Miksi hammas on kipeä ja ien on turvonnut isoksi kipeäksi palloksi?
Olen langannut, käyttänyt hammasväliharjaa ja pessyt hampait todella hellävaraisesti. Leukani on kipeän hampaan puolelta turvoksissa.
Luin Googlesta löytämiäsi linkkejä ja niiden mukaan hammaslääkäriin pitäisi lähteä kun ien on punainen ja siitä valuu verta tai mätää. Minulla ien on muita ikeniä huomattavasti vaaleampi eikä sieltä valu mitään.
Minulla on hammaskisko bruksismin vuoksi ja tämä kauheus alkoi siitä kun olin ottanut kiskon yöllä unissani pois suusta. Reikiä minulla ei ole ollut sitten lapsuuden.
Kommentit (17)
Kuulostaa, että juuressa on tulehdus. Ei auta, kuin mennä hammaslääkäriin.
Hammaslääkäriin, ehdottomasti.
Hammaslääkärillä on maski ja hanskat, ei huolta.
Tulehdus. Ja ehdottomasti hammaslääkäriin, voi aiheuttaa verenmyrkytyksen jos ei hoideta ajoissa.
Saattaa olla murtunut hammas.
Juuressa tulehdus ainakin eli juurihoitoon, mars. Tai sitten poistavat hampaan heti, aina noita ei voida pelastaa. Siellä on joku mätäpesäke.
Tulehdus. Kotikonstein olen saanut tuon pois purskuttamalla kookosöljyä ja pitämällä Burana-kuuria mutta omalla vastuulla tämä...
Voi olla myös ien ei hammas. Vaalea ien = mätää täynnä. Sorry ilmaisu.
Itsellä kerran ien tykkäsi niin kyttyrää hammaslääkärin puhdistustoimista, että päivän parin päivän kuluttua karmea patti ja pakko keskellä yötä mennä tavalliselle lekurille hakemaan antibiootit. Auttoi päivässä.
Mulla löytyi pop cornin kuori ikenen ja hampaan väliin kiilautuneena. Oli niin tiukassa, että ei lähtenyt kuin kynnellä kiskomalla. Kun sain sen pois, ikenen turvotus laski samantien ja hammaskipu loppui.
Äkkiä hammaslääkäriin! Ikenestä voi lähteä yleisinfektio liikkeelle ja voi mennä huonolla tuurilla jopa sydämeen.
Itselläni oli kerran flunssan jälkitautina joku outo ientulehdus, silloin tuli pieni patti ikeneen, käskettiin samantien muutaman tunnin päästä hammaslääkäriin, mitään reikää tms ei löytynyt, putsattiin ikenet hammaskivestä (jota oli vähän), sain purskuteltavaa suun desinfiointiainetta ja meni onneksi sillä ohi. Muuten olisi tarvinnut antibiootit. Tuo sinun tapauksesi kuulostaa jo pahemmalle, voi joutua koko hammas poistoon.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa, että juuressa on tulehdus. Ei auta, kuin mennä hammaslääkäriin.
Kuinka se tulehdus tulee hampaiden yhteen puremisesta tai narskutuksesta? Ikenen väri ei täsmää tulehduskuvauksen kanssa ja suuni ei kuulemma haise pahalle tai mädälle.
Vierailija kirjoitti:
Hammaslääkäriin, ehdottomasti.
Hammaslääkärillä on maski ja hanskat, ei huolta.
En minä hoitolaitoksen henkilökuntaa pelkää. Enemmän hirvittää se odotushuoneessa olo jos pitää mennä jonottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä kerran ien tykkäsi niin kyttyrää hammaslääkärin puhdistustoimista, että päivän parin päivän kuluttua karmea patti ja pakko keskellä yötä mennä tavalliselle lekurille hakemaan antibiootit. Auttoi päivässä.
Kuinka sen mädän saa pois? Mitä antibiootteja sait? Tuliko mahavaivoja antibiooteista?
On hammaslääkäriasia ja päivystykseen pääsee. Ihan turvallista mennä hammaslääkäriin. Lopputulos voi olla pahempi kuin korona jos et mene.
Vierailija kirjoitti:
Mulla löytyi pop cornin kuori ikenen ja hampaan väliin kiilautuneena. Oli niin tiukassa, että ei lähtenyt kuin kynnellä kiskomalla. Kun sain sen pois, ikenen turvotus laski samantien ja hammaskipu loppui.
Minä en kertakaikkiaan voi olla jos en saa langata hampaita aterioiden jälkeen. Joskus muut ihmettelevät kun minulla menee pitempään vessassa. Hampaiden lankaus ja ksylitolpurukumi ovat rutiini aina syömisen jälkeen. En kestä marjan siementäkään hampaiden välissä hetkeäkään.
Vierailija kirjoitti:
On hammaslääkäriasia ja päivystykseen pääsee. Ihan turvallista mennä hammaslääkäriin. Lopputulos voi olla pahempi kuin korona jos et mene.
Ei pääse ennen huomisaamua. Ensiapuun menosta ei ole hyötyä koska siellä ei ole hammaslääkäriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä kerran ien tykkäsi niin kyttyrää hammaslääkärin puhdistustoimista, että päivän parin päivän kuluttua karmea patti ja pakko keskellä yötä mennä tavalliselle lekurille hakemaan antibiootit. Auttoi päivässä.Kuinka sen mädän saa pois? Mitä antibiootteja sait? Tuliko mahavaivoja antibiooteista?
En ihan tarkkaan muista. Joko se patti puhkesi niinhän usein käy tai sitten se kutistui. Precosaa kun vetää antibioottien kera niin ei maha vaivaa.
Ja mä menin ihan Terveystalon 24 h päivystykseen yleislääkärille. Täällä kun sattuu sellainen olemaan. Jos se on hammas niin varmasti antaa kuulua itsestään vaikka ne antibiootit vetäiseekin.
Ja ilkeääkö tämän vuoksi lähteä näinä koronaisina aikoina hammaspäivystykseen? Voiko ien muka paisua kun hampaita puree unissaan voimakkaasti yhteen?