Vastasyntyneen yö- onko sellaista??
Ja millainen se teillä on/oli?
Annatko rintaa yöllä aina, kun vauva on hereillä?
Meillä vauva (1vko) örisee, huitoo ja hapuilee lähes tauotta öisin- on hereillä, mutta ei siis itke kuitenkaan. Mietinkin joka kerta, kun tähän kuitenkin herään, että annanko rintaa vai odotan, että nukahtaa?
harvoin tosin nukahtaa ilman sitä tissiä....
Siispä jälleen ehkä hassu kysymys: odottaako aina sitä nälkäITKUA vaiko ottaakko rinnalle aina, kun vauva vähänkin hamuaa ja on hereillä yöllä? Miten sinä toimit?
Tuntuu, että olen itsekin siis hereillä koko yön- näinpä 24h/vrk tulee valvottua. Välillä torkahdan ja sitten herään taas vauvan ähellykseen. En usko, että vauvalla nälkä voi olla (siis koko ajan/yön)...vai voiko??
kiitos taas vastauksista...oli vähän epäselvä sepostus...(väsymyksen piikkiin...)
sitruska ja ' irmeli' 1vko
Kommentit (9)
..itkua en ole odotellut koskaan. Poika pian 4kk ja tohon ähellykseen mä aina herään ja otan sitten viereen tisulle. Sairaalassa ensimmäisen yön söi oikeastaan koko ajan (tilasi maitoa), mutta sitten maitoa alkoi tulla (mulla nousi maito tosi nopeesti ja sitä on sitten siitä asti riittänyt yllin kyllin) ja poika harvensi syöntivälejä. Ekan kuukauden söi n.3-4h välein, sitten rupesi nukkumaan jo 6-8h putkeen ennen ensimmäistä syöntiä. Nyt on taas hiukan tihentänyt, lieneekö helle ja saattaa myös taas tilata lisää maitoa. Näin meille, en tiedä kyllä oliko tästä mitään apua.. Jaksamista tissutteluun ja vauvailuun.
Mangolia ja poika
Vastasyntyneellä tosiaan voi olla koko ajan nälkä, myös yöllä. Äidinmaito on luonnostaan nopeasti sulavaa ravintoa, jotta ravinteet mahdollisimman nopeasti imeytyisivät elimistön käyttöön. Äidinmaito sulaa jopa 20 minuutissa. Pienen vauvan vatsalaukku on olemattoman kokoinen, noin tulitikkuaskin, joten sinne ei maitoa mahdu edes paljon kerralla.
Vastasyntyneellä voi myös vuorokausirytmi olla vielä sekaisin, koska äidin vatsassa vauva nukkuu, kun äiti on hereillä (eli päivällä) ja valvoo kun äiti nukkuu (eli yöllä). Miten vauveli sitten päivällä nukkuu? Todennäköisesti rytmi siitä kohentuu ajan mittaan, ja yöuniinkin tulee pitempiä pätkiä. Levottomuuteen tosiaan auttaa kapalointi, koska vauva on tottunut olemaan ahtaasti kohdussa ja tyhjä tila ympärillä tekee levottoman olon.
Minusta teet oikein, jos annat rintaa vauvalle heti kun hän ilmaisee sitä haluavansa hamuilemalla ja kääntämällä päätään. Vauva tuntee olonsa turvalliseksi ja ymmärretyksi, kun hänen ei tarvitse itkeä ruokansa perään. Itku on kuitenkin jo sen merkki, että vauva hermostuu ja silloin syöminenkään ei onnistu välttämättä niin hyvin kuin silloin, kun vauva alkaa hamuilla ja on vielä rauhallinen. Onnea kovasti vauvasta ja jaksamista! :)
4 vrk vauva on jokaikinen yö syntymänsä jälkeen valvonut 3-4 h yöllä. ähisee ja kitisee tissi auttaa vähäksi aikaa ja sitten uudestaan. eilen tultiin kotiin ja sama homma jatkui.
päivät nukkuu hyvin 3h putkeen.
kyllä väsyttää kun esikoisen 1v 7kk kanssa pitäisi päivällä jaksaa olla.
sassa ja irmeli (sama lempinimi vauvoillamme :) )
rytmiä siis eroa päivällä ja yöllä. Esikoinen nukkui päivisin pitkiä pätkiä, mutta öisin ähise ja mörisi ja oli rinnalla paljon.
Kuopuksen kanssa tein toisin, odotin kunnollista nälkäitkua ennen kuin häiritsin vauva luonnollisa yöääniä.
Kuopus nukkuu paremmin kuin esikoinen, on nopeammin löytänyt kunnon rytmin.
Suosittelen siis jälkimäistä vaihtoehtoja ja lisäksi olisi hyvä siirtää vauva toiseen huoneeseen taikka käyttää korvatulppia. Mulla oli korvatulppia ja välillä (usein ;D) Vauva nukkui makkarissa isänsä kanssa (nukkuu sikeästi) ja mä nukuin toisessa huoneessa.
Yritin sitä viime yönä. Vauva nukkui 24-06 hyvin, sitten heräsin tähän sähläykseen ja murinaan- ajattelin, että pakkohan sillä jo on nälkä olla, kun 6 tuntia putkeen nukkui. Annoin siis tissiä, jota ei heti edes kovin innolla halunnut. Imi jonkin aikaa ja ajattelin, että nyt nukuttaisiin vielä...ja kattia kanssa! Vauva jatkoi hereilläoloaan ja tuota taukoamatonta räpellystä, ei itkenyt kuitenkaan. Sinnikkäästi yritin itse ' nukkua' ja olla antamatta rintaa, mutta jossain vaiheessa luovutin...
Tyttö on ihan ihme mobiilivauva! Nyt jo kääntyy mahalleen sängyssä ja vaihtaa kylkeä. Muutenkin koko ajan on liikkeessä, kun on hereillä. Minä en siinä voi nukkua, muutenkin olen todella herkkäuninen!
Jos koittaisin tuota korvatulppaa ensi yönä...
sitruska ja ' irmeli' 9vrk
Meillä poika nyt 1v ja yritän muistella...
Sanotaanko että mulla ainakin meni pari viikkoa että totuin nukkumaan " kunnolla" heräämättä kaikkeen ähellykseen vaikka poika nukkuikin huoneemme oven ulkopuolella omassa sängyssään (minä herkkäuninen). Huomasin että meijän vauvalla kehittyi nopeasti tietty rytmi: söi yöllä useimmiten samaan aikaan, heräsi muutamia kertoja ja pääasiassa nukkui yöllä mutta piti kyllä kovasti omaa ähinää-siispä annoi tissiä vasta kun ähinä muuttui nälkäitkuksi. Poika on edelleen vilkas unissaan ja nukkuu miten sattuu. Vastasyntyneelläkään ei pysynyt kapalo päällään vaan potki aina sen pois ja halusi häärätä käsillään-edelleen niin samanlainen.
Hassua myös miten tätä omaa ähinää ja häärimistä on ennen nukkumaan menoa mutta se on hänen tapa saada itsensä uneen. Meillä ainakin jos annoin tissiä " liikaa" huomasin että suuri määrä tuli ylös ja mahaa saattoi kipristellä! Mutta jokainen tyylillään:)
Onnea pikkuisesta:)))
Nain siis meilla, ja kakkosellekin oon antanut rintaa jo pelkkaan ahellykseen. Meilla esikko oli se todella paljon huonompi nukkuja, kakkonen nukkuu hyvin vaikka ei olla odoteltukaan sita varsinaista nalkaITKUA koskaan. Eli luulen etta ainakin meilla on ihan luonne-eroista tassa kyse eika vanhemman toiminnasta. Kylla ma antaisin jo ahellykseen, varsinkin noin pienelle jonka kuuluu ja joka saa syoda vaikka kerran tunnissa viela, eipa tarvitse sitten ainakaan aidin maata valveilla ja odottaa sita nalkaitkua.
Meidän tyttö oli melkoinen äheltäjä ja onkin lähes alusta alkaen nukkunut omassa huoneessaan. En tarjonnut rintaa ähellykseen, kylläkin heti kun alkoi kitistä nälkää. Alkuun syötin parin tunnin välein (jopa puolen tunnin, tyttö syntyi sirokokoisena) mutta melko pian oppi nukkumaan. Tällä hetkellä (5,5 kk) nukkuu noin klo 21:stä aamuun tai herää kerran aamuyöstä syömään.
KL.
Enpä nyt äkkiä muista (aika kultaa muistot, tyttö 3kk.) kuin usein söi mutta tuntui että usein... Nukkui kyllä välillä ihan kunnon unta ja sitten alkoi ähellys jolloin annoin maitoa! Mutta tuli vaan mieleen että koitappa laittaa vaavi kapaloon jos rauhoittaisi hänet ja uni tulisi paremmin. Meillä nukutaan vieläkin kapalossa, muuten ei osaa itse rauhoittua! En tiedä tuliko vastausta yhtään mihinkään...