Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Halpoja synttäritarjottavia, antakaa vinkkejä!

Vierailija
14.05.2013 |

Lapsen synttärit tulossa ja rahat tiukilla, kaipaan vinkkejä halvoista synttäritarjottavista. Ei ihan mitään poppari-karkki-linjaa, koska suurin osa vieraista on aikuisia.

Ajattelin tehdä ainakin joko pizzaa tai pizzakierteitä ja täytekakun, mutta muuten on mieli avoin.

Yleensä meillä on ollut munavoi+ coctailpiirakat, tällä budjetilla tulisi kuitenkin liian kalliiksi kun niitä pitää olla hirveä keko parin juhliin tulevan "mättäjän" takia. Siis mättävät nimenomaan niitä piirakoita, ei niinkään muuta.

Lihapullia on usein ollut salaatin kera, mutta näillä lihan hinnoilla ja myös ne kelpaavat "mättäjille" turhan hyvin... En kuitenkaan todellakaan kehtaa alkaa rajoittaa keneltäkään syömistä!

Mokkapalaa on usein ollut, tulee kyllä itsellä jo korvistakin, mutta olisi ainakin edullista, kun suurin osa aineksista valmiina.

Olisiko ehdotuksia?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 14:03"]

[quote author="Vierailija" time="14.05.2013 klo 13:31"]

kaksi lapsille ja aikuisille sopivaa tarjottavaa -- ovat hyvin edullisia, mutta vaativat vähän vaivannäköä.

- Suklaahedelmät vartaissa: osta terttu banaaneja (1 €) ja rasia viinirypäleitä (2 €) sekä levy tai 2 halpaa suklaata (4 €).  PUjota hedelmät palasina vartaisiin -- vuorottele banaaneja ja rypäleitä. Sulata suklaa. Kierittele vartaat sulassa suklaassa ja koristele nonparelleilla/strösseleillä/kookoshiutaleilla/pähkinärouheella. Laita vartaat pystyyn vaikka kaalinpäähän tai isoon muovailuvahaklönttiin ja vie viileään kuivumaan.  Ovat aivan ihania -- raikkaita ja herkullisia ja näyttäviä ja maistuvat kaikille!

- vaahtokarkkitikkarit: osta pussi oikein isoja vaahtokarkkeja (2 €) ja levy pandan valkosuklaata (1,3 €) sekä kauniita strösseleitä (1,5 €). Sulata suklaa, pyöräytä karkit siinä ja koristele. Ovat äkkimakeita mutta tekevät kyllä kauppansa vahvan kahvin kaverina ja lapsethan tappelevat näistä :)  

[/quote]

Maistuvat kaikille? Nämähän ovat ainoastaan niitä ällömakeita, jotka kelpaavat lopuksi kahvin kanssa vaikkapa kakun sijasta.Ei lapsillekaan tarvitse tuollaista yltiömakeaa syöttää. Missä se muu tarjottava on? Esim nuo suolaiset muffinssit tai vaikkapa voileivät ovat paljon parempaa. Ei ihme, että Suomessa lisääntyy kakkostyypin diabetes huimaa vauhtia.  Enpä kyllä näihin panoistaisi ;)

[/quote]

No, minäpä panostaisin. En ajatellut koko tarjottavia kun suolaisista oli jo tuhat ja yksi ehdotusta. Raparperipiirakka on upea idea, omenapiirakka samoin, mutta kyllä hedelmävartaat ovat tuhat kertaa terveellisempiä kuin vaikka ne kuivakakut tai täällä ehdotellut uunijäätelöt marenkeineen. Ja meillä kun tehdään ne vaahtokarkkitikkarit, koko naapuruston lapset jaksaa muistella niitä (ja pyytää, että taas tekisin), niitä riittää 1 tai max 2 /lapsi. Ei siis tarvita kahmaloittain karkkia, vaan lapset syövät hedelmiä ja suklaata ja 2!!!! vaahtokarkkia.

Ollaan muuten todella hoikkia ja diabetes on meidän perheestä kaukana. Ehkä just siksi, ett'ä panostetaan laatuun & estetiikkaan määrän sijasta makeassakin - mieluummin tuoreita hedelmiä sen suklaan kanssa kuin kuivakakkuja ja mokkapaloja ja erittäin kohtuullisia annoksia. Silti kaikki ovat tyytyväisiä -- ehkä juuri siksi, että tarjottavista aina näkee, että vaivaa on nähty ja kaikki sekä näyttää että maistuu hyvältä!

Vierailija
2/28 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viettäkää synttärit Raxissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko lihapullia tehdä ihan tavallisesta sika-naudasta? Ei tle niin kalliiksi. Entäs itsetehdyt rieskat? Erittäin helppoja valmistaa (aineet sekaisin ja uuniin). Hyviä ja halpoja erityisesti lämpöisenä.

Vierailija
4/28 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tehdyt pullat ovat edullisia ja hyviä varsinkin jos ne vielä tarjoaa vähän lämpiminä.

Vierailija
5/28 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muna-riisi-pasteijat (itse tehdyt) ovat hyviä ja edullisia.

Vierailija
6/28 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pizza ei ole halpaa tarjottavaa. Vai teetkö ihan jauhelihapizzaa? Juustokin maksaa maltaita!

Tee juomaksi simaa.

Pullia leivotte.

Osta valmiita lihapullia. Ne tulee edellisemmiksi monesti kuin ostat monta pakettia lihaa, kananmunia yms. Tsekkaa hinnat!

Osta viinirypäleitä ja minitomaatteja/kurkkua nakkia/makkaranpaloja ja laitat hammastikkuun. Annostele oikea määrä. Jätä niitä kaappiin seuraavillekin vieraille. Älä tarjoa määrää enempää.

Tee kakun sijasta jäätelökakku. Halpaa jätskiä kakkupohjan päälle ja marenki, uuniin ja se oli siinä.

Tartteeko muuta? Se menee melko halvalla. Ei kannata ostaa juustoja tai ostaa hilloja ja koristeita.

Et kertonut minkäikäinen juhlakalu on mutta osaisiko piirtää itse? Koristele kakku kermavaahdolla, keitä oma hillo halppis omenoista kakun väliin ja lapsi piirtää itse kakunkoristelun? Tosin ne geelikynätkin on melko kalliita.

Kannattaa pohtia kokonaisuus tarkkaan. Vaikka valmiskeksit on ok niin itse tekemällä voi saada myös tarjottavaa. Keksiin tulee rasvaa ja jauhoja. Ei siis mitään hillokeksejä (paitsi jos käytät samaa hilloa vaikka kakkuun jne). Mieti mahdollisimman pitkälle miten kaikki tulee käyttöön.

Jos suku syö, niin hyvähän se on mutta jos satsaat kattauksessa niin että tikkuja on mitä on niin se riittää. Anna niitten syödä minkä määrän nyt laitatkin ja se siinä. Ei sillä ole väliä jos he syö kaikki pois, oleellista sinun kannalta on että seuraavillekin vieraille jää tarjottavia. Jos et ole jakanut vieraita vaikka tulevan ryppäinä eri aikaan vaan kaikki tulee kun tahtoo niin mieti millaisen määrän laitat tarjottavia per ihminen ja menet sen mukaan.

Vierailija
7/28 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kaikkea ei tarvitse laittaa tarjolle heti. Vaan laita valmiiksi isoon kulhoon tai pellille yms jääkaappiin josta sitten otat pöydälle pienissä erissä tai pienempiin kulhoihin yms. Pöydän ei tarvitse notkua! Silloin kaikkea meneekin paljon. Jos pöydässä on vaikka 6 vierasta ja pullia on iso kulhollinen niin pullaa menee paljon.

Mutta tarjottavaa voi ottaa vaikka 8 kpl jolloin jokainen ottaa oman pullan ja niitä viimeisiä ei ehkä ahdeta. Voit tosin lisätä vielä muutaman pullan koska lautanen "tyhjenee kivasti" jolloin se taas näyttää täydeltä ja olet hyvä emäntä. Mutta määrä ei karkaa hyppysistä. ;)

5

Vierailija
8/28 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

lihapullatkin voi meinaan tuntua halvalta tarjottavalta. Mutta montako 3-4 euron pakettia jauhelihaa ostaisit? 3 vai 4? Se tekee yksistään jo 9-16 euroa lihaan. Samaan hintaan saattaa löytää monta valmispullaakin? Ne puoliksi vaan tikun päähän ja saat coctailtikkuja.

Sitten voi olla luova ja miettiä mikä muu voisi olla hyvä ja halpa tikussa? Onko hedelmiä? Yhdestä tuoreesta mangostakin saa monta kuutiota!

Säilykehylly ja pakastin kannattaa tutkia myös. Samoin jos alennushyllyltä löytyy vaikkapa kanaa josta kuutioit paloja tikkuun.

Vierailija
9/28 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murotaikinasta piparimuotilla kivan muotoisia keksejä ja suklaata sulatat päälle.

Vierailija
10/28 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsetehtyjä kuivakakkuja. Meillä suosikkeja ovat Ullan suklaakakku ja banaanikakku. Itse leivotut kanelipullat.

Vierailija
11/28 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä itsetehty kana- tai kinkkupiirakka?

Pohjaan jauhoja ja margariinia -ei maksa paljon,

päälle kana/kinkkukuutioita - 1-2€ ?

sipulia, vähän paprikaa (Lidlissä juuri tajouksessa) ja pinnalle munamaito.

Omeniakin saa halvimmillaan n. 1€/kg, joten tee pellillinen omenapiirakkaa. Ainekset ei maksa paljon. Itse tehtyä vaniljakastiketta lisukkeeksi?

Pullaa. itse tehtyjä PIENIÄ pikuleipiä, esim. wilhelmiinoja. Näihinkään ei mene paljon rahaa, kun ainekset on tavanomaisia.

Off topic, mutta mun mielestä mättäjät on todella moukkamaisia! Ei kai synttäreille tai juhliin yleensäkään tulla syömään niin että paita kiristää. Röyhkeää, sanon minä.

Mäkin laittaisin vain sopivasti tarjolle noita juttuja. Tai jos tiedät ettei tuo mättäjä ole salaatin ystävä, niin tee salaattia pöydän "täytteeksi". Mulla ei todellakaan olisi varaa syöttää suvulle lohisia voileipäkakkuja, lihaleikkeitä jne.

Vierailija
12/28 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja mitä vähemmän eri tarjottavia on, sitä vähemmän niitä myös määrällisesti menee.

Eli jos teet kymmentä sorttia, vieraat todennäköisesti ottavat kaikkea. Jos teet kolmea sorttia, vieraat eivät ota lautasta yhtä täyteen - toisin sanoen eivät sitten ota kolmea omenapiirakkapalaa ;)

Joten älä tee kaikkea" vähän", vaan muutamaa sorttia sopivasti.

Vierailija
13/28 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoksia kaikille :) Ja lisää saa laittaa!

Pizzaa ajattelin täytteiksi ihan jauheliha-ananas tyyliä, siihen varmastikin budjetti taipuu+ juustoon. Omenapiirakkaa itse asiassa ajattelin myös, sen voisikin ottaa yhdeksi. Raparperia tosin olisi näköjään jo pihassakin, mutta onko liian arkista jos tekee raparperipiirakan. Ja kuivakakku kävi mielessä aiemmin, kiitos muistutuksesta, olinkin jo unohtanut :) Noita cocktail-tikkuja voisi myös harkita. Korvapuusteja on monesti ollut tarjolla, niitä voisi tietysti tehdä. Kinkkupiirakka on usein ollut, nyt ajattelin korvata piirakan pizzapellillisellä, en tiedä meneekö syteen vai saveen. Hintaa varmaan suunnilleen saman verran, kun siihen kinkkupiirakkaan mitä olen tehnyt, menee 2pkt kunnon leikkelekinkkua, ranskankermat sun muut ja myöskin juustoa.

Lihapulliin menisi ainakin 4x400g paketit jauhelihaa, aiemmin olen tehnyt 6 paketista, mutta siitä on sitten jäänyt meille itselle kyllä seuraavaksikin päiväksi. Tuo 4 pakettia voisi juuri ja juuri riittää. Valmislihapullia saisi 90 sentillä 400g paketin, mutta niitä en kyllä kehtaa juhlissa tarjota :( Samaten niitä valmiskinkkusuikaleita en piirakkaan laita, vaikka ovatkin paljon halvempia, en vaan pysty tarjoamaan vieraille sellaista :(

Sehän tässä on, kun yleensä meillä on ns. pöydät notkuneet, on ollut sekä kala- että lihavoileipäkakut, kahta sorttia täytekakkua ja montaa muutakin laatua yllin kyllin tarjolla, niin vieraathan tulevat vesi kielellä nimenomaan syömään, varsinkin nuo tietyt "mättäjät". Ärsyttää nyt ihan todella, kun ajattelee, miten he lappavat lautasensa kukkuroilleen, saattavat ottaa kerralla vaikka kokonaan jonkun tarjoiluastian tyhjäksi vailla mitään häveliäisyyttä :( Tähän budjettitilanteeseen se nyt ei vaan valitettavasti käy :( Pelkään vähän täytekakunkin puolesta, kun meinasin tehdä vain yhden kakun ja sitä on vähän hankala säännöstellä esille ainakin aluksi... Voisihan siitä sitten tietysti aloittamisen jälkeen vaikka laittaa palasen jääkaappiin varalta...?

Mitäs noihin itse tehtyihin rieskoihin voisi laittaa päällisiksi tarjolle?

En tiennytkään, että tuollaisia kakunkoristelukyniä on olemassa, pitääpä katsoa minkä hintaisia ovat ja mistä saa. Päivänsankari on kyllä oikein innokas piirtäjä.

Että pitääkin olla persaukinen juuri nyt :( Onneksi saatiin lapsen kanssa sovittua, että ostetaan synttärilahja myöhemmin.

Vierailija
14/28 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ap, minusta olisi ihan oikein vieraille tajuta, että nyt ei tultukaan mihinkään ruotsinlaivan buffet-pöytään vaan nätisti kylään syntymäpäiville! Ei ole sun vika jos jokin tarjottava loppuu kesken, sitten loppuu. Voit sitten ääneen todeta viimeisille (jos vaikka synttärikakkua ovat ottaneet lautasellisen) että "kylläpä sitä kakkua menikin paljon, en osannut kuvitellakaan! Anteeksi nyt ettei teille jäänyt enää."

Tuskin kehtaavat montaa pullaa syödä? Ja jos teet jo pullaa, kuivakakkua, omenapiirakkaa ja raparperipiirakkaa, niin siinä on kyllä jo niin paljon, että minä en ainakaan jaksaisi kaikkea ottaa. Ja tee pieniä sieviä paljoa niistä piirakoista. Mua harmittaa usein, kun paloista on leikattu valtavan suuria ja sitten ei muuta jaksakaan vaikka olisi tehnyt mieli maistaa vähän useampaakin :) Täytekakun jätän aina syömättä.

Vierailija
15/28 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oi Ap, 

Sulla on jo harkinnassa sataa sorttia. Mulla on itsellä juntti maku, en tykkää voileipäkakuista, joten niiden puute ei haittaisi. Siinä olet oikeassa, että itsetehdyt lihapullat ovat paljon parempia kuin einekset. Pizza on tosi ihanaa, mutta oletko varma että haluat sekoittaa jauhelihan ja ananakset? Ihan kaikki eivät siitä ananaksesta pizzassa pidä ;) Mitenkäs sitten nämä kaikki kasvissyöjät tai he, ketkä syövät vain kalaa tai kanaa? On sulla kyllä aika raskas urakka tuossa. Et voi tehdä kaikkea tuota, niin valitse muutama lajike, ja tee salaatteja lisäksi.

Tsemppiä sulle kuitenkin ;)

Vierailija
16/28 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vastaus näemmä katosi jonnekin bittiavaruuteen.

Lihapullataikinaan saat ihan yhtä hyvän maun sillä että korvaat osan jauhelihasta porkkanaraasteella ja tai tummalla soijarouheella. Soijarouheella uskallat korvata hyvinkin n puolet jauhelihasta ja täydestä menee. Liota soijarouhetta lämpimässä lihaliemessä ennen kuin sekoitat sen lihapullataikinan joukkoon. Tällöin saa lihanmaun imaistua itseensä. Itse jatkan soijarouheella lähes aina jauheliharuokia.

Toinen vaihtoehto on ostaa niitä marketin halvimpia lihapullia ja tuunata ne. Esim paista ne pannulla ja lisää pannulle voita, valkosipulia ja ruohosipulia (tai pelkkää voita+ruohosipulia tai vaikka chilijauhetta).

Itsetehdyt pizzat ja kinkkujuusto- piiraat on varmaan kalliimmasta päästä synttäritarjottavissa. Halvemmaksi voisi tulla jättisubin tyylisesti muutama pitkä patonki, jotka täytät valitsemillasi täytteillä. Salaatti+kurkku on nyt taas kohtuu halpaa, lisäksi jotain tuorejuustoa tai voita ja joko kinkkuleikkelettä tai juustoa.

Raparperipiirakkaan voi sekoittaa joukkoon myös omppuja. Tee sellainen sovellettu omppupiiras.

Vierailija
17/28 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raparperipiirakka ei nyt ainakaan arkinen tarjottava ole vaan tosi hieno jos teillä olisi jo tämän vuoden raparperia tarjolla.

Tuo pizza ei ehkä ole ihan halvin tarjottava, olen siitä samaa mieltä. Rainbown pakastekarjikset maksaa 1,52 ja paketissa on 16 kpl. 

Vierailija
18/28 |
14.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsetehty pulla, kuivakakut, porkkanakakku ja kääretorttu ovat edullisia. Ehdottomasti raparperipiirakkaa ja vaniljakastiketta, jos itsellä kasvaa raparperia. Se on tähän aikaan vuodesta ihan luksusta.

Suolaiset tarjottavat ovat yleensä hinnakkaampia. Itsetehty lihapiirakka on varmaan edullisemmasta päästä: pellillisestä saa monta palaa. Rahka-voi-taikina pohjaksi ja täytteeksi jauhelihaa (250 g riittää), sipulisilppua, kananmunaa ja/tai riisiä ja mausteita. Ja kyllä cocktail-piirakatkin ovat aika edullisia (pienet karjalanpiirakat siis), ainakin Pirkalla. 

Itsetehdyt sämpylät ovat toki hyviä ja edullisia. Pienet, tuoreet sämpylät vaikkapa juustolla ja kurkulla täytettynä kelpaavat varmaan useimmille.

Vierailija
19/28 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, tosi hyviä vinkkejä tullut. Eiköhän näistä jo saada jonkinlainen menu aikaan :)

Nuo cocktail-piirakat eivät tosiaan ole kovin kalliita sinänsä, mutta esim. viimeksi niitä oli (just noita Rainbow:n halvimpia mahdollisia) 6 pussia ja kaikki meni, piti toiselle päivälle hakea vielä lisää kun oli pari kahvivierasta vielä tulossa! Eli nuo pari mainitsemaani "mättäjää" vetävät niitä tarjoiluastiat tyhjiksi ja hyökkäävät santsaamaan kun näkevät, että laitan lisää esille. Munavoi sitten vielä lisäksi, munatkaan eivät ole enää nykyään mitään halpoja!

Vierailija
20/28 |
15.05.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon oikein niitä vieraita (mättääjiä) teille tulee?

Mä jaan kanssa mielipiteeni.

Täytekakku ja tosiaan se raparperipiiras ja siihen kauralastuja viereen. Nämä oikeasti riittävät aikuisille. Jos tulee paljon lapsivieraita oli ne vaahtokarkki/hedelmät oikeasti hauska idea!

Suolaiseksi vaikka kinkkukiusaus ja vihersalaatti ja patonkia. Riittääkö 1 vuoka lasagnea? Jauhelihaa jatkaa sillä soijarouheella. Laittaa vaikka salaattia, kurkkua, kirsikkatomaattia, paprikaa, omenaa ja salaattijuustokuutioita salaattiin.

Tai sitten iso pastasalaatti ja patonkia (ja karjalanpiirakoita).

Joka tapauksessa kannattaa hakea lidlistä suolaiset ainekset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yhdeksän