Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka paha turn-off on nykimishäiriö?

pakkoliikemies
06.07.2020 |

Eli ajattelin kysäistä mielipiteitä ja tuntemuksia tällaiseen aiheeseen liittyen: kuinka paljon sinua häiritsisi esimerkiksi heteronaisena miehessä jonkin verran ulospäin havaittavissa oleva neurologinen vaiva, nykimishäiriö, tarkemmin monimuotoinen äänellinen ja motorinen nykimishäiriö eli ehkä tuttavallisemmin touretten syndrooma? Kyseessä ehkä enemmänkin ihmiseen liittyvä ominaispiirre kuin varsinainen sairaus, lievissä tapauksissa tämä ei juurikaan näy eikä vaikuta elämään. Ja jos tämä henkilö siis muuten olisi yleisesti fiksu, kunnollinen ja ns. hyvänä tyyppinä pidetty, suht terveellisiä elämäntapoja noudattava ja viehättävän näköisellä ulkomuodolla varustettu ja keskinäisten kemioiden osalta natsaava ihminen. Ei siis mitään elokuvien stereotypisoimia hallitsemattomia hävyttömyyksien purkailuja, vaan melko huomaamatonta esim. kasvojen lihasten nykimisiä/vääntelehtimistä ja jonkinlaista äänellistä oiretta esim. melko hiljaista hymähtelyä. Eli julkisilla paikoilla ei käytännössä tarvitsisi häpeillä, ja lähekkäin köllötellessä oireet voisivat jopa rentoutuessa ja hyvän olon vallitessa hävitä hyvinkin vähäisiksi. Kaverin puolesta kyselen.

Ja voi toki kehitellä keskustelua eteenpäin yleisemmällekin tasolle, onko joitain sairauksia/vaivoja jotka heikentävät isosti ihmisen viehätysvoimaa, vai pystytkö pitkälti katsomaan tällaisten ohitse? Onko kumppaninasi/ystävänäsi ollut joistain hankalista vaivoista kärsiviä ihmisiä?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei häiritse yhtään ja tuskin ketään järkevää ihmistä häiritsisi tuollainen. Nykimisoireet ovat aika yleisiä. Vaikka oireet olisivat pahojakin, ei niillä ole merkitystä ainakaan minun kumppanin valintaan.

Vierailija
2/16 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan mun kohdalla haitannut. Mulla on kasvoissa nykimistä (mm silmien räpytteyä ja siristämistä) ja ääntelyjä varsinkin kun kiihdyn tai oon stressaantunut. Toista kertaa naimisissa oon ja eka vaimokaan ei lähtenyt mun ticksien takia vaan siitä että mulla oli toinen nainen :/ .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollainen hyvin huomaamaton ei häiritsisi, kunhan ihminen itse olisi niin sinut sen kanssa. Jos joutuisin kokoajan esimerkiksi esittämään etten huomaisi asiaa ettei toiselle tulisi paha mieli niin se olisi raskasta.

Vierailija
4/16 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kerrot rehellisesti että sairaus aiheuttaa nykimistä ym.niin osa naisista kyl ymmärtää.joillekin voi olla kova paikka julkisil paikoil huomionssaanti. eli kannattaa valita nainen joka on rohkea ja suvaitsevainen joka ei pienistä hermostu. jos asia haittaa naista niin ei ole se oikea sulle.

miespuolisellla ystävälläni on joskus sairauden aiheuttaamaa pakko liikehdintää ,ei haittaa minua eli lenkkeillään ja käydään yleisötapahtumis.

Vierailija
5/16 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea kuvitella että minua häiritsisi tuo. En usko että vähentäisi sen ihmisen viehättävyyttä.

Vierailija
6/16 |
06.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei häiritsisi. T: tarkisteleva ocd-nainen

Vierailija
7/16 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
8/16 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaverilla on aika voimakas nykimishäiriöä, mutta nopeasti siihen tottui. Hän on onnellisesti naimisissa. 

Vierailija
9/16 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei häiritse. On vain viehättävä ekstraominaisuus. 

Tietysti tourettessa on niitä ikävämpiäkin äänijuttuja, mutta se on eri juttu.

Vierailija
10/16 |
08.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
11/16 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

emt

Vierailija
12/16 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei häiritsisi ollenkaan, etenkään jos ihminen itse näkee piirteensä neutraalisti eikä tee siitä elämää suurempaa ongelmaa.

Kaikilla meillä on omalaatuisuutemme, ja tuo on siitä harmittomammasta päästä.

Yleisemmällä tasolla uskon olevani jonkin verran ennakkoluuloja, ts. että on paljon piirteitä/sairauksia/vammoja joihin liittyen minulla on stereotyyppisiä käsityksiä ja selkärankareaktio, että ne tekevät ihmisestä liian vaikean kumppanin. Nykyään on kuitenkin myös elämänkokemusta ja tullut vastaan muutama ihminen jolla ollut jotain, ja joista olen kuitenkin todennut etteivät ennakkoluuloni pitäneet paikkaansa ollenkaan. Joten enää en uskalla suoralta kädeltä sanoa että mikään vaiva/sairaus olisi suoralta kädeltä turnoff -kyllä persoona lopulta ratkaisee sekä se, miten ihminen on lähtenyt ongelmiaan ratkomaan.

Ajatellessani näitä ennakkoluulojani ravistelleita tuttuja näkisin, että heille on yhteistä se että he eivät ole jääneet "tuleen makaamaan" ja alistuneet stereotyyppien heidänlaisilleen petaamaan reppanan osaan, vaan lähteneet miettimään miten pulmat voi ratkaista ja hankaluudet voittaa niin että oman näköisen, hyvän elämän eläminen rakentaminen on luonnistunut. 

Turn off on siis minulle se, jos ihminen jolla on "jotain" lamaantuu ja omaksuu syrjäytyneen roolin ja katkeroituu siitä että vaiva on pilannut elämän. Inhimillistä sekin on, mutta viehättäväksi ihmiseksi ei voi sanoa sellaista joka herättää lähinnä sääliä ja sympatiaa.

Vierailija
13/16 |
17.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nainen nykii poskeen, ei haittaisi.

Vierailija
14/16 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni ei ongelmaa

Vierailija
15/16 |
18.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua asia häiritsisi, koska samastun ihmisiin kehollisesti ja tunnen kaikki jännitteet läheisen ihmisen kehossa itsessäni. Eli seurustelemalla nykivän ihmisen kanssa ottaisin vain nykimishäiriön itselleni.

Vierailija
16/16 |
01.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up