Narsistista irtautuminen ja masennusoireet
Onko normaalia? Tunnen alakuloa kun en ole hänen kanssa enää tekemisissä. Vaikka se käytös olikin kauheaa.
Kommentit (9)
Kaipaat siis eksääsi. Yksinkertaista. Monimutkaista kääntää se narsismiin
Luulen että on ihan tavallinen ilmiö. Jos eksäsi oikeasti oli narsisti, tai omasi voimakkaita sellaisia piirteitä, suhde on varmasti ollut melkoista vuoristorataa. Joskus kaikki se adrenaliini peittää masennuksen alleen. Ja suhteeseen jää koukkuun, kun aina pidetään jännityksessä mitä seuraavaksi tapahtuu.
Jos on oma vanhempi, niin podet sitä rakkaudettomuutta ja kaipaus on sitä, että alitajuisesti ajattelet, että jos hän kutenkin välittäisi. Usko vaan, että ei hän välitä susta pätkääkään.
Oletko pohtinut kaukaisempaa menneisyyttäsi, joka oli johtamassa tuollaisen käytöksen sietämiseen? Kuulostele itseäsi kaikessa rauhassa rehellisesti. Hänen ongelmointiaan ehdit jo katsellakin, siinä oli varmastikin tietty toistuva kaava. Toivottavasti kummatkin saisivat avun.
Työkaveri oli narsisti ja työskentelemme samassa huoneessa kahdestaan. Hän oli kamala kaikille, mutta minä olin päivittäin syytösten ja haukkumisten kohde. Vaikka olen vahva ja vedin rajoja, niin vasta kun vaihdoin työpaikkaa, romahdin henkisesti. Minulla meni yli vuosi toipua monen vuoden narsistisista hyökkäyksistä. Aiemmin minulla ei ollut mahdollista antaa periksi väsymykselle ja kun pääsin hänestä eroon, kaikki väsymys purkaantui. Kävin läpi myös masennusoireita ja minun piti tavallaan uudelleen koota itseni.
On normaalia. Alakuloisuus, ahdistus ja masennus. Minulla oli myös melkein vuoden ajan itkukohtauksia joita tuli ihan yllättäen. Ensimmäinen 6kk oli ehdottomasti pahinta aikaa ja pari vuotta oli ajoittaista henkistä tuskaisuutta. Kyllä se ajan kanssa helpottaa. Lyhytterapiasta voi olla apua ja nopeuttaa toipumista. Kannattaa valita narsismiin erikoistunut terapeutti. Muut ei oikein ymmärrä niitä traumoja ja pelkotiloja mitä niistä jää.
Voiko olla kyse siitä että kaipaat sitä rakastavaa ja palvovaa puolta joka hänessä ajoittain ja erityisesti suhteen alussa oli? Toki voi olla kyse myös siitä että kun vuoristoratamainen suhde on poissa iskee masennus kun näkee millainen se suhde todella oli. Tavallaan se masennus on ollut siellä kaiken alla kokoajan.
Ainoa ihminen jota minä olen kaivannut narsistin jälkeen on ollut minä itse. En saa häntä enää ikinä takaisin ja jouduin sanomaan hyvästit lopullisesti sille ihmiselle mitä olin ennen narsistia. Hän on minulla kuitenkin sydämessä rakkaana, mutta kuolleena ihmisenä. On hyvin loukkaavaa sanoa narsistin uhrille, että tämä kaipaisi pahoinpitelijäänsä. se on henkistä väkivaltaa ja nöyryyttämistä väittää niin. Ihan kuin raiskatulle sanoisi, että tämä varmasti nautti tullessaan raiskatuksi.
Jos sinä oletkin se narsisti?!