perinteikäs (vanhanaikainen??) nimi pojalle?
Haluaisin antaa pojalle jonkin hyvin suomalaisen ja perinteisen nimen, joka ei kuitenkaan ole muotia nyt eikä ihan viime aikoinakaan. Väinöt, Severit ja Viljamit on siis ihan nou nou.
Olen ajatellut tällaisia kuin:
1. Kalervo
2. Markku
3. Martti
4. Pertti
Onko liian epätavallisia lapselle vuonna 2020 ?
Toinen etunimi voisi olla:
1. Joonatan
2. Olavi
3. Kalevi
4. Valtteri
Äitini sanoi että nuo on todella 60-lukulaisia nimiä, ja hänen koulussaan kansakoulussa oli monta Markkua ja Perttiä. Ehkä nuo nimet ansaitsikin arvon palautuksen?
Kommentit (84)
Hyviä nimiehdotuksia minunkin mielestäni. Oma suosikkini noista on Martti Olavi. Se on vahva ja miehekäs nimi, joka sopii yhtä hyvin pikkupojalle kuin aikuiselle miehellekin. Isäni on Martti Olavi, ja olen aina pitänyt hänen nimestään. Yksi setäni oli Pertti Kalevi, ja toinen setä on Mauri Kalervo, joten isovanhemmillani oli vähän samantyylinen nimimaku on kuin teilläkin. :) Hienoa, jos nämä perinteiset pojannimet pääsevät uudestaan käyttöön!
Viljo ei ole minusta edelleenkään kiva, koska mun lapsuuteni aikana oli paljon näitä Viljo-nimisiä vanhoja ukkoja.
Sen sijaan Vilho on musta komea nimi.
Iivari on myös hyvä nimi. Menee tietysti helposti tähän nykyiseen Santeri, Viljami, Oskari -sarjaan. Mutta ei ole niin yleinen.
Oman ikäpolveni nimiä on kaikki Jarit ja Markut ja Sepot. Esko ja Tarmo oli mua hiukan vanhempien poikien nimiä, ja niissä on mun mielestä nykyään kivoja vaihtoehtoja näille muotinimille. Muistan yhdet veljekset, joitten nimet oli Urho ja Terho ja ne oli mun mielestä kauheita nimiä, nyt ne kuulostaa kivoilta.
Tenho on myös hauskan kuuloinen.
Reijo on kiva nimi myös, mutta Reinoa en sulata vieläkään. Ne oli kaikki jotain juoppoja Reiskoja.
Risto on hieno nimi, voisin jo antaa sen poikalapselle nimeksi, vaikka se onkin vanhemman polven nimi. Ei kuitenkaan ikivanha.
Tiedän ikäiseni pojan, jonka toinen nimi oli Aatami. Juu ei, ei vieläkään kulosta hyvältä, ei edes Adam -muodossa.
Ikäisteni poikien toiset nimet oli melkein järjestään Johannes, Kalevi, Olavi, Juhani, Antero, Sakari, Tapani ja Tapio. Katsoin ihan mielenkiinnosta oman kouluni matrikkelista, mitkä olivat sen ajan poikien toiset nimet. Kaikkien toinen nimi oli joku noista.
Vanhempien poikien tokat nimet oli tyyliin Kalervo, Asseri, Ilmari, Taneli, Aulis, Uolevi jne.
Saatan olla hieman puolueellinen, mutta minusta Lauri on paras nimi ikinä. :-)
Suosittelen Markkua! Jokainen tuntemani Markku on tosi mukava ja leppoinen mies. Isäni on Markku Olavi. Toinen tosi hyvä vaihtoehto on Martti.
marrti tulee sanasta Martius (sotaisa) Tiedän tältä kylältä 2 Mattia (toinen rip). Tämä ripannut oli tosiaan vähän sotaisia ja isääninen sekä haasteli riittaa, toinen (elossa) on taas hyvin leppoisa ja nauravainen
Markku ja Pertti on itse asiassa vanhempiakin kuin 60-luvulta. Niitä annettiin jo 40-luvulla poikalapsille nimeksi. Muita 40-luvun nimiä on Martti, Asko, Esko, Eero, Heikki, Simo, Raimo, Veikko, Erkki, Jorma, Teuvo, Tauno ym. Näitä on annettu nimiksi vielä 60-luvullakin.
Yksi ehkä yleisin 60-luvun nimi oli Jari. Sen jälkeen varmaan seuraavaksi eniten pojat sai nimekseen Mika. Se on 60-luvun muotinimi. Kuten myös Petri.
Toinen hirveän yleinen nimi 50- ja 60 -luvulla oli Kari.
Myös Jukka, Timo, Matti ja Pekka oli tosi yleisiä nimiä, jo 40 -luvulta tai vanhemmaltakin ajalta aina sinne 60- ja 70-luvulle asti.
Sitten alkoi tämä vanhojen nimien muotiaalto. Muistan hyvin, kun yhdelle tutun lapselle annettiin nimeksi Teemu. Pidin sitä ihan kamalana nimenä, mutta siihen vain sitten tottui, kun näitä vanhoja nimiä alkoi tulla solkenaan. Nythän ne on jo itse vanhempia ja antavat lapsilleen yhä vanhempia nimiä. Nyt on pitänyt tottua jo kaiken maailman Tyyneen ja Ainoon ja Alvariin, mitä ennen piti maailmanlopun vanhoina akkoina ja ukkoina. Tulee siis vielä uudestaan nämä ihan tuiki tavalliset Pirjot ja Erkitkin. Ehkä ehdin vielä senkin ajan elää. Terv. mummeli
Urpo Yrjö Meikäläisessä olisi kotimaista eksotiikkaa.
Eero ja Juhani.
Pekkakin olisi hyvä mutta tuo yksi Pekka on sen maineen pilannut.
Rehellisesti sanottuna, mielestäni noiden nimien aika ei ole vielä enkä tiedä onko pojan kiva olla Pentti kun kaverit on Benjamin ja Oliver- nimisiä.
Tuo miettimäsi Joonatan olisi hyvä, se sopisi tähän päivään, muttei ole yleinen ja on perinteinen nimi. Miten olisi se?
Vierailija kirjoitti:
Rehellisesti sanottuna, mielestäni noiden nimien aika ei ole vielä enkä tiedä onko pojan kiva olla Pentti kun kaverit on Benjamin ja Oliver- nimisiä.
Tuo miettimäsi Joonatan olisi hyvä, se sopisi tähän päivään, muttei ole yleinen ja on perinteinen nimi. Miten olisi se?
Enkä siis todellakaan tarkoita, että Pentissä tai missään noissa muissakaan nimissä mitään vikaa ole! Ei missään tapauksessa ole mitään vikaa.
Mielestäni nuo suomalaiset vanhat nimet ovat huonoja nykylapsilla. Ei sopisi enää.
Tästä ei tarvitse vetää herneitä nenään, on vain oma mielipiteeni. :)
Mites nää nimet:
Tuomas
Luukas
Mikael
Johannes
Samuel, Samuli
Eero, Iiro
Olli
Erik
Valtteri
Aleksander, Alexander
Mielestäni miettimäsi toiset nimet ovat parempia vielä toistaiseksi ja sopivat paremmin tähän aikaan. Esim. Valtteri olisi oikein hyvä nimi.
Kauko olisi söpö!
Juhana olisi komea nimi.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen Markkua! Jokainen tuntemani Markku on tosi mukava ja leppoinen mies. Isäni on Markku Olavi. Toinen tosi hyvä vaihtoehto on Martti.
Minunkin isäni on Markku Olavi. Hyvä kombo, leppoisasta en niin tiedä :)
Mikäs siinä, mutta sopeudu jo etukäteen siihen, että kavereiden ja ehkä muidenkin kanssa Martti on Mara, Pertti on Pera, Kalervo on Kale ja Markku Make.
Ja erään ehdottama Kauko. Joo.
Hyviä nimiehdotuksia! Myös Pentti, Rauno, Seppo, Heikki ovat perinteisiä nimiä. (Vslitettavasti Jorma, Tauno ja Urpo -nimet ovat kokeneet muutoksen; ne ovat lähes haukkumasanoja). Viljo, Urho, Reino, Usko, Toivo, jne. ovat kivoja poikien nimiä.