Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Erityislastentarhaopettaja kotikäynnille? Menin ihan hämilleni.

Vierailija
30.04.2013 |

Meillä on pian 2v tyttö jonka liikkumaan lähtemiset ovat olleet ns.normista poikkeavia. Kuitenkaan mitään motorista syytä siihen ei ole koskaan ollut ja lastenlääkärilläkin ollaan käyty seurannassa. Ryöminyt ei koskaan, konttaamaan alkoi 10kk ikäisenä, tästä polvikävelemään ja oikeallatavalla kävelemään vasya 1v10kk iässä. Mutta tosiaan lastenlääkäri ei missäämn vaiheessa ollut huolissaan. Lähinnä lapsi on vain harkitseva ja tarkkailija.

Nyt pph:n pomo oli ehdottanut että meillä kävisi kotona erityislastentarhanopettaja katsomassa tarvitseeko lapsi jotain erityisukea. Olin ihan äimänä ja sen huomasi pph:n. Vasta kotona tajusin etten edes vastannut että kai tuo voi tulla käymään jos haluaa. Mutta minulle jäi ihan hassu olo, aivan kun lapsesta hakemalla haettaisiin jotain vikaa. Toisaalta syynä taitaa osaksi olla se että pph pomo tahtoisi siirtää lapseni päiväkotiin elokuussa ja siihen en ole vielä myöntävää vastausta antanut ihan liittyen omasta työtilanteestanikin, mutta se on sitten asia erikseen.

Vai miksi tällaista ehdotetaan??

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei ELTO käy PPHNn luona arvioimassa lapsen erityistarpeita?

Vierailija
2/14 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä he ihan oikeasti ajattelevat lapsesi parasta. He haluavat varmistaa, että lapsi saa asianmukaisen tuen, jos tarvitsee sellaista.

Mutta virheitä hekin tekevät ja toisinaan keksitään ihan omia Huolia tai saatetaan päätyä tarjoamaan jotain ihan vääränlaista tukitoimea vain siksi kun sellaista terapiaa nyt sattuu olemaan tarjolla ja sitä oikeasti tarvittavaa ei. Ehkä teidän kunnassanne tehdään näitä kotikäyntejä ja niitä tehdään sitten aina ja kaikissa asioissa, vaikka se ei olisi paras menettelytapa juuri siihen asiaan.

Minusta kyllä olisi fiksumpaa jos elto menisi sinne pph:lle katsomaan, koska päivähoitoonhan sitä apua mietitään, ei teille kotiin päivähoidon toimesta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityislastentarhaopettaja kävi pph:lla missä lapseni on hoidossa. Lapseni oli silloin 2 vuotias ja ei puhunut yhtään sanaa. Elto suositteli käyntiä puheterapeutilla. Puheterapeutin suosituksesta erityislastentarhaopettaja käy kerran viikossa "leikkimässä" lapseni kanssa. Tuetaan vuorovaikutustaitoja johon lapseni tarvii apua. Itselläni oli aluksi samankaltaiset fiilikset kuin ap:lla. Olin jotenkin puolustuskannalla. Nyt ajattelen että parempi näin että lapseni saa tukea jo varhain. 

Vierailija
4/14 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö pph osaa "leikkiä" lapsesi kanssa?

Vierailija
5/14 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tassa juuri nahdaan, miten tuo aivopesu toimii. Ensin tehdaan virhe, hoitovirhe tai virkavirhe tai muu, tullaan kotiin, vaikka olisi pitanyt menna paivakodille tms. Sitten asia painetaan villaisella ajattelemalla, etta kuitenkin lapsen parasta tassa nyt tarkoitetaan. Sitten tulee vaaranlaisia tukimuotoja (mm. tukea vuorovaikutukseen, mika on minusta ihan ufoa), mutta sitakaan ei haluta nahda, koska on jo omaksuttu jargoni ja vaarat ajatusmallit, etta hyvahan se on kun puututaan varhain jne.

Tallainen vaaran avun kierre pitaa katkaista ajoissa, SIIHEN PITAA PUUTTUA RIITTAVAN VARHAIN! Muuten tuosta porukasta ei paase koskaan eroon.

Vierailija
6/14 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityislastentarhanopettaja on huomattavasti koulutetumpi kuin pph eikä pph:lta voi odottaa erityisiä kuntoutuksellisia tietoja ja taitoja. Lisäksi pph:n täytyy huolehtia kaikista ryhmän lapsista, ei voi heittäytyä yks kaks leikkimään yhden kanssa ja unohtaa muut.

-ohis

Vierailija
7/14 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ehkä niinkään ole puolustukannalla tai siis ei minua haittaa jos tämä ELTO tuleekin käymään, menin vain jotenkin ihan hämilleni. Olen aikoinani itse ehdottanutkin lastenlääkäriä juuri tuon liikkumisen suhteen ja sen saanut. Ollaan oltu lomalla ja mentiin hoitoon eka kerran kahteen viikkoon ja sitten tuli tällainen asia vastaan. Pitää sanoa perjantaina että toki se ELTO saa tulla käymään.

5:lle, en tosiaan tiedä mitä pph leikkii lapsen kanssa, kun enhän ole silloin siellä. Enkä kauheasti kysele miä ovat päivän aikana touhunneet. Pääasia että lapsi siellä viihtyy.

ap

Vierailija
8/14 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo porukka, joka jatkuvasti haluaa tukea muita ja hoitaa ja sitten tekevat virheita muka vahingossa, tuo porukka todellakin arsyttaa. He voivat olla ihan vaarallisia. He tarvitsevat tukitoimia pikaisesti noihin ongelmiinsa.

Vierailija
9/14 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en alkaisi mihinkään yhteistyöhön erityislastentarhan opettajan kanssa, ellei lääkäri ole todennut syytä. Siinä vasta aletaan etsimään niitä ihmeellisyyksiä ja filosofoidaan tai psykologioita mietitään kuten aikanaan etsittiin freudilaisten teorioiden kautta apuja.

Niiden tätien tehtävä on etsiä häiriöitä Ja moni löytää ja suurentaa niitä vaikkei niillä ole elämään vaikutuksia. Tarkkaile ja pyydä kaikki kirjaukset lapsistasi tarkistettavaksi, älä ainakaan allekirjoita mitään lupia antaa niitä eteenpäin ennen kuin tiedät mitä sinne on kirjattu. Moni pph luulee elämän tehtäväkseen puuttua ja merkitä kaikki heidän maailmankuvasta poikkeava lapsen papereihin. Olen työkseni lukenut niitä ja vielä enemmän ihmetellyt, että joku enemmän sellaisia lukeva ottaa asioita todesta.

Tämä viesti tuli varmasti vähän kärjistettynä, mutta niitä kärjistettyjä tapauksiakin on. Suurimmalla osalla pphta ja muita pää on ruuvattu oikein paikalleen, mutta kun lasta aletaan tutkimaan pienen vaivan vuoksi, monesti vaivasta kasvaa se pääasia ja lapsi unohdetaan. lapselle on paras, kun heikkouksia ei liikaa korosteta.

Vierailija
10/14 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielummin ollaan huomaamatta lapsen mahdolisia tuen tarpeita ja odotetaan kouluikään, milloin mahdolliset ongelmat ovat kehittyneet niin suuriksi, että lapsella on niiden vuoksi ongelmia jo muillakin kehityksen ja sosiaalisen vuorovaikutuksen alueilla ja oppimisessa? 

eikö ole fiksumpi heti tsekata mahdollinen avun tarve - useinhan se on jotain aika pientä eikä tosiaankaan mitään diagnosoitavissa olevaa suurempaa häiriötä - ja saada lapselle apua jos hän sitä tarvitsee, ja sillä tapaa edistää lapsen kehitystä? Monet lapset tarvitsevat kehityksensä tueksi joskus jotain pientä tukea, ja tämän lyhytaikaisen tuen jälkeen kehitys etenee taas tavanomaisesti. Ilman erityishuomiota taas lapsen kokonaiskehitys voi vaarantua.  

Tutkimukset kun osoittavat, että oikeaan aikaan ja varhain tullut tuki ehkäisee monien ongelmien kehittymistä. Pph:lla ei ole välttämättä ymmärrystä lapsen kehityksestä ja taitoa arvioida lapsen kehitystä ja valmiuksia. Koska osalla ei ole tähän mitään koulutusta. Siksi on tärkeää, että lasta seuraa lapsen kehitystä tunteva ammattilainen. 

Vierailija
11/14 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.04.2013 klo 14:16"]

Pph:lla ei ole välttämättä ymmärrystä lapsen kehityksestä ja taitoa arvioida lapsen kehitystä ja valmiuksia. Koska osalla ei ole tähän mitään koulutusta. Siksi on tärkeää, että lasta seuraa lapsen kehitystä tunteva ammattilainen. 

[/quote]

No nimenomaan vanhemmat on ne parhaat katsomaan lapsen kehitystä ja neuvolassa tilannetta arvioidaan sen lisäksi. Kun lapsi on lisäksi käynyt lääkärin arvioitavana, vanhemmat osaavat katsoa tilannetta. Pph:n tehtävä ei ole pyytää ulkopuolista arviointia kotiin, jos jotain hälyttävää lastensuojeluilmoituksen aihetta ei ole, toki pph voi keskustella vanhempien kanssa. Nyt kuitenkin Suomessa on niin paljon ihmisiä, jotka ylihysterisoi kaikissa pienissä erilaisuuksissa. Lapsista oikeasti merkitään ihan toissijaisia asioita toisille tietoon ja on paljon tätejä, jotka vielä ylitulkitsevat merkintöjä, jos niitä on periaatteella, että merkinnöissä näkyy vain jäävuoren huippu.

Tiedän miten moniammatilliset erityisen tuen työryhmät ja vastaavat toimivat. Suurin osa paneutuu vain siihen mitä on merkitty. Kun lapsen tavallista kehitystä ei kirjatakaan ylös, johtopäätökset pohjautuvat niihin eroavaisuuksiin. Käsittely papereiden pohjalta voi olla aivan kuin Kari Salmelaisen pilapiirroksesta Kalevi Sorsasta pääteltäisiin, että pääministerillä on oikeasti ollut höyhenet ja pyrstö. Ja sitä aletaan hoitamaan, vaikka jonkun kirjauksen kuvauksen tarkoitus voi olla vain havainnollistava rinnastus.

On hyvä, että tämä erityisopettaja käyvänsä luona, mutta jos olisi tarvetta jonka minä tiedostan, itse ainakin ennemmin käyttäisin lasta ammattilaisella psykologilla, jonka olen itse tilannut kuin omasta toimeksiannostaan toimivalla. Nykyään vasta eskarissa alkaa olemaan sen verran kasvatustieteitä ihan tavanomaisiata lähtökohdista lukeneita, että osaavat katsoa aidosti ammattilaisen silmin onko jotain avun tarvetta. 

Olennaista nykyään ei tunnu olevan, että lapsen kuuluisi saada olla lapsi. Kaikki arvioidaan jo melkein vauvasta lähtien, sopiiko johonkin muottiin, vaikka erityisesti nuorilla lapsilla kehitys vaihtelee huomattavasti. Suomessa on erinomainen neuvolajärjestelmä, luottaisin sen ja lääkäreiden arvioon ennemmin kuin jonkun pph:n tai erityisopettajan, jonka elämä pyörii niiden erityistapauksien ympärillä. 

Vierailija
12/14 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin itse eri mieltä jonkun kunnallisen toimijan kanssa tarvittavasta avusta tai sen luonteesta, valehtelisin että hoidatamme lastamme yksityisellä lääkärillämme.

Vierailija
13/14 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli 3 vuotta sitten "normaali" 2v. Lääkäri ei ollut hänestä huolissaan millään osa-alueella. Kehityskin oli ihan ajan tasalla. Nyt 5v lapsi sai diagnoosin lievä älyllinen kehitysvamma. Kuntoutus aloitettiin lapsen ollessa jo 4,5v. Kyllä minä toivon, että joku olisi jo aiemmin huomannut ne pienet asiat mitkä viittasivat vammaan. Vaikka nytkin lapsi hyötyy kuntoutuksesta, aiemmin aloitettuna olisi ollut vielä parempi.

Vierailija
14/14 |
30.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika huono neuvolatoiminta ja muut tutkimukset teidän kunnassa. Minun lapseni pääsi fysioterapiaan ja käväistiin neurologinkin juttusilla ja muutamassa tutkimuksessa juuri samaisista syistä kuin sinun lapsesi. Eikö lapsesi kehitystä ole siis ikinä tutkinut muu kuin lastenlääkäri? Fysioterapiaan nyt ainakin olisi pitänyt päästä. Oma lapseni oppi kävelemään siis 1v 7kk ikäisenä. Ja tämä fysioterapeutti kertoi minulle, että näissä myöhään motorisesti kehittyvissä on aina taustalla tietynlaista keskivartalon lihaksiston hallitsemuutta. Oma lapseni on myös kylläkin tällainen ujo tarkkailija kuten sinun lapsesi, mutta se ei yksinään selitä kehityksen viipymistä. En tarkoita, että lapsessa on mitään suoranaista vikaan, mutta tämä samainen fysioterapeutti on sanonut, että se on vanhempien aktiivisuudesta (ja varmaankin myös hoitajien) kiinni kuinka nopeasti hitaasti kävelemään oppinut lapsi saa muut saman ikäiset kiinni kehityksessä. Esimerkiksi pallottelut, juoksut, asioiden väistämiset. Lapsesta ei ole kivaa olla huonoin esim. hipassa vielä eskari-ikäisenä. Nämä taas vaikuttavat lapsen itsetuntoon ja sosiaaliseen kehitykseen (siis myönteisesti jos on ikätasolla muiden kanssa). Jos elto antaa vinkkejä kuinka tukea tätä kehityksen osa-aluetta niin se on ihanaa.