Makaronilaatikko
Hei,
Miksi makaronilaatikkoa tehdessä makaronit pitää keittää etukäteen? Eikö ne siellä uunissa valmistuisi ihan samalla tavalla? Vai sitooko ne nestettä liikaa?
Kommentit (9)
Jotkut tekevät myös niin, etteivät keitä makaroneja etukäteen. Itse en ole uskaltanut tätä tapaa kokeilla, koska en osaisi arvioida nesteen ja makaronien oikeaa mittasuhdetta.
Mikäs pakko niitä on keittää. Mä en keitä.
[quote author="Vierailija" time="24.05.2013 klo 16:23"]
Mikäs pakko niitä on keittää. Mä en keitä.
[/quote]
laitatko jauhelihankin sinne raakana?
Jotkuthan ei keitä. Minusta kyllä sellainen keittämätön maistuu selvästi huonommalta kuin jos keittää etukäteen. Makaronit ja muut pastat pitäisi aina keittää runsaassa vedessä, että niistä irtoavalla tärkkelyksellä on "tilaa" liueta veteen, ja sitten se kaadetaan keitinveden mukana pois se liika tärkkelyskin. Minusta jo liian vähässä vedessä keitetty pasta on tylsemmän makuista ja kumimaisempaa kuin riittävässä vesimäärässä keitetty.
Valmistuu ne, mutta tulee kuivempaa. Enemmän nestettä siis.
Tsekkaa myllynparas.fi- sivujen reseptejä, siellä on monia makaronilaatikko-ohjeita joissa ei keitetä makaroneja etukäteen. Ihan hyvin toimii, sieltä saa hyvät ohjeet nesteen määräksi...
Teen aina ilman keittämättä. Inhoan mössölaatikkoa. Muutenkin Suomessa kaikki pasta ylikeitetään. Makaronilaatikko on PALJON parempi, kun makaronit laittaa "raakoina". Joku kysyi paistaako jauhiksen, kyllä paistan. Ja ei tarvitsisi, mutta teen sen maun (mausteet eka pannulle jne.) ja ulkonäön vuoksi.
En mä keitä koskaan. Enkä laita munamaitoa. Ruskistan jauhelihan tai mieluummin soijarouheen, keitän liha- tai mieluummin kasvisliemen ja sulatan siihen sulatejuuston ja sitten voideltuun vuokaan lihan tai soijan, makaroonit, mahdollisesti tomaattimurskaa ja muita kasviksia, sekoitan, päälle juustolientä niin paljon, että mössö peittyy ja juustoraastetta. Uunin ja valmista on n. kolmen vartin päästä.
Kertokaa nyt joku, tää on päivän kuumin aihe!