Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Noin 1-vuotiaan ruuat!!!!!

12.07.2006 |

Oppaitten ohjeet on jotenkin päässeet unohtumaan...

Muistaakseni oli niin että yksi vuotiaalle saisi antaa samaa ruokaa kuin muullekkin perheelle? Mutta: Entäs makkara, liemikuutiot, suola, soija, mausteet, kinkkusuikaleet, marinadit, kalapuikot, maustetut jogurtit?

Kuuluvatko nuo kuitenkin kiellettyihin aineisiin?

(aika monia ruokia ei sitten kuitenkaan voi antaa?)

-Mitäs te muut syötätte noin 1-vuotiaalle?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
12.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa jo antaa, mutta olet kyllä oivaltanut tuon terveellisen ruuan merkityksen! Kannattaa antaa mainitsemiasi aineita vain vähäisessä määrin, koska sisältävät paljon suoloja, säilöntäaineita yms. epäterveellistä. Eli lapsi opettelee niitä vähitellen. Kasvaessaan tottuu makuihin ja elimistökin ' sulattaa' eli sietää noita aineita paremmin. Mutta tosiasia on, että tavallisessa nakissa (1KPL) on enemmän suoloja kuin mitä leikki-ikäinen lapsi päivässä saisi saada! Ja mitä noi valmiit marinadit sit sisältääkään...

Ja tuosta terveellisyydestä: lapsi syö oppaiden mukaan samaa ruokaa kuin muu perhe, mutta jos ruoka on epäterveellistä, kannattaa miettiä koko perheen ruokavalioon pieniä muutoksia ;-)) ennemmin kuin totuttaa pieni ' huonoon ruokavalioon' . Vähemmän suolaa ja valmisruokia, yrttejä ja muita mausteita käyttöön, liha ostetaan marinoimatta ja itse sitäkin taitoa opettelemaan... mutta järki silti käteen, ei lapsi myrkyty ja ollaan sitä tähänkin asti pärjätty maailmassa, suomessa tosin sepelvaltimotaudit ja diabetes jyllää..

Mutta ruokailutapojen muutos kannattaa - Ainakin itse olen huomannut että lasten myötä suolan käyttö on vähentynyt aikuisiltakin tosi paljon, mausteiset ja tuliset ruuat ei itsellekään maistu (kun meidän lapset ei niistä tykkää, emme itsekään syö niitä enää edes ravintolassa, kun tuntuu että menee maha sekaisin). ja esim. juutot maistuu nykyään useimiten meistä kaikista tosi suolaisilta, pitää ostaa juustot ihan suolaisuuden perusteella meille.

Vierailija
2/2 |
12.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä täytyy kyllä varmaankin kuitenkin toimia niin että osittain teen kuitenkin eri ruuat...

Muu perhe pitää suuresti vahvasti maustetusta ruuasta ja toinen juttu on tuo suola, itse EN syö suolatonta ruokaa (soija+kuutiothan sisältää paljon suolaa)

kiusaukset,keitot ja laatikot kuitenkin varmaan maistuvat vauvalle hyvin, ja niissä ei pahemmin kiellettyjä juttuja ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla