Taapero ei suostu nukkumaan päiväkodissa. Neuvoja?
Yksivuotias taaperomme aloitti päiväkotitaipaleensa kuukausi sitten. Muuten siellä on mennyt mukavasti, mutta loputtoman utelias ja kaikesta kiinnostunut pikkumies ei malta millään, ei kerta kaikkiaan millään, asettua siellä päiväunille. Vaunuissa kuulemma saavat hänet nukahtamaan hetkeksi, myös siten onnistuu joskus parinkymmenen minuutin unet että laittavat hänelle pedin pöydän alle ja sinne kotoa tuotu unirätti. Mutta nukkuu siis aina liian vähän jos ollenkaan päiväkodissa, ja loppupäivästä on kotona yliväsymyksestä levoton, itkuisa, ei jaksa keskittyä mihinkään, yrittää purra vähän väliä... eikä sitten tahdo saada yliväsymyksen vuoksi millään unen päästä kiinni kotonakaan, kun yritetään päiväunia uudelleen. Toisaalta yöunille simahtaa jo ennen iltaseitsemää. Ja viikon edetessä tilanne tietenkin pahenee.
Tällä hetkellä lapsella on kolme ja puoli päiväkotipäivää viikossa. Jäisin uudelleen vielä täysaikaisesti kotiin hänen kanssa jos voisin, mutta talous- ja työtilanne ei sitä valitettavasti salli kummallekaan meistä vanhemmista. Miten tätä tilannetta voisi helpottaa?
Kommentit (10)
En keksi muuta kuin hyväksyä tilanne sellaisena kuin se on. Päiväkodissa ovat parhaansa yrittäneet jos kerran jollain konstilla ovat saaneet hetkeksi edes nukkumaan. Lapsi saattaisi olla levoton päiväkodin jälkeen vaikka olisi nukkunut enemmänkin, toki väsymys saattaa pahentaa käytöstä. Lasten kanssa tilanteet muuttuvat nopeasti ihan itsekseenkin. Ehkä kohta nukkuu siellä jo. Kuukausi on lyhyt aika sopeutua noin pienelle, kun päiväkotipäiviäkin on vähemmän.
Mulla on molemmat lapset lopettaneet päiväunet 1-2 vuotiaana. Kuopus aloitti 3v päiväkodin ja mulle selitettiin lässyttävästi miten siellä alkaa kyllä kaikki nukkumaan päikkäreitä. Toivottelin onnea, koska kyseessä oli hyvin virkeä tapaus. Tädit luovuttivat alta kuukaudessa, koska kukaan ei saanut nukuttua enää päikkäreitä yksikseen laulavan ja höpöttelevän tyttömme takia :). Toki lapseni olivat virkeitä vielä illallakin. Unen tarve oli melko vähäinen ennen kuin teini-ikä koitti.
Huh! En tosiaankaan ymmärrä tätä pakkonukuttamista päiväkodeissa. Minun lapseni aloitti päiväkodissa Ruuotsissa v. 1980. Ei tarvinnut nukkua, jos ei nukuttanut. Sai rauhassa katsella kirjoja yms. Muutettiin Suomeen 98 ja kauhea haloo siitä, että ei nukkunut päiväunia.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on molemmat lapset lopettaneet päiväunet 1-2 vuotiaana. Kuopus aloitti 3v päiväkodin ja mulle selitettiin lässyttävästi miten siellä alkaa kyllä kaikki nukkumaan päikkäreitä. Toivottelin onnea, koska kyseessä oli hyvin virkeä tapaus. Tädit luovuttivat alta kuukaudessa, koska kukaan ei saanut nukuttua enää päikkäreitä yksikseen laulavan ja höpöttelevän tyttömme takia :). Toki lapseni olivat virkeitä vielä illallakin. Unen tarve oli melko vähäinen ennen kuin teini-ikä koitti.
Joo, on totta, että joillain on hyvin vähäinen unentarve ja ovat iloisia ja virkeitä ilman päiväuniakin. Olen itse ollut sellainen lapsi. Mutta totta on ( ainakin sen perusteella mitä kahdenkymmenen vuoden päiväkotityössäni olen nähnyt), että suuri osa alkaa nukkumaan, kun päiväkotirutiini tulee tutuksi. Ja ap. myös kertoi, että lapsi selvästi kaipaa pidempiä päiväunia.
hage kirjoitti:
Huh! En tosiaankaan ymmärrä tätä pakkonukuttamista päiväkodeissa. Minun lapseni aloitti päiväkodissa Ruuotsissa v. 1980. Ei tarvinnut nukkua, jos ei nukuttanut. Sai rauhassa katsella kirjoja yms. Muutettiin Suomeen 98 ja kauhea haloo siitä, että ei nukkunut päiväunia.
Eipä sellaista enää nykyään ole, tai jos on niin siitä voi kyllä viedä asiaa eteenpäin. Mutta luitko ap.n tekstiä kunnolla? Hänhän kertoi, että lapsi kaipaisi päiväunta.
Niin, toivon että lapsi ei vain ole vielä kunnolla tottunut päiväkotiarkeen ja että tilanne helpottuu vielä. Minkälaisella aikavälillä se yleensä tapahtuu?
Lapsi tarvitsee kyllä selvästi vielä päiväunia. Se oikeastaan kirvoittikin alkuperäisen viestini, sillä tällä viikolla hän oli vain yhden päivän päiväkodissa (tuli lievää nuhaa, ei otettu riskejä vaan pidettiin kotona) ja eron huomaa nyt selvästi. Lapsi on kuin aivan eri ihminen, nukkuu kotona päivän mittaan mielellään kahdet 1-2h päikkärit, jaksaa leikkiä rauhallisesti, paremmalla tuulella koko päivän ja käy iltakahdeksalta suosiolla yöunille.
AP
Jos päiväkoti on alkanut kuukausi sitten ja vain 3 ja puoli päivää viikossa päiväkodissa, niin eikö tuo ole melko lyhyt aika tottua päiväkodin rutiineihin. Varmaan tilanne muuttuu kun on ehtinyt olla siellä pidempään ja tottua.