Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos menen valittamasn lääkärilke esim nivelkipua/närästystä/väsymystä tai muuta vastaavaa, ottaako lääkäri tosissaan jos näkee heti että on +30 kiloa ylipainoa?

Vierailija
09.07.2020 |

Vai onko kaikki vaivat heti ylipainon syytä?

Kommentit (94)

Vierailija
61/94 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että ylipaino aiheuttaa ongelmia. Mutta miten 10kg ylipaino on syy, että vaiva todetaan pelkästään ylipainosta johtuvaksi? Suomalaisethan ovat todella lihavaa kansaa, 10 kg ylipaino tuntuu nykyään vähäiseltä.

Kyllä 10kg ylipaino on paljon!

Itse olen normaalipainon ylärajalla ja onhan tämäkin jo liikaa...

Vierailija
62/94 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän, että ylipaino aiheuttaa ongelmia. Mutta miten 10kg ylipaino on syy, että vaiva todetaan pelkästään ylipainosta johtuvaksi? Suomalaisethan ovat todella lihavaa kansaa, 10 kg ylipaino tuntuu nykyään vähäiseltä.

Kyllä 10kg ylipaino on paljon!

Itse olen normaalipainon ylärajalla ja onhan tämäkin jo liikaa...

No varmaan tiedät, paljonko hiilaria menee päivässä;-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/94 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeesti, oletko lääkäri? Vanhukset ylilääkitään liikuntakyvyttömiksi, enkä tiedä mitä sille asialle vois tehdä. Suomessa näin.[/quote]

Nykyisin ei lääkitä edes tarpeeksi vanhuksia, tuo on vanha hokema. On hyvä jos edes todella koviin kipuihin tai hirveään ahdistukseen raaskitaan antaa tehoavaa lääkettä vanhukselle, joka saattaisi sitten kuolla muutaman päivän aikaisemmin lääkkeen saamisen takia ja omaiset tietenkin syyttävät lääkäriä murhasta. Toki lääkitään jonkin verran, mutta haluaisin itse, että kipuja en halua viimeisilläni enää kokea.

Miellä mennään aina laidasta laitaan noissa suosituksissa, vaikka hyvin toimiva puolivälikin olisi olemassa.

Vierailija
64/94 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeesti, oletko lääkäri? Vanhukset ylilääkitään liikuntakyvyttömiksi, enkä tiedä mitä sille asialle vois tehdä. Suomessa näin.

Nykyisin ei lääkitä edes tarpeeksi vanhuksia, tuo on vanha hokema. On hyvä jos edes todella koviin kipuihin tai hirveään ahdistukseen raaskitaan antaa tehoavaa lääkettä vanhukselle, joka saattaisi sitten kuolla muutaman päivän aikaisemmin lääkkeen saamisen takia ja omaiset tietenkin syyttävät lääkäriä murhasta. Toki lääkitään jonkin verran, mutta haluaisin itse, että kipuja en halua viimeisilläni enää kokea.

Miellä mennään aina laidasta laitaan noissa suosituksissa, vaikka hyvin toimiva puolivälikin olisi olemassa.

Ai jaa...

Mutta tiedät kai, että aineenvaihdunta hidastuu iän myötä, ja niitä vieraita aineita ei elimistö pysty käsittelemään saman tahtiin kuin 5 vuotta aiemmin. Kun kuuskymppinen pärjää hyvin ilman lääkkeitä, mitä se 7-kymppinen tai 9-kymppinen pitäisi sietää? Ne apuaineet sairastuttavat, et usko?

Vierailija
65/94 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvon ylipainoinen ihminen. Koita nostaa ensin kynä. Koita sitten nostaa pesukone. Onko jotain eroa siinä, kuinka helposti tavara nousee? Jos on, et voi väittää etteikö ylipaino vaikuta esim. niveliesi hyvinvointiin.

Vierailija
66/94 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienikin ylipaino aiheuttaa nivelkipua ainakin vanhemmalla henkilöllä, outoa loukkaantua tuosta.

Vierailija
67/94 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla  sattui polveen kun kaaduin pyörällä, mutta lääkäri takertui ylipainooni vaikka koetin vääntää rautalangasta että kun mä menin mukkelis makkelis pyörän kanssa. Painoin tuolloin lähes 100kg mutta ensimmäistä kertaa tuli polven kanssa ongelmia tuolloin kaatuessa. 

Vierailija
68/94 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla  sattui polveen kun kaaduin pyörällä, mutta lääkäri takertui ylipainooni vaikka koetin vääntää rautalangasta että kun mä menin mukkelis makkelis pyörän kanssa. Painoin tuolloin lähes 100kg mutta ensimmäistä kertaa tuli polven kanssa ongelmia tuolloin kaatuessa. 

Mun tuttuni aikoinaan sai vamman pallopelissä ja sitä "hoidettiin" pelkästään Buranalla. Lääkäri ei ole koskaan joutunut vastuuseen siitä. Maha meni ennenpitkää sököksi jne. Nyt ei voi enää valittaa kukaan:-(

Närästykseen oli joku valmiste, mutta harmittaa todella, etten tentannut, mikä niistä kaikista. Itse kun en ole koskaan sellaista kokeillut. Alumiinin takia en tule kokeilemaankaan.

Vierailija
69/94 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla bmi ~35 ja koskaan mitään ei ole painon syyksi laitettu. Muutaman kerran itse kysellyt joissain asioissa, että voisko johtua painosta tai auttaisko laihdutus, mutta ei.

Kumma juttu.

Vierailija
70/94 |
10.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilanteessasi polven vamma selkeästi aiheutunut jostain muusta kuin ylipainosta, mutta vammasta toipumiseen ylipaino vaikuttaa merkittävästi lisärasituksen myötä. Potilaat harvoin tiedostavat, että vaikka he ovat ylipainoisia, mutta perusterveitä muuten loukkaantumisen sattuessa ylipaino on merkittävä riskitekijä toipumisessa. Esimerkiksi haavat, myös leikkaushaavat paranevat ylipainoisilla huomattavasti hitaammin. Myös tulehdusriski on suurempi.

Vierailija
71/94 |
11.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

muinaismuija kirjoitti:

muinaismuija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakaan itselläni ei ole tapana tuomita mitään vaivaa suoraan ylipainosta johtuvaksi. Tehdään ensiksi asianmukaiset tutkimukset ja selvittelyt. Jos niissä ei ilmene poikkeavaa ts. muuta selitystä, niin sitten on todettava, että ylipaino on todennäköisesti yksi edesauttava tekijä oireiden taustalla. Toki on todettava, että esim. nivelrikkosairauksissa ylipainolla on todella merkittävä rooli.

Osa potilaista ei toki tätä niele tutkimuksista huolimatta, mikä on surullista hänen itsensä kannalta. Mutta tapanani ei ole syyllistää. Eihän me voida toisistamme tietää, mitä kaikkea elämässä on meneillään ja mikä lihomisen taustalla on. Usein pieni aikalisä tekee tehtävänsä, ja potilas itsekin havahtuu miettimään mahd. laihduttamisen etuja.

Terveisin lääkäri, jolla on itselläänkin ylipainoa, joten tietää mistä puhuu.

P.S. Pakko vielä sanoa, että nykymaailmassa surettaa, kuinka vieraantuneita omasta psyykestä ja jaksamisen rajoista ollaan. Lopulta hyvin monet oireet selittyvät sillä, että paahdetaan menemään maanisena, ja sitten tulee äkkiromahdus. Toki näiden oireiden takaa löytyy välillä ihan oikeitakin tauteja, mutta höllätkää hyvät ihmiset ja olkaa armollisia itsellenne! Edelleen tiedän mistä puhun; välillä tulee sorruttua työnarkomaniaan, ja sitten ollaan kotona jatkuvasti väsyneitä, kipeitä ja vihaisia. Syyllinen löytyy onneksi peilistä.

Oikeesti, oletko lääkäri? Vanhukset ylilääkitään liikuntakyvyttömiksi, enkä tiedä mitä sille asialle vois tehdä. Suomessa näin.

Minne katosit?

Kai tiedät, mitä tuo hyvin yleisesti käytetty ulostuslääke, makrogoli PEG sisältää?

https://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/3754690/Hatalaskun+tehneen+koneen…

Mitäs jos lakkaisit sekoilemasta täällä aiheen vierestä ja tekisit vaikka ihan oman keskustelun?

Vierailija
72/94 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin lääkäri olisin kyllä viimeisen päälle kyllästynyt sanomaan lihaville ihmisille jatkuvaan tahtiin että laihduta, ylipainoisia on kuitenkin varmaan joka toinen potilas. Kaikki suhtautuvat siihen erilailla; osa suuttuu, osa ei sisäistä viestiä, osa kinuaa vaan jatkuvasti lisää lääkkeitä tai saikkua. Toki mielestäni pitäisi jaella enemmän suoraan mainoslehtisiä tai lähetelappusia ravitsemusasiantuntijoille, personal trainereille, kuntosaleille jne jne. Tyhmää vuoron perään hoitaa ylipainoisen nivelkipua, diabetesta, väsymystä (uniapnea), refluksia, suolistovaivoja sun muita kun liikunta on se lääke ja ratkaisu näihin kaikkeen.

Vierailija
73/94 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisin lääkäri olisin kyllä viimeisen päälle kyllästynyt sanomaan lihaville ihmisille jatkuvaan tahtiin että laihduta, ylipainoisia on kuitenkin varmaan joka toinen potilas. Kaikki suhtautuvat siihen erilailla; osa suuttuu, osa ei sisäistä viestiä, osa kinuaa vaan jatkuvasti lisää lääkkeitä tai saikkua. Toki mielestäni pitäisi jaella enemmän suoraan mainoslehtisiä tai lähetelappusia ravitsemusasiantuntijoille, personal trainereille, kuntosaleille jne jne. Tyhmää vuoron perään hoitaa ylipainoisen nivelkipua, diabetesta, väsymystä (uniapnea), refluksia, suolistovaivoja sun muita kun liikunta on se lääke ja ratkaisu näihin kaikkeen.

Ei suinkaan liikunta, vaan oikea ravinto.

Vierailija
74/94 |
16.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän niin kuin molemmat. Ei sekään ole tervettä jos liikkuu kävellen alle 2km päivittäin tai ei tee mitään mikä nostaa sykettä.

Vierailija
75/94 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän niin kuin molemmat. Ei sekään ole tervettä jos liikkuu kävellen alle 2km päivittäin tai ei tee mitään mikä nostaa sykettä.

https://www.atsdr.cdc.gov/MHMI/mmg154.pdf

Sepä se, mut mistä se eteisvärinä tulee, minkä takia niin monelle määrätään loppuiän lääkityksiä?

Vierailija
76/94 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan osaa sanoa--- mitään?

Vierailija
77/94 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköistä on että ne vaivat ovat ylipainon syytä, joten kyllä hän asian ihan tosissaan ottaa kun ottaa puheeksi sen ylipainon merkityksen. Hyvä lääkäri kuitenkin sulkee pois myös muut vaihtoehdot.

Vierailija
78/94 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todennäköistä on että ne vaivat ovat ylipainon syytä, joten kyllä hän asian ihan tosissaan ottaa kun ottaa puheeksi sen ylipainon merkityksen. Hyvä lääkäri kuitenkin sulkee pois myös muut vaihtoehdot.

Juuri näin. Pitää tutkia, mutta totta kai on ihan realistista ajatella, että runsas ylipaino vaikuttaa mm. niveliin. Minulla on n. 15 kg ylipainoa, olen painoindeksiltäni lievän ylipainon ylärajalla. Olen yli nelikymppinen ja on alkanut olla vähän vaivaa nivelissä. Heräsin, kun aloin punnita jotain painavina pitämiäni ostoskasseja jne. Kyllä se 15 kg todella tuntuu ja kun saan sen pudotettua, on rasitus nivelille pienentynyt oleellisesti. Tässä on ihan turha verrata muihin ihmisiin, sillä vaikka joku 10-15 kg ylipainoa on nykyisin jopa tavallista, ei se havainto omia niveliä ilahduta ollenkaan.

Täällä oli lehdessä taannoin juttu naisesta, jolla oli uniapnea ja joka sai siihen ylipainehoidon, josta oli apua. Jäi jotenkin kumma fiilis koko jutusta, kun artikkelin tietolaatikossa sanottiin, että ylipainon pudotus on tehokkain hoitotapa ja kuvan nainen oli hyvin lihava. En oikeastaan käsitä, miten hän kehtasi mennä kuvan kanssa juttuun mukaan, siis vaatii yhteiskunnalta jotain hoitoa, kun se tehokkain hoitomuoto olisi ollut ilmaiseksi itse hankittavissa. Siis en tiedä mitä tässä oli taustalla, enkä nyt tietenkään voi sanoa vihaavani tätä naista tms., mutta jotenkin outo olo jäi. Onko tällainen nykyisin ihan tavallista, että lihavuuteen on turruttu, eikä sitä oikeasti edes yritetä hoitaa vaan ohitetaan koko vaihtoehto ja aletaan vaatia jotain muuta? Näön vuoksi sitten vain mainitaan, että normaalipainosta olisi apua.

Vierailija
79/94 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut laitettiin tutkimuksiin kun oli pientä refluksia.Eli terveystalolla nielin ällöä letkua.Onneksi ei mitään vakavaa,mutta lääkäri totesi ,että pidä huoli painoa ei saa nousta enempään.Mun painoindeksi on jotain 25.Ehä hän kiinitti huomiota mun vatsamakkaroihin.

Vierailija
80/94 |
04.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mut laitettiin tutkimuksiin kun oli pientä refluksia.Eli terveystalolla nielin ällöä letkua.Onneksi ei mitään vakavaa,mutta lääkäri totesi ,että pidä huoli painoa ei saa nousta enempään.Mun painoindeksi on jotain 25.Ehä hän kiinitti huomiota mun vatsamakkaroihin.

https://www.researchgate.net/publication/35738708_The_germination_and_e…

Närästykseen kuitenkin määräsi jotakin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yksi