Mitä opiskella, jotta työllä olisi merkitystä?
Mikä sinun mielestäsi on merkityksekästä työtä, ja mitä sitä varten pitäisi opiskella?
Minulla on jo DI, KTM ja TkT tutkinnot, mutta työt ovat ihan merkityksetöntä paskaa.
Hoitoalalle en sovi. Ehkä psykologia tai logopedia? Sosiaalityö? En ehkä kliiniseen työhön, mutta tutkimus ja kehitys ehkä. Ääh.
Otan vastaan hyviä ja huonoja neuvoja =)
Kommentit (14)
Jos ihan vaikka elämänkouluun pyrkisit.
DI voi tehdä paljon merkityksellistä, jos on tuuria ja taitoja.
Mä oon KYT, SES, FI, Di, LTT, PSP. Tee perässä
Varmaan aika yksilöllistä. Mitkä asiat sinulle ovat tärkeitä elämässä noin yleensä?
Minulla YTM (sosiologia) ja FM (matematiikka). Tein kaikenlaista hommaa useamman vuoden mutta ei oikein mikään kiinnostanut. Sitten sattumalta päädyin sijaistamaan lukioon, ja vastoin kaikkia odotuksiani homma olikin mukavaa. Suoritin vaadittavat opeopinnot, ja nyt olen ollut lukion matikan ope melkein 10v vuotta. Edelleen kiva lähteä aamulla töihin.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan aika yksilöllistä. Mitkä asiat sinulle ovat tärkeitä elämässä noin yleensä?
No lapset ja mies tietysti kaikkein tärkeintä.
Tiedän, että teknologian avulla voi auttaa ihmisiä, mutta olen kyllästynyt kaikkeen tekniikkaan. Olisi edes pitänyt lukea jotain bio-hommia, mutta olen valmistunut konetekniikalta. Eikä biotkaan oikeasti kiinnosta. Ihmisten käytös kiinnostaa, ja psykologia olisi varmasti mielekästä. Sinne aika hankala päästä, ja sama juttu logopedian kanssa. Sosiaalityössä näen itseni kansainvälisissä järjestöissä, mutta en tiedä kuinka realistista se on.
Vierailija kirjoitti:
Minulla YTM (sosiologia) ja FM (matematiikka). Tein kaikenlaista hommaa useamman vuoden mutta ei oikein mikään kiinnostanut. Sitten sattumalta päädyin sijaistamaan lukioon, ja vastoin kaikkia odotuksiani homma olikin mukavaa. Suoritin vaadittavat opeopinnot, ja nyt olen ollut lukion matikan ope melkein 10v vuotta. Edelleen kiva lähteä aamulla töihin.
Sosiologia varmasti avaa mielekkäitä hommia. Millaisia urapolkuja olet tavannut? Olen todella surkea opettaja, vaikka en mitenkään inhoa opettamista.
Vierailija kirjoitti:
DI voi tehdä paljon merkityksellistä, jos on tuuria ja taitoja.
Totta on, ja tiedostan tämän kyllä. Pitäisi jotenkin päästä hyödyntämään tekniikan osaamista ilman tekniikkaa =) Osaan toki matematiikkaa ja fysiikkaa ok tasolla, mutta en tarpeeksi hyvin, että niistä leipä irtoaisi mielekkäissä töissä. Meteorologia vaikka voisi olla kiinnostavaa, mutta ei taida fysiikantaidot riittää.
Vierailija kirjoitti:
Tuohon DI, KTM, TkT -listaan sopisi hyvin astronauttihitsaaja tai sukelluslentäjä.
Kiitos tiedosta! Tuo kombo on varsin yleinen yritysmaailmassa, joten en ajatellut, että se olisi täysi vitsi täälläkään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sosiologia varmasti avaa mielekkäitä hommia. Millaisia urapolkuja olet tavannut? Olen todella surkea opettaja, vaikka en mitenkään inhoa opettamista.
Varmasti tietyt luonteenpiirteet ja sosiaaliset taidot auttavat opettajaa, koska ihmisiähän opettajat opettavat, eikä työ nykyään ole luennointia, vaan oppilaiden oppimisprosessin ohjaamista. Olen tavannut hyvissä opettajissa niin erilaisia persoonia, että ei se siitä ole kiinni. Ammattitaito täytyy opetella ja on opeteltavissa samoin kuin muissakin ammateissa.
Sosiologina voi päätyä aika moneen eri puuhaan. Tässä hyvä katsaus: https://toissa.fi/sijoittuminen-tyoelamaan/show/sosiologia
Vierailija kirjoitti:
Jos ihan vaikka elämänkouluun pyrkisit.
Eivätkö kaikki käy sen joka tapauksessa?
Tuohon DI, KTM, TkT -listaan sopisi hyvin astronauttihitsaaja tai sukelluslentäjä.