Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vaikeuttavatko ääkköset nimessä elämää?

Vierailija
12.07.2020 |

Pohditaan kumman vaiko molempien sukunimen lapsi saa ja tottakai etunimeäkin. Kertoisitteko kokemuksia? Oletuksena asutaan ainakin toistaiseksi Suomessa.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeuttaa etenkin matkustaessa.

Vierailija
2/5 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se vähän ärsyttävää lentolippuja ostaessa. Meillä sukunimessä sekä ä että ö. Jos menee ihan "virallisesti", pitäisi ne korvata ae ja oe. Mutta esim Finnairin varausjärjestelmä korvaa ääkköset a ja o. Periaatteessahan nimi on silloin väärin. Monissa maissa ei mitään väliä, mutta Jenkeissä on tarkkaa. Ollaan joskus mietitty, että muutetan sukunimemme ääkkösettömään muotoon, kuulostaa sellaisenakin ihan järkevälle.

Mutta että juu, on se vähän riesa näissä asioissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naimisiin missä vaihdoin sukunimeni ja sain yhden ään. Ei tuo kauheasti ole haitannut, lentoyhtiöt toki muuttavat ääkkösen ihan miten sattuu ilman logiikkaa mutta asian kanssa pystyy elämään. Ulkomaillakin olen asunut eikä se yksi ää nimessä ole ollut ongelma.

Vierailija
4/5 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haittaa muita. Mulla Å, ja jopa Suomessa on ihmetelty että mikä ruotsalainen Å. Ulkomailla nyt puhumattakaan:) Mutta mua ei haittaa, olen ylpeä nimestäni.

Vierailija
5/5 |
12.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohjoismaissa nuo osataan, mutta muualla voi sitten tulla ongelmia. Esim. tuo lippuihin tuleva muutos. Passissa ja muissa henkilöpapereissaon siten "eri nimi" kuin lipussa. Jos sattuu tietämättömämpi tarkastaja niin voi mennä pitkäänkin selvitellessä asiaa. Tai jos jotain pitää varata puhelimitse tai kasvokkain. Moni tavan asiakaspalvelija ei välttämättä noita tiedä.