Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Murretaiturit AUTTAKAA! Mitä murretta minä oikeen puhun?

Vierailija
28.05.2013 |

Monesti mulle sanotaan, et sä et oo helsingistä kotosi. Emmä muute ookaa ja siit mä halajaisinki teille tulla kertoon jahka keksisin mistä lätistä. Yritän nyt kirjottaa suht silleen ko puhuisin jolleki. Helsingissä oon ikäin asunu, mut vanhemmat tulee eri puolelt Suomee sukuinensa. Ain oon ollu kiinnostunu murteist mut siihe se o jäänyki. Ei oo mitään tietoo mist lähtee ettiin, ko googlesta en löydä sen kummempia esimerkkejä. Vain pienii lauseit joist ota selkoo. Moon nuori nainen jolle moni vanhempi sanoo ain, et sä puhut ko meiä mummo. 

Mistäs mun suku juurtaa, osaatteko kertoo? :) Kiitosta!

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et mitään.

Vierailija
2/17 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poria.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, pääasia minulle on, että en koskaan moista mongerrusta joudu missään kuulemaan. Lääkärin puoleen kehotan kääntymään.

Vierailija
4/17 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kauhee älämölö sulla, onneksi en tunne henk koht.

Vierailija
5/17 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Länsirannikolta, ja jotain muutakin, mutta vaikeeta noin lyhyestä kirjoitetusta näytteestä ottaa selkoo

Vierailija
6/17 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2013 klo 00:13"]

Poria.

[/quote]

Ei, Porissa ei sanota moon. Kammottavaa sekasotkua.

Vierailija
7/17 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, murteet on ihania! En osaa tunnistaa murretta tuosta, mutta ihanaa, että ihmiset puhuvat muutakin kuin yleiskieltä.

Vierailija
8/17 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2013 klo 00:16"]

Länsirannikolta, ja jotain muutakin, mutta vaikeeta noin lyhyestä kirjoitetusta näytteestä ottaa selkoo

[/quote]

Ei ainakaan länsirannikolta.

Vierailija
9/17 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2013 klo 00:17"]

Voi, murteet on ihania! En osaa tunnistaa murretta tuosta, mutta ihanaa, että ihmiset puhuvat muutakin kuin yleiskieltä.

[/quote]Aika harva kylläkin puhuu yleiskieltä (=kirjasuomea). Itse en ainakaan tunne ketään.

Vierailija
10/17 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moon viittaisi Pohjanmaalle ja onko tuo ko savoa?

Vierailija
11/17 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tosiaan olet nuori ja puhut kuten kirjoitat, nostan hattua! Ihanan kuuloista :) oletko karjalastapäin?

Vierailija
12/17 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="28.05.2013 klo 00:19"]

Moon viittaisi Pohjanmaalle ja onko tuo ko savoa?

[/quote]

ko käytetään myös Oulun murteesa.

Vierailija
13/17 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitustyyli viittaisi osittain Porin (ja hiukan Rauman) suuntaan, mutta kyllä tuossa on paljon muitakin vaikutteita. Kaiken kaikkiaan noin suhteelisen vähäisestä näytteestä on hankala sanoa että puheesi kuuluisi mihinkään tiettyyn murrealueeseen. Lisäksi voi puuttua lausumisessa olevia äänenpainoja joita hankala kirjoittaa ja joista et itsekkään tiedä/huomaa. Sanoisin kuitenkin että vanhemmistasi toinen olisi pohjoisesta Satakunnasta.

Itse katsoisin juurikin mistä vanhempasi olisivat kotoisin ja toteasit sen perusteella murre sekoituksesi. Itse omat vanhemmat kotoisin P-Karjalasta ja Raumalta, asunut lapsuuden eteläisessä E-Pohjanmaalla ja nykyisin Turussa.

Vierailija
14/17 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ko käytetään myös Lapissa.

Vierailija
15/17 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sekoittelit sitten eri murteita keskenään, ei kukaan puhu noin.

Vierailija
16/17 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla varmaan yhdistyy Helsingin puhekieleen vanhempiesi murteita. Kirjoituksen perusteella on vaikea sanoa, koska sulla se leimaavin asia voi olla intonaatio. Moon, soot on Etelä-Pohjanmaan murretta, mutta sehän on viime vuosina levinnyt myös pääkaupunkiseudulle nuorten kieleen.

Vierailija
17/17 |
28.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yksi