Laihdutuksen alku ja paino vaan nousee, apua, tsemppiä?
Tilanne siis se, että ylipainoa on kertynyt kymmenen kiloa viimeisen viiden vuoden aikana. Olen aikamoinen sokerihiiri, karkkia ja makeita juomia on kulunut lähes päivittäin. Olen jo pitkään tuntenut oloni epämukavaksi ja nyt vihdoin päätin tehdä asialle jotain.
Haluan että muutos on pysyvä, joten en tehnyt kaikkia muutoksia kerralla, vaan totutan itseni pikkuhiljaa uusiin rutiineihin. Viikko sitten jätin pois kaikki sokeriherkut, joita aiemmin siis söin päivittäin. Ruokavalioon en vielä tehnyt muita muutoksia, mutta olen pitänyt huolen, että en ole alkanut korvata herkkuja ahmimalla enemmän ruokaa. Annoskoot ja ateriarytmi siis entisellään. Ruokavalioon on tarkoitus tehdä muutoksia pikkuhiljaa, jotta se jäisi pysyväksi.
Koiran myötä liikuntaa tulee päivittäin, nyt olen lisännyt hiukan tehoa lenkkeilyyn, sekä tehnyt muutamia sarjoja kahvakuulan kanssa lenkin päätteeksi.
Olen sillä mielellä liikkeellä, että painon ei tarvitse pudota ennätysvauhtia, kunhan se menisi alaspäin kuitenkin. Mutta.. Se vaan nousee. Luulin, että jo herkkujen pois jättämisellä saisin painon hienoiseen laskuun, mutta ketut. Tämän viikon aikana paino on noussut kaksi kiloa. Kaksi kiloa viikossa! Olo on kuin turvonneella delfiinillä, peilikuva tuntuu entistä ällöttävämmältä. Kaipaan vertaistukea tai jotain, en ymmärrä miten tämä voi olla mahdollista. Pitääkö mun kuitenkin unohtaa laihdutus, kun näköjään tässä käy toisinpäin :(
Kommentit (15)
Jatka samaan malliin ja katso vaakaa seuraavan kerran lokakuussa.
Syö vähemmän. Ongelma ratkaistu. Mä söin päivässä yhden pussillisen nuudeleita, kyllä laihtui ja vikkelästi.
Mulla just ennen menkkoja turpoaa koko kroppa, olisko nyt kyse siitä? Olen itsekin tässä pari kk laihduttanut, painoa on tullut liikaa 25kg ja nyt on pudonnut 7 kg. Kaksi viikkoa meni niin ettei paino tippunut yhtään, en tajua miksi, mutta yhtäkkiä lähti taas putoamaan. En tajua kropastani ja laihdutuksesta enää yhtään mitään =D
Vierailija kirjoitti:
No tuo nousu on ihan turvotusta, mutta miten siis syöt normaalisti päivän aikana?
Onko tuollainen turvotus normaalia laihdutuksen alussa ja miten pitkään se yleensä kestää?
Mun normaali syömiset menee suunnilleen niin, että aamulla 7-8 aikoihin leipää ja juustoa tai kananmunaa, sekä hiukan kasviksia tai hedelmää.
Lounas klo 11-12 ruoka vaihtelee, mutta siis ihan normi kotiruokaa ja kasviksia
Välipalaksi mitä nyt kaapista löytyy.. Leipää, proteiinirahkaa tmv.
Päivällinen 16-17 taas normi kotiruokaa ja kasviksia.
Iltapalaksi taas sama setti kuin aamupalaksi.
Tällä tavoin olen syönyt jo pitkään, ja muutoksia tietysti täytyy tehdä. Tähänkin otetaan vinkkejä vastaan.
Ei ihme, että et laihdu ja olet turvoksissa. Syöt liikaa. Etkö lainkaan laske kaloreita?
Minulla kävi täsmälleen samoin. 2kg tuli lisää viikossa, vaikka olo tuntui kevyemmältä. Ja olin siis seurannut kalorilaskurilla kalorien määrää ja että pysyvät laihdutustavoitteen mukaisessa lukemassa. Kyseisen sovelluksen avulla huomasin, että syön liikaa rasvaa ja liian vähän hiilareita ja proteiineja. Vaihdoin rasvaiset tuotteet kevyempiin ja söin hiilareita ja proteiineja enemmän. Tästä tuli sitten painoa viikossa lisää. En tiedä voisiko jotenkin johtua kehon reaktiosta uuteen ruokavalioon.
Tsemppiä! Jatka vaan, varmasti tekemäsi muutokset ovat hyviä pitkällä aikavälillä.
Huomasin saman, kun joskus aika samantapaisesta tilanteesta aloin laihduttaa. Tein ihan kylmästi niin, että kaksi viikkoa menin hyvin tiukalla kuurilla. Radikaali pienennys annoksiin ja kaikki välipalat pois.
Siinä paino nytkähti nopeasti sen pari kiloa alas ja sain nostettua vähän annoskokoja fiksumpaan taas ja paino jatkoi hissukseen alas. En osaa asiaa selittää, olisiko kroppa vaan kaivannut pienen herätyksen siihen, että oikeasti nyt tuli muutos.
Sain noin 15kg sitten pois 9 kuukaudessa ja pois on sittemmin pysyneet.
Vierailija kirjoitti:
Mulla just ennen menkkoja turpoaa koko kroppa, olisko nyt kyse siitä? Olen itsekin tässä pari kk laihduttanut, painoa on tullut liikaa 25kg ja nyt on pudonnut 7 kg. Kaksi viikkoa meni niin ettei paino tippunut yhtään, en tajua miksi, mutta yhtäkkiä lähti taas putoamaan. En tajua kropastani ja laihdutuksesta enää yhtään mitään =D
Voi tietysti olla että tuokin vaikuttaa. Olen syönyt minipillereitä pari vuotta, eikä menkkoja tule ollenkaan. Olen kyllä huomannut, että välillä ilmestyy turvotusta ja väsymystä, jotka menevät parissa päivässä ohi. Varmaan kyse ollut silloin juurikin siitä, että olisi menkkojen aika vaikka vuotoa ei tulekaan. Saattaisi siis olla mahdollista tuokin. .
Ihmisen ei tarvitse syödä muutaman tunnin välein. Leipä nyt on ainakin ihan hukkakaloreita.
Leipää joka välissä. Normikotiruoka on varmaan jotain makaronilaatikkoa tai pastaa. Hiilareita ja vielä vähän hiilareita. No, kyllä niilläkin saa painon putoamaan kunhan syö riittävän vähän. Lihakset saattaa lähteä mutta onneksi rasva jää.
Vierailija kirjoitti:
Ei ihme, että et laihdu ja olet turvoksissa. Syöt liikaa. Etkö lainkaan laske kaloreita?
En laske kaloreita. Voi olla että syön liikaa, mutta ruokavalioon on tulossa muutoksia. Ihmettelen nyt juurikin tätä, että päivittäisten sokeriherkkujen pois jättäminen on aiheuttanut kahden kilon painonnousun viikossa.
Kirjoittajat 7 ja 8, kiitos rohkaisevista viesteistä!
Voisin tietysti koittaa tuota radikaalimpaa aloitusta ja tasoittaa sitten.
Sanon nyt ihan kylmästi: se on yllättävän iso kalorivaje, minkä tarvitsee että oikeasti laihtuu. Varsinkin aluksi, ihmiskeho pyrkii sopeutumaan ja pieni kalorivaje ei välttämättä juurikaan tee mitään. Keho voi reagoida muutoksiin jopa keräämällä lisää nesteitä, mikä taas näkyy painossa ylöspäin (mutta luonnollisesti myös lähtee helpolla).
Eli tee päätös esim kahden viikon tai kuukauden pituisesta jaksosta, jolloin syöt oikeasti vähän. Saa olla nälkäkin, pyri jättämään välipalojen syöminen ja pidennä myös yöpaastoa esim jättämällä aamupala tai iltapala pois. Katso sitten mikä on tilanne. Luultavasti paino on pudonnut ihan reilustikin ja voit alkaa hakea sellaista tasapainoa, missä on mukava pysyvämmin olla.
Vierailija kirjoitti:
Sanon nyt ihan kylmästi: se on yllättävän iso kalorivaje, minkä tarvitsee että oikeasti laihtuu. Varsinkin aluksi, ihmiskeho pyrkii sopeutumaan ja pieni kalorivaje ei välttämättä juurikaan tee mitään. Keho voi reagoida muutoksiin jopa keräämällä lisää nesteitä, mikä taas näkyy painossa ylöspäin (mutta luonnollisesti myös lähtee helpolla).
Eli tee päätös esim kahden viikon tai kuukauden pituisesta jaksosta, jolloin syöt oikeasti vähän. Saa olla nälkäkin, pyri jättämään välipalojen syöminen ja pidennä myös yöpaastoa esim jättämällä aamupala tai iltapala pois. Katso sitten mikä on tilanne. Luultavasti paino on pudonnut ihan reilustikin ja voit alkaa hakea sellaista tasapainoa, missä on mukava pysyvämmin olla.
Kiitos tästä, selvensi asiaa paljon! Eli nyt vaan pitää tehdä raaka aloitus tähän projektiin.
No tuo nousu on ihan turvotusta, mutta miten siis syöt normaalisti päivän aikana?