Miksi kaveripiirit roikottavat "jäsenenään" ihmisiä, joista oikein kukaan porukassa ei tykkää?
Olen törmännyt tällaiseen, että jostain tietystä tyypistä puhutaan paljon pahaa ja valitetaan, mutta silti hän roikkuu porukan mukana vuodesta toiseen. Miksi näin?
Kommentit (13)
On kiva, että on joku syntipukki ja yhteinen herjan kohde. Tyhmäähän toi on.
Teininä Joo tuo oli iha joka porukassa, aikuisena en oo enää nähny vaa tyypille sanotaan suoraan et mikä mättää ja sit on mahis parantua välit ja ei tarvi puhua paskaa enää. Mut tuo teinien tapa on kyl oikeasti outo. Ku pitäis peittää mukana vessanpönttöä joho voi kaiken oman henkilökohtaisen p*skan dumpana välittämättä tunteista
Minä olin tuollainen roikkuja. Surullista kyllä, mutta mulla ollut vaihtoehtoja, jos en ihan yksin halunnut olla. Sain ensimmäiset oikeat ystäväni lukioiässä ja silloinkin netin kautta enkä kasvokkain.
Se ärsytys voi johtua jostain pienestä mutta häiritsevästä asiasta. Esim. joku autoton on koko ajan pummimassa kyytiä muilta mikä alkaa ärsyttää. Tai joku kääntää keskustelun aina itseensä. Tms. Yleensä jos jotain ryhmässä arvostettua alkaa ärsyttää joku toinen ryhmäläinen, muut alkaa olla samaa mieltä ja sitten yhdessä jauhetaan p*skaa selän takana ja syrjitään hieman. Kyse ei kuitenkaan ole isosta asiasta vaan ihmisessä voi olla paljon hyvää eli tavallaan asiaa paisutellaan. Kokonaan ryhmän ulkopuolelle jättäminen olisi kuitenkin niin iso loukkaus jätettävää kohtaan ja saisi pahan mielen aikaan muissakin ettei sitä tehdä.
Muut saa tuntea olevansa vähän parempia kuin se syrjitty jäsen. Sisäpiirin sisäpiiriä ja pidettyjä.
Ehkä hänestä on jotain (taloudellista) hyötyä? Tämähän selittää monesti ainakin aikuisten maailmassa miten joku on aina tervetullut kaikkialle vaikka olisi luonne millainen.
Meillä on vähän tällainen tilanne. Opiskeluaikaiseen kaveriporukkaamme kuuluu jäsen, joka on itsekeskeinen ja muutenkin aika hankala luonne. Minua tölvii aina avoimesti, koska olen muutaman kerran erehtynyt sanomaan hänelle vastaan, muut taas myöntyvät hänen oikkuihinsa. Näen että muutkaan eivät pahemmin välitä hänestä, ja ilmapiiri on aina paljon mukavampi ja avoimempi kun tämä yksi ei ole mukana. Ongelmaa on kuitenkin vaikea käsitellä, koska muut eivät halua puhua siitä; olen kyllä yrittänyt muutamia kertoja, mutta vastaus on aina tyyliä "jos ei nyt kuitenkaan puhuttais p*skaa".
Olenkin alkanut jättää menemättä yhteisiin tapaamisiimme, kun tämä hankala tyyppi on niissä mukana. Harmi vain, että silloin näkee näitä mukaviakin kavereita harvemmin.
Muistan teini-ajoilta koulusta tuollaisia kaveripiirejä. Jos kaveripiirissä muille tuli jotain ristiriitaa, tilapäisesti huonoon huutoon joutunut jäsen saattoi väliaikaisesti bondata ei-pidetyn jäsenen kanssa tavallista enemmän. Jonkin ajan päästä tilanne normalisoitui ja ei-pidetty oli taas vain mukana roikkuja.
Lähinnä ala- ja yläasteelta tuttu ilmiö ainakin tämä.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Kiusaamistahan tuo on, jos jollekin annetaan ymmärtää, että hän on ei-pidetty mukana roikkuja.
Meidän kaveripiirissä oli yksi, josta aina puhuttiin seläntakana. sitten kun tämä tuli joukkoon, niin oltiin mielin kielin ja voi,kun ihanaa.
Mä en vaan yksinkertaisesti tajua tuollaista. Enkä sitä tyyppiäkään. Se ei kuuntele, se puhuu kaikkien päälle ja muutenkin seurassa täysi moukka ja kaikesta huolimatta on pahin juoruämmä, jonka tiedän.. Mulle alkoi tilanteet riittää ja aloin jäämään itse pois. Tai lähdin vaikkapa veskiin, kun seläntakana hämmästely alkoi.. ihan vaan kotiin, kun idari tuli paikalle.
Nyt sitten ihmettelevät, kun mä en enää pyöri niissä kuvioissa mukana. Olen ihan suoraan sanonutkin, mutta sitten saan hiljaista hyväksyntää ja jotain: "olet oikeassa, mehän tässä varsinaisia tissiposkia ollaan!" Niin oottekin.
Ja ikää meidän porukalla on 35 - 62 vuosien väliltä.
Toihan on ihan normaalia miesten kaveruutta. Kun miehet haukkuvat toisiaan, ovat he hyviä ystäviä. Naisten kohdalla toisten päin... Ollaan teennäisesti kilttejä vihollisille.
Kyllä on ihan tuttua meininkiä ja ihan aikuisten ihmisten kesken. Kukaan ei sano suoraan ja perustetaan selän takana jotain kuppikuntia, joissa haukutaan. Edessä päin ollaan niiiiin hyvää ystävää että...
Oletko 12v?