Hiilihydraattikammoni olikin turha - paino ei noussut, vaikka siirryin syömään puuroa, leipää yms.
Olen noin 15 vuotta ollut vähähiilihydraattisella ruokavaliolla ja käyttänyt paljon aikaa miettiessäni sopivia ateriakokonaisuuksia. Kun muutama kuukausi sitten erosin ja muutin asumaan itsekseni, päätin etten jaksa enää stressata ruoista. Olen syönyt nyt neljä kuukautta kuten söin opiskelijana: aamuisin puuroa ja sen mukaan, miten syön kotona, leipää (ja esim. juustoa, leikkelettä, kurkkua) ja sen kanssa teetä tai kahvia. Olen tehnyt varsinaista ruokaa vain noin kerran viikossa., jolloin teen yksinkertaisia keittoja tai pastaa. Lisäksi ostan kaupasta hedelmiä ja välillä jogurttia.
Hiilihydraattien saaminen on lisääntynyt moninkertaisesti. Eilenkin söin aamulla puuron (+ mustikoita ja maitoa) ja päivällä riisiä ja linssikastiketta. Illalla söin vielä pullan iltateen kanssa. Päivä olisi ollut entisen minäni painajainen, mutta paino ei ole noussut grammaakaan. Ainoa ero on, että nukahdan paremmin hiilihydraattipitoisen iltapalan jälkeen.
Onko muita, jotka ovat palanneet hiilihydraatteja normaalisti syöviksi? Kuinka olette kokeneet muutoksen?
Kommentit (19)
olen aina syönyt hiilihydraattipitoisesti ja painoindeksi on 18, rasvaprosentti 18,6
15 vuotta ollut vähähiilihydraattisella ja nyt yhtäkkiä vetelet riisiä, linssejä, puuroa ja pullaa sanan päivän aikana. Juuh, uskottavaa toki. 🤣
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista, itse pelkään että lihon jos lopetan ketogeenisen ruokavalion.
Rohkeasti vaan. Kannattaa aloittaa pikku hiljaa ja vältä ylilyöntejä.
Miksi nousisi? Itse laihdutin Painonvartijoiden vanhalla ohjelmalla 10 kg, noin 1 kg/vko. Ja söin myös leipää, puuroa, riisiä, pastaa... Tietyn määrän tietenkin. Siihen rinnalle kaikkea muuta sopivasti. Ruokaympyrän mukaan. Ja paino tippui :)
Normaali syöminen ei lihota ketään.
Puuro ja leipä normaaliannoksina eivät aiheuta painonnousua.
Nuo eri dieetit ja ruokavalioit ovat pelkkää hössötystä ja trendijuttuja, jotka jäävät toisille päälle.
Terve ihminen voi syödä kohtuullisesti aivan normaalia ruokaa. eikä liho grammaakaan.
Minua hiilarit väsyttävät niin, etten voi esimerkiksi lounaalla syödä pastaa tms. jos haluan olla hereillä vielä iltapäivälläkin. Painotan hiilareiden saannin iltaan juuri tuon nukahtamisen takia. Jonkun unitutkijan haastattelusta poimittu vinkki.
No kehohan adaptoituu toimimaan myös ilman hiilihydraatteja ajallaan, joten menee myös hetki, että hiilihydraatitkin alkavat pelaamaan kehossa ominaisesti kun ne otetaan taas käyttöön. Luvassa on kuukausien kuluessa se sama tilanne kun mikä oli silloin kun niitä ennen runsaasti käytit aikanaan.
Sen tiedät sitten itse, haluatko takaisin.
Kerron siis omasta kokemuksestakin.
Hiilaritonta elämää oli vuosi, laihduin 20kg.
Runsaasti hiilihydraatteja ollut nyt vajaan vuoden käytössä enemmän ja vähemmän, tullut 10kg takaisin.
Että niin....
Ensimmäiset kuukaudet toki hänmästelin, että kas kun paino ei nouse mutta vhh ruokavalio antaa kyllä hetken myös siimaa toiseenkin suuntaan juurikin aineenvaihdunnan ja suoliston bakteerikannan muuttumisen myötä.
Itse joudun jättämään jälleen hiilarit vähälle jos tahdon takaisin hyvää ja kevyempään olemukseen.
Mulla hiilarit laukaisee sokerihimon ja ahmimisen :(
Vierailija kirjoitti:
Mulla hiilarit laukaisee sokerihimon ja ahmimisen :(
Tämä koskee monia muitakin. Varsinkin vähäkuituiset ja/tai makeat hiilihydraatin lähteet.
Aika hyvin jos et 15 vuodessa oppinut rutiinilla tekemään vhh ruokaa. Mutta hyvä että tajusit ettei hiilarit lihota kunhan niitä ei syö liikaa.
Hiilareissakin on ne terveelliset ja epäterveelliset.
Eiköhän se ole aika itsestään selvää, että nämä hömpötysdieetit ovat järjestään epäterveellisiä.
Monipuolinen, normaali ruokavalio. Siinä on minun elämänohjeeni. Kasviksia, marjoja, lihaa, kalaa, leipää - kaikkea sopivasti, muttei mitään liikaa. Suolaa kohtuudella ja välttää kahta "saman" raaka-aineen ruokaa päivässä (eli jos lounaaksi lihaa, niin sitten päivälliseksi jotain muuta). Näillä on menty ja hyvin terveeksi ja hyvinvoivaksi itseni tunnen.
Ruoka-aine voi olla epäterveellinen, vaikka se ei lihottaisikaan.
Itse laihdun aina kun syön lähinnä hiilareita. En ymmärrä tätä itsekään. Ylipainoa on runsaasti, mutta vähähiilarinen ei laihduta eikä myöskään suositusten mukaan syöminen. Sitten jos ruoka on luokkaa leipää-pelkkää pastaa-hedelmiä, niin johan putoaa!
Urheilija harvoin pärjää ilman hiilihydraatteja ja harvoin näkee ylipainoista urheilijaa.
Eli huomasit, että huuhaadieetti olikin aateruokailua.
Näitä houreruokavalioita syntyy kuin sieniä sateella ja kuihtuu yhtä nopeasti pois.
Mielenkiintoista, itse pelkään että lihon jos lopetan ketogeenisen ruokavalion.