Neuvoja, en pärjää enää työssäni
Ihmisiä on eläköitynyt ja ottanut lopputilejä, uusia ei ole palkattu tilalle. Minulla on liikaa töitä, liikaa asiakkaita, liikaa esimiehiä, liian vähän työkavereita jotka tekevät samankaltaista työtä. En jaksa enää, olen loppu. Vaatimukset on yläkanttiin ja palkka alakanttiin. Nyt alkoi onneksi loma, mutta voinko mennä loman jälkeen suoraan työterveyslääkärille ja sanoa etten pysty/jaksa/osaa enää? Pakko tehdä jotain ratkaisuja, tästä ei tule pidemmän päälle mitään paitsi menetän terveyteni. Uniongelmia ja rytmihäiriöitä on jo.
Kommentit (5)
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen työterveyteen menoa. Jos jo nyt uniongelmaa eikä lomallakaan korjaudu, on tilanne sellainen että tuskin itsestään paranee kun töihin palaat.
Kiitos. Uniongelma on jo massiivinen, en nuku kuin pari kolme tuntia yössä arkisin. Lisäksi unohtelen asioita ja on muistikatkoksia. Olen tehnyt tätä työtä noin parikymmentä vuotta.
Mulla samaa vaivaa, työtä takana 33 v, eläkkeeseen 4 v, työterveyslääkäri ei korviaan lotkauta. En oikein jaksaisi enää.
Näissä tapauksissa pitäisi burn out -ehdokkaan paikalle sijoittaa tutkija tekemään samoja töitä muutamaksi kuukaudeksi. Ei tarvitsisi kärsiä esimiesten mututuntumista ja kyselylomakkeista, joissa tiedustellaan, montako minuuttia työntekijä arvioi mihinkin työvaiheeseen kuluvan.
Jos menet loman jälkeen, työterveys miettii, että ihan hyvävoimaiseltahan sä näytät ja mene vaan reippain mielin sujumista kokeilemaan. Veikkaan siis, etteivät ota vakavasti. Tai ainakin meidän työterveys tekisi noin. Samoin jo hyvissä ajoin ennen lomaa sanovat, että ei hätää, kohtahan sulla on loma.
Lisäksi jos ei ole vielä masennuslääkitystä, sen vaativat ottamaan. Lääkityksen alettua jokainen käynti päättyy puolestaan siihen, että ratkaisuna nähdään lääkityksen nostaminen tai vaihtaminen.
Sairausloma ei ole työterveyden mielestä ratkaisu, sitä saa pari viikkoa korkeintaan ja sekin useassa pätkässä.
Eli sinuna unohtaisin työterveyden, siellä vain pahoittaa mielensä kun itkee väsymystään ja huonoa oloaan ja ratkaisu on tyyliä ”kohtahan sulla on loma/justhan sulla oli loma/pian se lääkitys alkaa vaikuttaa ja jaksat sitten paremmin/yritä ajatella positiivisesti että sulla kuitenkin on työ, ei kaikilla ole!”
Suosittelen työterveyteen menoa. Jos jo nyt uniongelmaa eikä lomallakaan korjaudu, on tilanne sellainen että tuskin itsestään paranee kun töihin palaat.