Kokemuksia maalle/pikkupaikkakunnalle muuttamisesta?
Olen 34-vuotias yksin asuva nainen ja pk-seudun asumiskulut alkavat todella tulla korvista ulos. Olen sosiaalialalla töissä ja tienaan ihan mukavasti, mutta asuminen syö silti turhan ison osan tuloistani. Alallani olisi jatkuvasti työpaikkoja auki myös pienemmillä paikkakunnilla, joissa asuminen olisi paljon halvempaa. Mietityttää vain, millaista on muuttaa syrjemmälle tuntematta sieltä ketään? Tuleeko nopeasti yksinäistä ja tylsää? Jos muuttaisin alle kahden tunnin ajomatkan päähän Helsingistä, tuleeko siitä etäisyydestä lähipiiriin ajan kanssa haastavaa ja kurjaa?
Arvostan luonnonläheisyyttä ja omaa rauhaa. Noita olisi varmaan monestakin eri paikasta helposti löydettävissä. Olen aiemmin asunut vuoden ajan 10000 asukkaan paikkakunnalla Länsi-Suomessa ja viihdyin hyvin. Mietityttää silti, kävisikö vuosien saatossa aika pitkäksi ja elämä yksinäiseksi.
Kommentit (5)
Riippuu ihan itsestäsi, ystävystytkö helposti
joissakin paikoissa kuulumisesi tiedetään jopa jo lähikaupassa sua itseäsi paremmin muutaman päivän asumisen jälkeen. sosiaalista yhteisöllisyyttä ja välittämistä!!
👹
Pikkukunnat on valitettavasti hyvin sisäänpäinkääntyneitä. Mutta jos siihen "porukkaan" pääsee mukaan niin elämä on ihan letkeää. Jos et nyt joka ilta tarvitse jotain viihdykettä niin tapahtumiakin on, sekä jonkin verran harrasteryhmiä esim. kansalaisopiston kautta.
Mistä olet kotoisin? Ystävistäni, tuttavistani ja itsestänikin olen huomannut, että useimmat viihtyvät parhaiten kuta kuinkin sen kokoisella paikkakunnalla, jossa olet lapsuutensa viettäneet. Jos olet helsinkiläinen syntyjäsi ja tottunut siihen, että ympärilläsi on ihmisiä, liikennettä, kulttuuria, kauppoja ym. pikkupaikkakunta voi tuntua tukehduttavalta. Esim. itse jyväskyläläisenä voisin hyvin muuttaa vaikka Tampereelle, Kuopioon tai Turkuun (tai Helsinkiin, jos palkkani triplaantuisi), mutta en missään tapauksessa johonkin käpykylään. Toisaalta tunnen pikkupaikkakunnilla syntyneitä, joille ainoa oikea asuinpaikkakunta on joku alle 30 000 asukkaan "kaupunki".
Voithan aina palata takaisin jos ei maistukaan? Tai muuta vuokralle jonnekin kehyskuntaan ja pidä edelleen vanha työpaikkasi varmuuden vuoksi?
Itsellä samat suunnitelmat kunhan lapsi lentää pesästä. En olisi taloudellisesti pystynyt tekemään tuota muuttoliikettä aikaisemmin ennen kuin nyt.