Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä menee kunnianloukkauksen raja/kuinka paljon juorublogissa uskaltaa kertoa?

Vierailija
09.05.2013 |

Olen jo pidemmän aikaa toivonut Suomeen kunnon juorublogia, jossa asioita revittäisiin oikein kunnolla auki - ketään kuitenkaan loukkaamatta. Nämä kaksi lyhyen ajan sisään ilmestynyttä juorublogia ei oikein palvele tarkoitusta, koska he kirjoittavat juttujaan todella varovaisesti kunnianloukkaussyytösten pelossa. Ketä kiinnostaa jonkun nevahööd-bloggaajan feikkilaukku?

Näiden bloggaajien kirjoituksista olen saanut käsityksen että he saavat monia maileja jopa ihan näiden bloggaajien "läheisiltä", joissa olisi vaikka mitä herkullista tietoa. Minusta olisi kiva, jos ihmisille voisi vähän romuttaa näiden bloggaajien täydellisiä kulisseja ja näyttää mitä siellä pinnan alla oikein on.

En kuitenkaan halua loukata ketään tai mennä henkilökohtaisuuksiin. Jos siis kirjoittaisin postauksia näistä paljastuksista, kertomatta kuitenkaan kenenkään nimeä, niin siitä ei varmaan kukaan pysty kunnianloukkaussyytettä nostaa? Entä kuinka paljon tuntomerkkejä tekstissä saa olla niin pitkään, kun ei kuitenkaan nimeä paljasta?

Esimerkki a:

Sain tietooni, että eräs parikymppinen bloggaajaneiti oli viety kesken baari-illan poliisikyydillä putkaan selvittämään päätään. Blogissa oli vain hehkutettu huippuhauskaa iltaa "pienessä sievässä" eikä sanallakaan mainittu tästä vierailusta valtionhotelliin. 

Esimerkki b:

Sain tietooni, että eräs Suomen suosituimpiin bloggaajiin kuuluva neiti oli viety kesken baari-illan poliisikyydillä putkaan selvittämään vaaleakikkuraista päätään. Blogissa oli vain hehkutettu huippuhauskaa iltaa Aussie Blog Awardseissa "pienessä sievässä", eikä sanallakaan mainittu tästä vierailusta valtionhotelliin.

Kyseessä on siis täysin päästä keksityt esimerkit, en tosissaankaan tiedä onko joku bloggaaja heitetty kyseisestä tapahtumasta putkaan. Mutta siis, vaikka tuo a-vaihtoehto olisi huomattavasti enemmän korrekti, eikä siitä ketään pysty tunnistamaan, niin onko b-vaihtoehto poissuljettu? Siinäkään ei nimellä kenestäkään mainita, mutta kuvailut rajaa aika monta bloggaajaa pois ja jäljelle jääneistä vaihtoehdoista olisi helpompi spekuloida tämä "syyllinen".

Entä miten on sitten kommenttien laita? Onko ne minun vastuullani? Täytyykö minun poistaa kaikki arvailukommentit? Vaiko vaan ne, joissa henkilöllisyys olisi osunut oikeaan? Vaiko antaa vain ihmisten spekuloida vaikka joku arvaisikin/tietäisi oikein? Vai poistaa kommentointi kokonaan käytöstä?

Korostan siis edelleen, että en tahdo kenellekään aiheuttaa mitään pahaa, tekisin tätä puhtaasti viihdemielessä, mieleni on ihan terve, minulla ei ole katkeruuksia ynnämuuta ketään bloggaajaa kohtaan, you-name-it.

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä seitsemän