Mä en jaksa enää nukuttaa vauvaa
8kk vauvan nukahtamiset on niin helvetin hankalia, että järki lähtee ja hermot menee. Vauva on aina ollut huono nukahtamaan, pitää olla ihan hiljaista, herää kaikkiin ääniin ja muutenkin heräilee jne. Yleensä myös itkee ennen nukahtamista. Nyt meno on mennyt ihan hulluksi, eilenkin illalla vauva käytännössä huusi tunnin ennen kuin nukahti. Oma tulkintani näistä itkuista on, että mitä väsyneempi vauva on, sitä enemmän hän huutaa, kun ei "osaa" nukahtaa.
Mä en vaan jaksa enää. Tekee mieli huutaa vauvalle, että nyt jumalauta nukut. Ja ihan karmea syyllisyys että edes ajattelen näin. Miksei se voi vain nukahtaa jos on väsynyt?? Arghhhhh!!!!
Kommentit (10)
Täytyy antaa olla siellä sängyssä, ne huudot kyllä vähenee viikossa. Tajuaa, että palvelijitar ei tule joka rIsauksesta.
Koeta jaksaa viikko
2 lisää: välillä "huijattiin" vauva nukkumaan esim. niin, että lähdettiin ajelemaan autolla - vauva nukahti turvakaukaloon heti :)
Tuo, etta pitaa olla hiljaista on ongelma. Itse ratkaisimme ongelman ostamalla sellaisen ambienttia taustameteliä tekevan pikku koneen, josta kuuluu vesiputouksen kohinaa. Muitakin aania on ja jotkut jattavat radion auki kohisemaan kanavien valiin. Tama suodattaa muita aania ja tuudittaa vauvan helpommin uneen. Olisikohan siita teille hyotya.
Pidä vauvaa sylissä keinuttaen jos tarvetta. Anna valvoa jos valvotuttaa. Ota keskelle nukkumaan viereenne. Turha stressata tuommoisesta, vauvat ovat yksilöllisiä, toinen nukahtaa helposti toinen ei. Pahinta itselle (ja vauvalle) on yrittää väkisin nukuttaa lasta naama punaisena. Kyllä ne siirtyy sieltä teidän sängystä aikanaan pois.
T: 3 lapsen isä
Auttaisko ulkoilu ennen nukkumaanmenoa, suostuisiko vauva nukahtamaan koppavaunuihin. Hieman rasittavaa itselle lähteä lykkimään illalla kärryjä, mutta toisaalta jos puolen tunnin lenkki riittäisi, niin se on helpompi kuin tunnin huuto :)
Jos et pysty olla rauhallinen niin lapsen isä voi laittaa lapsen nukkumaan. jos sinä yrität ärtyneenä, vihaisena ja ahdistuneena nukuttaa niin vauva vaan hätääntyy entisestään eikä uskalla rauhoittua nukkumaan. Ja vauva kyllä vaistoaa mielentilasi.
Vauva ei huutamisesta mene rikki, kunhan et jätä sitä yksin huutamaan. laita se sänkyynsä ja makoile vieressä lattialla esim nettiä selaten. jos lapsi huutaa silittele pinnan raosta vaikka jalkaa. Hätätilanteessa ota välillä syliin. Rajoita tarvittaessa päiväunia jotta unta riittää yölle. Kahdet unet on riittävät tuon ikäiselle.
Vauva viereen makaamaan. Pinnasängystä sivuvaunu. "Nukut" itsekkin, eiköhän se siitä pian silloin rauhoitu, kun tietää, ettei jää yksin nukahtamishetkellä eikä ole yksin kun yöllä herää.
Nostan vanhan ketjun, kun meidänkin 8kk ei vain suostu nukkumaan. Miten tätä jaksaa? Ei turvaverkkoja lähimaillakaan (ei tarvitse vittuilla siitä, en voi mitään mieheni työpaikan sijainnille).
Muistan tuon tunteen. Sitä on hirveän vaikea tajuta niiden, joilla vauva nukahtanut itsekseen. Sanoisin sulle, että pyydä apua läheisiltä, että saat välillä itse levättyä. Virkeä äiti jaksaa paremmin haasteellista vauvaa.
Ps. ja muista että tuo aika ei kestä ikuisesti. Tsemppiä ja jaksamista!