Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten 2v helpoiten nukkumaan?

Vierailija
18.06.2013 |

Alkaa olla niin väsy joka päiväiseen ja iltaiseen nukkumaan meno tappeluun. Eilenkin illalla tapeltiin 2 tuntia että rauhottui. Ja päiväunille samoiten. Alkaa olla niin väsy tuon kanssa. Ei jaksais enään päivääkään.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voimahali ap:lle. Meillä on sama tilanne. Tosin 2 v on päiväkodissa, jossa nukahtaa kuulemma ihan ongelmitta ja saa nukkua lähes kahden tunnin päikkärit (vaikka me vanhemmat olemme pyytäneet herättelemään aikaisemmin). Illalla muksu onkin sitten pirteä, eikä uni tule ennen kuin klo 23, joskus vasta puoliltaöin. Ei ole kerta tai kaksi, kun itse olen mennyt nukkumaan ennen lasta. Onneksi isänsä on iltavirkku.

Kun illalla on valvottu myöhään, maistuukin uni taas mainiosti seuraavana päivänä päiväkodissa. Ja illalla ei sitten taas nukunta. Kierre on valmis.

Meillä ratkaisu on se, että emme enää nukuta lasta. Kun sängyssä makuuttaminen on todettu turhaksi ja häiritsee lisäksi samassa huoneessa nukkuvaa isompaa sisarusta, annamme taaperon touhuta olohuoneessa kanssamme. Hän kyllä ilmoittaa itse, että "haluan mennä omaan sänkyyn", kun häntä alkaa väsyttää.

Ja juu, kyllähän se rassaa, ettei ns. omaa aikaa ole hetkeäkään, mutta rassaa kuitenkin vähemmän näin kuin se, että yrittäisi tuntikaupalla turhaan nukutella lasta.

Vierailija
2/12 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä sama homma.. eilen karjui sängyssä kaksi ja puoli tuntia ennen kuin nukahti. Joku simsalabim-neuvo olisi tarpeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä myös vähän samaa ongelmaa. Tuntuu että kaksivuotiaamme tarvitsee samanverran tai jopa vähemmän unta kuin nelivuotiaamme...! Meillä rytmi menee niin, (ovat molemmat kotihoidossa) että heräävät molemmat samaan aikaan klo8-8:30. Laitan kuopuksen päikkäreille klo 13:30-14. Hän herää tai herätän hänet klo15-15:30. Esikoinen yöunille klo 20:30, kuopus klo21:30-22:30. Molemmat nukkuvat siis n.12h vuorokaudessa.

Päikkäreille nukahtaa nukahtaa yleensä hyvin, mutta yöunille on vaikeampaa saada rauhoittumaan. Meillä auttaa unilelut ja laulut, sekä lämmin kylpy ja muut rutiinit iltaisin.

Vierailija
4/12 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luovutin, olkoon valveilla tämän päivän, katsotaan nyt mitä tulee ilta sitten olemaan. Yleensä se on yhtä kiukkua ja itkua jos ei ole nukkunut, mutta olkoon. En vaan enään jaksa hetkeäkään tätä. Tunnen itseni niin valtavan huonoksi äidiksi, on niin valtava väsy tähän kaikkeen, että tekisi mieli vain käpertyä peittojen väliin ja itkeä itsensä uneen.

Meillä esim. eilinen oli sellainen ettän nukkui tunnin päivällä ja illalla alkoi nukkua klo 23 ja heräsi 9 aamulla.

ap

Vierailija
5/12 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitko vähän täsmentää miten teidän iltarutiinit menee? Tuleeko lapsi itse koko ajan pois huoneesta ja miten viette takaisin? Vai huutaako vain omassa sängyssään jopa kaksi tuntia putkeen ja lopulta nukahtaa?

Meidän 2 v heräilee noin klo 6-7, tarhassa nukkuu noin 1,5 tunnin päikkärit ja kotona menee nukkumaan klo 19:30. Noin klo 19 syödään iltapala, käydään iltapesulla, puetaan, pestään hampaat ja viedään nukkumaan maitopullon kanssa. Sanotaan hyvät yöt, poika juo itse maidon ja nukahtaa itsekseen. Näin joka ilta.

Kannattaa pitää iltarutiinit samoina ja pitää aina sama linja. Ei liikaa sylittelyjä jos tulee sängystä pois, ei potalle uudelleen, ei mitään ylimääräistä vaan aina palautus omaan sänkyyn.

Kun siirryttiin pinnasängystä pois, poika aloitti temppuiluyritykset ja tuli sängystä pois lukuisia kertoja milloin milläkin verukkeelle, mutta vajaassa viikossa helpotti kun aina palautettiin takaisin omaan sänkyyn.

Vierailija
6/12 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ku olis vielä se maitopullo niin olisi helpompaa, silloin nukahti yksikseen. Mutta nyt kun on omassa huoneessa ja ei ole maitopulloa eikä tuttia niin ei tule mitään.

Eli illalla syödään iltapala, käydään iltapesulla ja potalla ja sitten nukkumaan. Joskus pitää käydä pissalla vielä senkin jälkeen potalla. Mutta kun on sängyssä luetaan kirjaa ja lauletaan hetki ja sitten silmät kiinni itse makaan vieressä enkä vastaa vaikka puhuukin. Saattaa sen parikin tuntia siellä heilua ja alkaa huutaa lopulta kun tympääntyy.

ap

Vierailija
7/12 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ongelmana on se, että pienikin heitto normaalirytmistä sekoittaa lapsen rytmin täysin. Esim, jos kyläillään illalla hieman myöhempään, lapsi ei todellakaan mene seuraavana eikä sitä seuraavana iltana ajoissa nukkumaan. Jouluna muutamana iltana tavallista myöhempään valvottaessa taisteltiin melkein kuukausi, jotta saatiin rytmi kohtuu normaaliksi. Pahimpina iltoina tyttö valvoi yhteen saakka täysin pirteänä. Jos jättää päikkärit nukkumatta, nukahtaa illalla aikaisin mutta herää aamuneljältä valvomaan pariksi tunniksi mikä ei oikein ole suotavaa.

Toinen lapsi on erilainen, helppo nukkuja joka ei ole niin tarkka. Olen ajatellut että sinnitellään nyt tuon esikoisen kanssa, viimeistään koulu sen rytmin tasoittaa... (on kotihoidossa). Saa kuitenkin vuorokaudessa riittävästi unitunteja.

Vierailija
8/12 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen oli 3

Vierailija
9/12 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 2,8v ja nukkuu päiväkodissa 2h päikkärit ja yöunet klo.21-07. Iltarutiinit ovat aina samat. Syödään iltapala, pestään hampaat ja käydään potalla. Sitten lapsi saa valita yhden unisadun, jonka jälkeen lapsi kiipeää reppuselkään ja mennään yhdessä laittamaan valot kiinni. Sen jälkeen äidin silmälasit laitetaan hyvään paikkaan. Tavallaan lapsi on mukana apulaisena noissa iltatoimissa.

Meillä ei ole nyt ongelmia nukahtamisen kanssa mutta aikaisemmin lapsi vitkutteli ja keksi kaikkia keinoja jolla pitkittää nukkumaan menoa. Ensin halusi vettä, sitten sukat jne. Totesin että tuohon ei tule loppua ellei vaan jätä huomioimatta pyynnöt. Nykyisin annan kerran lapselle vettä pullosta ja sen jälkeen ei ruinaamiset auta. Kun olen sanonut hyvää yötä, en enää juttele lapselle vaikka olen vieressä. Lapsi saa heilutella jalkojaan ja esim hyräillä mutta ei nousta istumaan sängylle vaan pään täytyy olla tyynyssä. Alussa ei suostunut uskomaan että äiti tosissaan mutta parin viikon sitkeän harjoittelun jälkeen alkoi nukahtamiset helpottua.

Olen huomannut että lapsi tarvitsee jonkinlaista näpertelyä, esim tyynynkulman ja haluaa heiluttaa jalkoja. Tällä tavoin ilmeisesti tuudittaa itsensä uneen. Nukumme perhepedissä ja lapsen nukahdettua laitan valot päälle ja lueskelen. Jos lapsi herää hän sulkee samantien silmät kun huomaa että olen lähellä ja nukahtaa uudestaan.

Vierailija
10/12 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me luetaan iltasadut ym. olkkarissa ja sit viedään sänkyyn jossa ei enää tehdä muuta kuin toivoteaan hyvää yötä ja ehkä joskus vähän paijataan.

Tiedän, ettei tämä kaikilla toimi. Meidän esikoinen oli varsinainen ilta/yöheiluja ekat vuodet. Ehkä neljän vuoden kieppeillä alkoi yöt rauhoittua. Jaksamista sinulle, tiedän että on turhauttavaa.

Vierailija
11/12 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.06.2013 klo 14:05"]

Voitko vähän täsmentää miten teidän iltarutiinit menee? Tuleeko lapsi itse koko ajan pois huoneesta ja miten viette takaisin? Vai huutaako vain omassa sängyssään jopa kaksi tuntia putkeen ja lopulta nukahtaa?

Meidän 2 v heräilee noin klo 6-7, tarhassa nukkuu noin 1,5 tunnin päikkärit ja kotona menee nukkumaan klo 19:30. Noin klo 19 syödään iltapala, käydään iltapesulla, puetaan, pestään hampaat ja viedään nukkumaan maitopullon kanssa. Sanotaan hyvät yöt, poika juo itse maidon ja nukahtaa itsekseen. Näin joka ilta.

Kannattaa pitää iltarutiinit samoina ja pitää aina sama linja. Ei liikaa sylittelyjä jos tulee sängystä pois, ei potalle uudelleen, ei mitään ylimääräistä vaan aina palautus omaan sänkyyn.

Kun siirryttiin pinnasängystä pois, poika aloitti temppuiluyritykset ja tuli sängystä pois lukuisia kertoja milloin milläkin verukkeelle, mutta vajaassa viikossa helpotti kun aina palautettiin takaisin omaan sänkyyn.

[/quote]

Lapset ovat niin erilaisia. Olette onnekkaita, kun naperonne "oppi" viikossa nukahtamaan omaan sänkyynsä. Toisilla se vain ei onnistu, ei vaikka rutiinit ovat kunnossa ja vahempien toiminta kuinka mallikasta tahansa. Jos lapsi on liian virkeä, ei hän nukahda, vaikka kuinka vanhemmat johdonmukaisesti palauttavat hänet sänkyynsä. Tämä on meillä koettu kahden lapsen kanssa. Esikoisen kanssa jaksoin taistella useita kuukausia, mutta kuopuksen kanssa tein jo kuukauden "nukuttelun" jälkeen päätöksen, että valvokoon, kun ei kerran ole väsynyt.

2#

Vierailija
12/12 |
18.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi on väsynyt mutta ei silti nukahda. Nytkin tuolla kitisee että väsyttää, mutta en kyllä enään laita päiväunille. Ei kahdessa tunnissa kahteen mennessä nukahtanut niin päätin että turhaan enään yritän. Tänäänkin alkoi ennen 12 haukottelemaan ja puhumaan nukkumaan menosta mutta ei nukahtanut silti. Ja eilen illalla alkoi jo ennen klo 20 haukotella mutta silti kun klo 21 yritin nukkumaan oltiin vielä klo 23 hereillä. Tuo on ollut aina huono nukkuja. Minkäs teet. Nyt se illan sitten kitisee ja ihana lähteä juhannusruokia ostamaan sen kanssa kaupasta, pahimmillaan nukahtaa sitten autoon kotiin mennessä eikä illalla mitenkään unille.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän neljä