Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko hienompaa köyhäillä vai leveillä?

Vierailija
02.07.2020 |

Puhutaan rahasta ja sen näyttämisestä.

Ei nyt tarvita uutta ketjua sairaalloisen piheistä ihmisistä, eikä kukaan tunnusta, että ostaa kamppeita tehdäkseen muut kateellisiksi. Toisaalta ilman pientä karrikointia ei synny keskustelua, eli kumpaa ääripäätä lähemmäs menet: onko paras, jos tietäjät tietää, että auto/laukku/kello on arvokas ja vaikutat vauraalta ja tyylikkäältä henkilöltä, vai oletko enempi niitä, jotka kehuu miten kolmen tonnin auto on kestänyt hienosti ja toteat että "ei näillä palkoilla" vaikka oikeasti palkka on ihan keskiverto?

Itse olen tuota jälkimmäistä sorttia. Olen keskituloinen, mutta minulla on se köyhäilyidentiteetti, varmaan lapsuudessa omaksuttu. Toinen vanhemmistani on Itä-Suomesta (vaatimattomuus hyve?) ja toinen Pohjanmaalta (leveilykulttuuri?). Äidillä on oikeasti ollut yksinhuoltajana tiukkaa rahasta ja isä on juonut keskituloiset varansa, isäpuoli on ollut niitä jotka haluaa näyttää menestymeemmältä kuin naapurit. Monenlaista mallia olen siis saanut ja niistä äidin malli on siirtynyt minuun vaikka tulotaso parempi.

Ulospäin näytän vapaalla liki päihdeongelmaiselta hampuusilta ja tunnen oloni luontevaksi. Nytkin on päällä ikivanha paita, jonka hihat olen leikannut saksilla lyhyemmiksi. Koti on kyllä nätti ja ostan vaikkapa kalliita harrastusvälineitä, mutta en kehtaisi muille kertoa, miten paljon olen käyttänyt rahaa esim. urheiluvarusteisiin. On jotenkin hienompaa pukea päälle reikäinen paita ja näyttää miten pienellä pärjää.

Eihän Suomessa oikeasti tulotaso näy päällepäin yleensä, eikä keneltäkään ole tapana palkkaa kysyä. Täällä voi köyhäkin näyttää rikkaalta ja lottovoittaja jatkaa elämäänsä niin ettei kukaan arvaa.

Vaikka itse oletkin normaali ja neutraali, niin tiedätkö jonkun, joka selvästi piilottaa hyvän elintasonsa tai vastaavasti jonkun, joka näyttää aina upealta, koska on saanut tyylitajua enemmän kuin toiset rahaa?

Jotenkin minua aina kiehtoo jutut miljonääreistä, jotka ajavat jotain vanhaa kotteroa ja näyttävät mahdollisimman tavallisilta. Laskelmoituja tyyliseikkoja nekin voivat toki olla, etenkin yritysjohtajien kohdalla. Vähintään yhtä paljon arvostan pienituloisia ihmisiä, joilla on taitoa ja tyyliä, jota ei rahalla saa.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta vttuakaan

Zinc

Vierailija
2/11 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies haluaa köyhäillä, mutta itse olisin valmis panostamaan hyvään elämään. Ei täältä rahoja mukaansa saa. Hän ajaa 13v. vanhalla perheautolla, eikä suostu terassiremonttiin ulkoporeammeineen. Ottaa päähän. Tienataan yhteensä 178k€ vuodessa, niin voisihan sitä vähän rahaa joskus käyttääkin johonkin. Matkusteluun suostuu, mutta sitäkään ei voi tällä hetkellä tehdä. Ruokakaupassa ei pihistele, mutta jotenkin juuri nuo ulkoiset seikat, jotka näkyisivät muille, tuottaa vaikeuksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhäillä, (itä-suomi :D) ja myös ihan sen takia ettei sitten putoa niin korkealta jos se köyhäily joskus ei olekaan enää pelkkää habitusta, vaan totisinta totta :D sitten vähän ohi aiheen, suomessa on tosi vaikee mitään muuta kuin köyhäillä Ilman takaliston kultalusikkaa, pitkästä aikaa jouduin vilkuilemaan vuokra-asuntoja, ja voi jestas mikä hintataso! Menetin melkein elämänhaluni ajatuksesta että maksaisin tollasista kopeista liki tonnia/kk. (Omassa siis nyt mutta töiden perässä joutuu ehkä liikkumaan)

Vierailija
4/11 |
02.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvostan köyhäilyä. Tykkään itsekin ajaa huonolla pakulla ja paskaisissa vermeissä. Tallissa mersu ja merkkivaatetta piisaa. Venytän kampaajakäyntejä, nyt lomautettuna ja harmaata pukkaa, ei haittaa :)

Vierailija
5/11 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti köyhäily, pröystäily on niin out

Vierailija
6/11 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen kysymys. Toki kultainen keskitie olisi paras, mutta jos sitä rahaa oikeasti löytyy ja nuo ovat vaihtoehdot, niin mieluummin leveily. Ei niitä seteleitä mukaansa saa, eikä se minusta ole ihan viisasta, jos joku miljonääri kulkee ryysyissä ja kaivelee palautuspulloja roskiksesta. 

Vierailija
7/11 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leveilyä kadehditaan, köyhäilyä ei. 

Vierailija
8/11 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaan näin, että en anna kenellekään anteeksi omaa varallisuustasoa. Joko olet kiinnostava tai et. Uhrijorinat tai varallisuuspaukutukset eivät auta. Turpaan tulee silti ellei sinussa ole substanssia.

Vierailija
9/11 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvitse tehdä kumpaakaan. Voi vaan elää normaalisti.

Vierailija
10/11 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On.

Vierailija
11/11 |
03.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaisia "vaikutelmia" voi olla vain ihmisillä jotka eivät tiedä minusta oikein mitään, joiden kanssa en ole missään varsinaisissa tekemisissä. Mutta mitäs minä sellaisten tyyppien vaikutelmista piittaisin? Ihan sama.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän neljä