti kiireellistä?
Tässä olen pohdiskellut siivoustyöhön hakemista, mutta kauhujutut alalta vähän arveluttavat. Onko esim se kiire ihan posketonta, mistä usein puhutaan? Ehtiikö työt tehdä rauhassa vai onko niin sanotusti koko ajan tuli ahterin alla? Entä, miten teitä on muutoin kohdeltu siivoojina?
Kommentit (19)
Jos pääset suoraan jonkin yrityksen omille kirjoille tai kaupungille/kunnalle, niin todennäköisesti ei ole kauhea kiire koko ajan.
Nämä siivousfirmat jotka myyvät palveluitaan yrityksille, ovatkin sitten toinen juttu. Kaikesta pitää repiä voittoa ja tahti on kova. Itselläni kokemusta useamman vuoden ajalta. Nyt pääsin suoraan erään yrityksen omille palkkalistoille ja homma muuttui inhimilliseksi.
Riippuu tosiaan paikasta. Joissakin paikoissa pitää tiettyyn aikaan keretä hoitaa siivous.
Olen töissä sairaalassa, päivystys ja tarkkailu-osastolla. Aika hektistä, siivoustöiden lisäksi pitää hoitaa ateriatarjoilut.
Riippuu tosiaan kohteesta ja ihme kyllä, isoja eroja voi olla firmasta riippumatta.
Saman firman toisessa kohteessa saat juosta kieli vyön alla ja toisessa on aikaa tehdä siivous sovitun ajan puitteissa. Muuten työ on ihan ok, jos fyysisesti olet kunnossa.
Riippuu varmasti paikasta, itse olin pikkufirmassa jossa mentiin kokoajan kaasu pohjassa, paloin loppuun.
Toisessa oli jatkuva kiire ja ylityöt toistuvia. Hiki päässä sait painaa ja jynssätä niin, että kädet oli rakoilla. Työpäivät venyivät ja venyivät koska pois et saanut lähteä ennen kun valmista tuli. Alunperin aikaa oli annettu liian vähän, siksi että työtunnit näyttäisi hyvältä paperilla. Todellisuudessa et mitenkään saa niitä valmiiksi annetussa ajassa.
Toisessa taas aikataulut niin väljiä ettei kiire mihinkään. Työkin on pelkkää pyyhiskelyä kun tilat pysyy helposti siistinä.
Palkka kuitenkin molemmissa sama. Järjetöntä.
Riippuu paikasta ja asenteesta. Sairaalaan olen kokenut itse kaikkein helpoimmaksi. Kiireisimmät ajatkin on vain piristystä muuten niin leppoisaan rytmiin.
On. Jos valitukset ei häiritse sinua voit jättää osan tekemättä. Silloin ei ole niin kiire.
Toisaalta ei niitä kukaan muukaan tee, joten hommat odottaa sinua.
Työaika on aina sama sotkuista riippumatta, eli voi olla joskus roimasti enemmän työtä, mutta aikaa ei tule lisää. Esim. Eritteet ja maantiesuola.
Älä missään tapauksessa hae yhdellekään tehtaalle töihin! Jos et halua, että työ on pelkkää raatamista.
Meillä on reilusti aikaa saada kaikki valmiiksi. Päivittäin pääsee lähtemään hyvin ajoissa kotiin. Työ on myös kevyttä eikä rasita. Kuitenkin saa mukavasti liikuntaa samalla. Muut työntekijät ovat ystävällisiä ja iloisia.
Itse olen pienessä yksityisessä siivousfirmassa töissä. Olen oikein tyytyväinen, aikaa on hyvin, palkka tulee ajallaan ja välineet kunnossa. Isoja, valtakunnallisia ketjuja välttäisin
Mieti itse 5min aikaa siivota hotellihuone (imurointi, pintojen pyyhintä, peilit, lasit jne.) ja vaihtaa lakanat. Ehtisitkö?
Kiirettäkin pahempaa oli se itse nöyryyttävä työ. Siivoojana olit sellainen yhteisön paskaämpäri, ettei paremmasta väliä. Asiakasyrityksessä sellaisetkin tyypit käskytti, jotka eivät olleet edes esimiesasemassa ja ajateltiin että siivooja siivoaa kaiken. Sellaisiakin asioita yritettiin saada siivoamaan, jotka eivät palvelukuvaukseen edes kuuluneet, siivoja kun on yhteisössä kaikkien orja. Sitten oli välipäiviä jolloin siivousta ei tehty ja silloin olisi henkilökunnan itse pitänyt vaihtaa roskikset jos ne täyttyvät. Arvatkaa vaan että vaihtovatko koskaan? Joo, eivät todellakaan. Täysi roskis pursusi lattialle ja oli usein niin raskas ja täyteen sullottu että pussi repesi kyljestä ja se on sitten kiva kun sieltä kahvinpurut sun muut lentää lattialle.
Se on joku kumma juttu, että siivoojasta oikeasti ajatellaan, että se tekee kaiken paskan mitä käsketään ja se kuuluu tyypin toimenkuvaan. Ei hittolainen jos vaikka sähkömies pyydetään paikalle tekemään joku sähkötyö, niin ei sille sen työn päätteeksi sanota, että vedäppäs siinä vielä samaan rahaan kun kerran paikalla olet, niin sähköt myös tunne meidän varastorakennukseen. Mutta jostain syystä siivoojasta ajatellaan, että sille voi käskyttää minkälaista työtaakkaa tahansa jos se vain siivoukseen liittyy.
Ei koskaan enää kirjoitti:
Kiirettäkin pahempaa oli se itse nöyryyttävä työ. Siivoojana olit sellainen yhteisön paskaämpäri, ettei paremmasta väliä. Asiakasyrityksessä sellaisetkin tyypit käskytti, jotka eivät olleet edes esimiesasemassa ja ajateltiin että siivooja siivoaa kaiken. Sellaisiakin asioita yritettiin saada siivoamaan, jotka eivät palvelukuvaukseen edes kuuluneet, siivoja kun on yhteisössä kaikkien orja. Sitten oli välipäiviä jolloin siivousta ei tehty ja silloin olisi henkilökunnan itse pitänyt vaihtaa roskikset jos ne täyttyvät. Arvatkaa vaan että vaihtovatko koskaan? Joo, eivät todellakaan. Täysi roskis pursusi lattialle ja oli usein niin raskas ja täyteen sullottu että pussi repesi kyljestä ja se on sitten kiva kun sieltä kahvinpurut sun muut lentää lattialle.
Se on joku kumma juttu, että siivoojasta oikeasti ajatellaan, että se tekee kaiken paskan mitä käsketään ja se kuuluu tyypin toimenkuvaan. Ei hittolainen jos vaikka sähkömies pyydetään paikalle tekemään joku sähkötyö, niin ei sille sen työn päätteeksi sanota, että vedäppäs siinä vielä samaan rahaan kun kerran paikalla olet, niin sähköt myös tunne meidän varastorakennukseen. Mutta jostain syystä siivoojasta ajatellaan, että sille voi käskyttää minkälaista työtaakkaa tahansa jos se vain siivoukseen liittyy.
Se on prikulleen näin ja lisäksi siivooja on hyvä syntipukki, kun työyhteisössä tapahtuu jotain.
Usein on tullut syytöksiä, vaikka ei ole siivooja edes paikalla vielä ollut tai muuten ole tehnyt/ ollut tekemättä esim. Valot päällä, ovet auki, kahvinkeitin päällä, hälytys, vetämätön pytty, sammutettu kone, rikottu esine, varkaus jne. Tällaiset monesti itse syyllinenkin saattaa sysätä siivoojan päälle. Kiva sitte selitellä, etten ole koskenut tai olen tehnyt, kun kukaan ei kuitenkaan usko.
Vierailija kirjoitti:
Mieti itse 5min aikaa siivota hotellihuone (imurointi, pintojen pyyhintä, peilit, lasit jne.) ja vaihtaa lakanat. Ehtisitkö?
Imurointi 45 sekuntia, pintojen pyyhintä 20 sekuntia, peilit & lasit toiset 20 sekuntia, lakanan vaihto 1,5 min.
17 vuotta sairaalassa, kiire oli loppuvuosina, kukaan ei kohdellut huonosti. Vanhainkodilla ei ole kiire nykyäänkään. En menisi yksityiselle, KVTESin takia.
Hae kotisiiivouksen! Mielestäni tosi rentoa ja kivaa. Tietysti riippuu asiakkaista mutta meillä on pääasiassa kivoja ja perussiistejä paikkoja. Monet, varsinkin vanhukset haluavat tarjota kahvit ja rupatella. Että mikäs kiire siinä sitten 😁 Ja jos ketään ei kotona voi kuunnella vaikka musiikkia
Ei koskaan enää kirjoitti:
Tyyliin "mulla kaatui vähän kahvia tuonne käytävälle, viittiks käydä pyyhkiin"... Kukahan ne siellä kotona pyyhkii? Naisten vessojen pytyt on joskus niin jarrutusjälkiä täynnä ja menkkaveret istuinrenkaalla, että mietin vaan millaiset noiden naisten vessat kotona on. Joo, siivoojalle kuuluu myös wc:n pesu, mutta voisi sieltä pytystä ne omat jäljet suihkuttaa pois. Nämä havainnot olen tehnyt työpaikan wc:n käyttäjänä, en siivoojana.
Se on NIIN totta, että jos johtaja on pois viikon, sitä ei välttämättä edes huomaa. Mutta jos siivooja on poissa päivän, niin ihan varmasti huomataan.
Vastauksena aloittajalle: jos olet hyvässä fyysisessä kunnossa, osaat olla ripeä ja jokseenkin huolellinen etkä ota itseesi ikävistä kommenteista tai siitä, ettei sinua edes katsota (tervehtimisestä puhumattakaan), kokeile ihmeessä siivoustyötä. Kuten jotkut kertoivat, alalla on kuitenkin ihan inhimillisiäkin paikkoja (paitsi hotellisiivous).
Riippuu paikasta.