Aika jännä, että multa ei 23-vuotiaana juuri kysytty henkkareita alkoholia ostaessa, mutta nyt 27-vuotiaana melkein joka kerta
Kommentit (16)
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama kokemus. Olen melkein 31 v. :D
Tulkittiinkohan mut silloin 23-veenä jotenkin ikäistäni vanhemmaksi, kun mulla oli yli korvien ulottuva hieman epäsiistihkö reuhkaletti ja mulla oli kesäaikaan aina havaijipaita päällä?
AP
No ompa outoo tosiaankin, voi voi sentään. Kyllä se aika sieltä tulee kun niitä papereita ei enää kysytä.
Milloin se sääntö tuli, että pitää kysyä paperit kaikilta alle 30 v? Oisko tällä jotain tekemistä asian kanssa?
Silloin ei tarvinnut kysyä papereita alle 30-vuotialta vaikuttavilta, nyt pitää. Ikävä pilata ilosi :)
Ei ole outoa.
Papreiden kysyntä on ankarasti tiukentunut muutamia vuosia sitten, alkoholia ja savukkeita ostettaessa.
Jokaisella kassalla on myös merkintä siitä.
Ennen riitti, kun myyjä arvioi iän, mutta nyt pitää varmuuden vuoksi aina tarkistaa ikä, jos vähänkään epävarma.
Laki on tiukentunut.
Oletko lihonut tai laihtunut? Ja se on onpa.
Mutta eikö se laki, että pitää kysyä henkkarit alle 30v näyttäviltä, tullut voimaanjo v.2012? Olin 23v v. 2016, kun tuo laki oli ollut jo 4 vuotta voimassa.
AP
Vierailija kirjoitti:
Oletko lihonut tai laihtunut? Ja se on onpa.
En oo.
AP
Vierailija kirjoitti:
Milloin se sääntö tuli, että pitää kysyä paperit kaikilta alle 30 v? Oisko tällä jotain tekemistä asian kanssa?
V.2012. Mä taas olin 23v v.2016.
Ne ovat kiristäneet tuota ikärajaa keneltä kysytään. Ennen se oli niin, että piti näyttää yli 18v niin sai ostaa oluita. Nyt pitää näyttää selkeästi yli 30v, että saa ostettua sitä olutta.
Vierailija kirjoitti:
Ne ovat kiristäneet tuota ikärajaa keneltä kysytään. Ennen se oli niin, että piti näyttää yli 18v niin sai ostaa oluita. Nyt pitää näyttää selkeästi yli 30v, että saa ostettua sitä olutta.
Jaa, onko ne kiristänyt sitä vielä v.2012 jälkeenkin? Jo v.2012 lopulla piti pysyä henkkarit kaikilta alle 30v näyttäviltä.
AP
Voi käydä niinkin, että näyttää 27-vuotiaana nuoremmalta kuin näytti 23-vuotiaana.
Mua luultiin 18-24-vuotiaana usein ikäistäni vanhemmaksi, mutta sitten 25+ alettiin luulemaan nuoremmaksi.
Nyt olen 27v, ja moni etenkin parikymppinen hämmästyy kuullessaan ikäni ja olettavat 22-vuotiaaksi.
Luulen tän liittyvän siihen, että tossa 25v lopetin hiusten värjäämisen sekä meikkaamisen (tai nykyään laitan vain ripsaria ja huultenrajauskynää jos jotain; mut en koskaan meikkivoidetta yms), ja meikki+värjätty tukkahan tunnetusti vanhentaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, onko ne kiristänyt sitä vielä v.2012 jälkeenkin? Jo v.2012 lopulla piti pysyä henkkarit kaikilta alle 30v näyttäviltä.
AP
Jos haluat elää siinä kuvitelmassa, että näyttäisit nuoremmalta vanhentuessa, niin mikäs siinä.
Multa ei kysytty päälle kaksikymppisenä kuin harvoin, mutta se oli sitä vanhaa aikaa, kun riitti, että näyttää täysikäiseltä. Sitten yhtäkkiä yli kolmikymppisenä alettiin kysyä papereita. Siinä tuli jossain kohtaa se tiukentuminenkin, mutta varmaan tapahtui jotain muuta samalla, tai en tiedä. Nyt päälle nelikymppisenä ei enää kysellä onneksi. Minusta siinä ei ollut mitään hienoa, pelkästään ärsyttävää, ettei tiedä, saako kaupasta kaljaa tai vaikka tulitikkuja, jos ei ole paperit mukana. Muutenkin typerää, että kysellään papereita jopa oman äidin ikäisiltä.
Olisiko ap:lla nuoruuden pyöreys lisäksi kadonnut kasvoista? Joskus tuntuu, että ihmiset mieltävät hoikat nuoriksi, vaikka totuushan on nykyään enemmän päinvastoin. Ei näköjään haittaa, vaikka muuten rupsahtaisi. Ikää kannattaisi arvioida rypyistä ja kasvonpiirteistä enemmän kuin pyöreydestä. Kolmikymppiseltä viimeistään on pyöreys kadonnut (jos siis on muuten hoikka) ja nelikymppisenä on jo naama kuivunut ja kurtistumaan päin. Tyyliasiat vaikuttaa kyllä myös. Luonnollinen look on nuorekkaampi kuin kovin pyntätty. Tosin oikeasti nuorilla tyyli on vielä ihan erilainen, aikuisen mielestä jopa outo.
Mulla sama kokemus. Olen melkein 31 v. :D