Miten toimia kun lapsi lyö, potkii ja kiukuttelee kaupassa?
Kotona meillä on käytössä varoitus ja jäähypenkki menetelmä ja toimii hyvin... Mutta entäs kun ollaan jossain vaikka kaupassa?
Aina ei pojallle riitä sekään että katson silmiin ja kiellän tiukasti EI SAA LYÖDÄ! Varsinkin väsyneenä jatkaa vaan ja nauraa päälle...
Moni on ehdottanut että lähdet vaan kaupasta kotiin kun alkaa kiukutella... Ajatuksen tasolla ihan okei ja varmaan niin tekisinkin jos meillä olisi auto. Me kuitenkin käydään kaupassa pyörällä kesät talvet. Poika istuu pyöräkärryssä. Kauppaankin on maktaa se 4km suuntaansa niin ei viitsisi moneen kertaan ajaa päivän aikana... Miten siis saisin pojan rauhoittumaan kaupassa. Niin ja siis ikää pojalla on 2v 5kk
Kommentit (6)
Onko pakko mennä kauppaan väsyneenä tai nälkäisenä? koeta aikatauluttaa paremmin ja sitten kun se paskis iskee niin koeta kestää. Jos joku kattoo niin kattoo.
Paras olla huomioimatta ja antaa riehua, kyllä se sitten väsyy.
Tämä toimii ainakin meillä. Kyllä se lopettaa kun huomaa että minä olen hävinnyt siitä viereltä ja sitten lähtee etsimään minua ja pyytää anteeksi.
Eli älä siis huomio mitenkään ja anna huutaa, se loppuu sillä tavoin kaikista nopeitein
Siis miksi lapsi lyö ja potkii? Mitä siellä kaupassa tapahtuu sellaista, että hermo menee?
Kun tuon ikäisen kanssa menee kauppaan, on tärkeää että lapsi olisi jotenkin voimissaan, että pystyy ohittamaan kaikki ne kielletyt hedelmät mitä kaupan alahyllyt ovat täynnä. Meillä pitää olla lisäksi kauppalista kirjoitettuna, ja sitten mennään kuin juna hakemaan aina seuraavaa tavaraa. Sellainen ei toimi ollenkaan, että minä jään hyllyn ääreen miettimään että mitähän otettiaisiin, ja sen aikana lapsi ehtii jo keksiä hyviä ideoita.
Meillä pienempi on joskus vetänyt raivareita, ja olen antanut vetää. Siinähän sitä on kaupan lattialla tilaa huutaa. Bonuksena lapsi on paikallaan, joten olen ehtinyt (lähikaupassa) kerätä ostokset ja pyytää lasta sitten tulemaan ja laittamaan ne hihnalle, mikä on lempihommaa ja yleensä hän siihen suostuu.
Mahtuuko istumaan ostoskärryihin? Minä ostaisin valjaat ja uhkaisin, että jos ei tottele, niin laitan kärryihin istumaan ja valjailla kiinni. Siinähän sitten huutaa. Tai tuon ikäinen tajuaa jo, että se olisi noloa ja lopettaa kiukuttelun.
Toimisiko palkinto? Että jo kauppaan mennessä sopisitte, että jos reissu menee hyvin niin saa sitten jotain kivaa (tikkarin karkkihyllyltä, ylimääräisen piirretyn katselun kotona) tai ennalta sovittu rangaistus (lempilelu jäähylle loppuillaksi, piirrettyjä ei katsota sinä päivänä tms.), josta voi muistuttaa kun raivari iskee.
Sitä voi myös lepuuttaa hermojaan ja käydä jonkin aikaa kaupassa ilman lasta.
Aikanaan kun mulla oli tuon ikäinen niin pari kertaa tein ostokset isossa marketissa siten että toisella kädellä keräsin tavaraa kärriin ja toisella kannoin poikaa olalla kuin pottusäkkiä. Mukula tietty huusi kuin syötävä ja potki, mutta kyllä mä 2-3 vuotiaan sentään sain pidettyä...