Henkilökuntaa epäillään nuoren naispotilaan murhasta Salossa
Nyt on kyllä kovin erikoinen tapaus. Mitä ihmettä?
Kommentit (456)
Jokainen kuollut pitäisi avata ruumiinavauksessa ja tutki kuolinsyy.
Sitten ehkä vähenisivät tällaiset.
Aloin tapauksen jälkeen lukea asiasta, ja törmäsin muun muassa kuopiolaisen dosentti Markku Myllykankaan haastatteluun, jossa hän toteaa, että passiivinen eutanasia on jo käytössä Suomen sairaaloissa. Samassa jutussa hän puhuu priorisoinnin tärkeydestä ja syyllistää hoitoja vaativia omaisia. Kun ei ole 20 vuoteen pidetty mummuun yhteyttä muka vain syyllisyydestä vaaditaan viime hetkellä hoitoja. Aika kylmäävää...
Luulen, että ikävä kyllä tässäkin jumalhahmon asemaan itsensä itse asettanut on aktiivisesti toteuttanut passiivista eutanasiaa. Prioriteetit mielessä ja ajatuksella lähtökohtaisesti omainen on aina väärässä paitsi tietenkin kun terveydenhuollon henkilö on itse se omainen.
Luin myös vammaisen Aleksin tapauksesta, jossa ilman elvytyskieltoakin hengityspysähdyksen saanut jätettiin elvyttämättä. Lääkäri ja hoitajat vain seisoivat vieressä, vaikka olivat paikalla. Tätä ei saa sanoa ääneen, mutta uskon, että moni vammainen ja vanhus kuolee terveydenhuoltohenkilöstön aktiivisella työntöavulla. Mielestäni etenkin puolustuskyvyttömien kuolemia niin terveydenhuollon kuin hoitolaitosten piirissä saisi tutkia tarkemmin, ja ottaa syyniin lääkärien tekemät hoidon rajaukset, elvytyskieltomerkinnät jne. satunnaisotannalla. Voisi löytyä kaikenlaista... Moraali on monelle venyvä käsite, ja jos ei sitä tiukasti valvota, se venyy...
Vierailija kirjoitti:
Aloin tapauksen jälkeen lukea asiasta, ja törmäsin muun muassa kuopiolaisen dosentti Markku Myllykankaan haastatteluun, jossa hän toteaa, että passiivinen eutanasia on jo käytössä Suomen sairaaloissa. Samassa jutussa hän puhuu priorisoinnin tärkeydestä ja syyllistää hoitoja vaativia omaisia. Kun ei ole 20 vuoteen pidetty mummuun yhteyttä muka vain syyllisyydestä vaaditaan viime hetkellä hoitoja. Aika kylmäävää...
Luulen, että ikävä kyllä tässäkin jumalhahmon asemaan itsensä itse asettanut on aktiivisesti toteuttanut passiivista eutanasiaa. Prioriteetit mielessä ja ajatuksella lähtökohtaisesti omainen on aina väärässä paitsi tietenkin kun terveydenhuollon henkilö on itse se omainen.
Luin myös vammaisen Aleksin tapauksesta, jossa ilman elvytyskieltoakin hengityspysähdyksen saanut jätettiin elvyttämättä. Lääkäri ja hoitajat vain seisoivat vieressä, vaikka olivat paikalla. Tätä ei saa sanoa ääneen, mutta uskon, että moni vammainen ja vanhus kuolee terveydenhuoltohenkilöstön aktiivisella työntöavulla. Mielestäni etenkin puolustuskyvyttömien kuolemia niin terveydenhuollon kuin hoitolaitosten piirissä saisi tutkia tarkemmin, ja ottaa syyniin lääkärien tekemät hoidon rajaukset, elvytyskieltomerkinnät jne. satunnaisotannalla. Voisi löytyä kaikenlaista... Moraali on monelle venyvä käsite, ja jos ei sitä tiukasti valvota, se venyy...
Vierailija kirjoitti:
Tässä Salon tapauksessa ei kyllä ole millään lailla kyse passiivisesta eutanasiasta. Kyseessä on kyllä ihan puhdas rikos, jos oikeasti potilaalle on annettu lääkettä annoksella joka pysäyttää hengityksen, vieläpä ilman määräystä ja papereihin kirjaamatta. Kysymys on siis aktiivisesta eutanasiasta mutta tässä rikollisesti tehtynä.
Passiivinen eutanasia tarkoittaa enemmänkin tuota hoitojen rajaamista: antibiootit lopetetaan, nesteen antaminen lopetetaan, potilas saa reilusti kipu- ja rauhoittavia lääkkeitä joilla vaipuu horrostilaan. Tai ei tehdä enää leikkauksia jotka jotenkin vaikuttaisivat potilaan tilaan.
Tiesittekö muuten että Suomessa potilaalla on oikeus kieltäytyä jo aloitetusta hoidosta? Ja että potilaan pyynnöstä hänet voidaan esimerkiksi irroittaa respiraattorista vaikka se johtaa välittömään menehtymiseen. Tai jättää leikkaus tekemättä jos potilas siitä pystyy kieltäytymään.
Nämä tapaukset toki merkitään huolellisesti hoitokertomukseen ja hoidosta kieltäytymisen todistaa aina useampi henkilö.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, kaikki pitäisi kirjata rangaistuksen uhalla. Nyt patologien tulisi olla extra tarkkoja kaiken suhteen, jotta väärin toimijat jää kiinni.
Jenkeissähän on ongelma terveydenhuollossa, kun siellä kuolee porukkaa enemmän kuin muissa kehittyneissä maissa. Sosiopaatit ja psykopaatit pitävät omia klinikoitaan, joissa tapahtuu vaikka mitä. Jonkin verran jäänyt kiinni, mutta #metoo aalto odottaa sitäkin alaa. Pyyhkii pois pahimpia hirviöitä. Onneksi Suomi on paremmassa jamassa vielä kuitenkin.
En tiedä onko se ns varma työpaikka syynä miksi terveydenhuoltoon päätyy töihin semmosia tyyppejä jotka eivät sinne kuulu?
Täällä perähikiällä ei tietty oikein ole muita vaihtoehtoja kuin sotehommat tai työttömyys
Ohis
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko se ns varma työpaikka syynä miksi terveydenhuoltoon päätyy töihin semmosia tyyppejä jotka eivät sinne kuulu?
Täällä perähikiällä ei tietty oikein ole muita vaihtoehtoja kuin sotehommat tai työttömyys
Ohis
En usko. Ihminen hakeutuu sellaiseen paikkaan mikä kiinnistaa. Osaa kiinnostaa vääristä syistä ja tapahtuu tällaista.
Itsekin pian menossa poliisille kertomaan eräästä terveydenhuollon tahosta.
toivottavasti tulevaisuudessa uudenlaiset sikiöseulonnat auttaa, eikä pääse tulemaan tälläisiä tilanteita .
Vierailija kirjoitti:
toivottavasti tulevaisuudessa uudenlaiset sikiöseulonnat auttaa, eikä pääse tulemaan tälläisiä tilanteita .
Tässä on kyse murhasta. Vaikka vammaisia ei syntyisi, silti olisi tällaisia tilanteita.
Vierailija kirjoitti:
Olisipa tosiaan kätevä jos jo sikiöseulonnassa näkisi kenestä tulisi murhaaja. Vaan eipä taida olla mahdollista ainakaan vielä lähitulevaisuudessa.
Olen juuri valmistunut sairaanhoitajaksi ja minut on niin peloteltu kaikilla lääkevirheillä ja mahdollisista mokista mitä voi tapahtua, että en aio mennä sairaalaan töihin. Korkeintaan teen sairaanhoitajan työtä mielenterveyspuolella, missä ei tarvitse olla suoraan kontaktissa lääkkeiden kanssa. Siis avopuolella. Osastolla tietty jaetaan lääkkeitä, mutta sinne en hakeudu. Olen hirveän vastuullinen ja mieluummin jättäydyn pois työstä jossa pelkään etten suoriudu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä Salon tapauksessa ei kyllä ole millään lailla kyse passiivisesta eutanasiasta. Kyseessä on kyllä ihan puhdas rikos, jos oikeasti potilaalle on annettu lääkettä annoksella joka pysäyttää hengityksen, vieläpä ilman määräystä ja papereihin kirjaamatta. Kysymys on siis aktiivisesta eutanasiasta mutta tässä rikollisesti tehtynä.
Passiivinen eutanasia tarkoittaa enemmänkin tuota hoitojen rajaamista: antibiootit lopetetaan, nesteen antaminen lopetetaan, potilas saa reilusti kipu- ja rauhoittavia lääkkeitä joilla vaipuu horrostilaan. Tai ei tehdä enää leikkauksia jotka jotenkin vaikuttaisivat potilaan tilaan.
Tiesittekö muuten että Suomessa potilaalla on oikeus kieltäytyä jo aloitetusta hoidosta? Ja että potilaan pyynnöstä hänet voidaan esimerkiksi irroittaa respiraattorista vaikka se johtaa välittömään menehtymiseen. Tai jättää leikkaus tekemättä jos potilas siitä pystyy kieltäytymään.
Nämä tapaukset toki merkitään huolellisesti hoitokertomukseen ja hoidosta kieltäytymisen todistaa aina useampi henkilö.
Yritinkin olla sarkastinen, kun kirjoitin yllä, että joku "on toteuttanut Aktiivisesti passiivista eutanasiaa".
Hyvä ja selkeä tietoisku. Kiitos siitä.
Itse näen myös passiivisessa eutanasiassa vaarallisen kaltevan pinnan. Esimerkiksi joissain sairaaloissa vanhuksia saattaa kuolla selkeästi enemmän kuin toisissa, kun taloudelliset prioriteetit mielessä jätetään innokkaan "passiivisesti" hoitamatta, vaikka pienelläkin toimenpiteellä saattaisi potilaalla olla edessään vielä 10 lisäelinvuotta, jotka hän toisaalla hoidon ja toisen toimintakulttuurin myötä myös saisi. Monesti vanhukset sairauksineen nähdään kuitenkin ikävä kyllä vain kulueränä, etenkin kriisikunnissa.
Lisäksi yksittäiselle lääkärille ja yksittäisen sairaalan toimintakulttuurille jää tällaisessa epämääräisessä passiivisessa eutanasiassa liikaa tilaa. Olen nähnyt tämän omaisena itsekin. Toinen lääkäri määrää hoitoja ja seuraavana päivänä toinen kumoaa edellisen sanat. Valitettavasti myös lääkärien ja tutkimusten mukaan erityisesti kirurgien joukossa on paljon persoonallisuushäiriöisiä ihmisiä. Lisäksi joka ammatissa on heitä, jotka antavat omien henkilökohtaisten motiiviensa vaikuttaa työhön. Kaikki valta on kuitenkin lääkärillä, eikä työskentelyä pääsääntöisesti valvota, muuta kuin jälkikäteisesti tapauksissa, joissa joku on vaatinut tutkimaan.
Silloin harvoin kun tutkitaan lääkäri on yhä koskematon monessakin mielessä, ei vain kollegiaalisen suojelun kautta. Lääkäri muun muassa kirjaa itse ylös tapahtumien kulun. Tähänkin liittyen on ollut julkisuudessa esillä tapauksia, joissa lääkäri on selustansa turvatakseen kirjannut jo lähtökohtaisesti väärin, esim. että potilas vaati kotiutusta, kun tilanne oli juuri toisinpäin, että potilasta ei haluttu osastolle. On vaikea todistaa sen sanaa vastaan, joka on yksin ns. nähnyt ja kirjannut potilaan tilanteen. Kirjasiko hän niin kuin näki? Vai kuten halusi luettavan?
Meillä on ainakin adrenaliinia, atropiinia, Propofolia, Diapamia, amiodaronia ja iv- hydrokortisonia. Lihasrelaksantti rokuroni säilytetään jääkaapissa. Voi siellä olla muutakin mutta nämä nyt ainakin löytyy.
Propofoli ja Diapam eivät missään tapauksessa ole elvyyslääkkeitä,kuten ei rokuronikaan, joten eivät todellakaan kuulu mihinkään elvytyskärryyn.
Ei pidä levitellä asioita, jotka eivät pidä paikkaansa.
Olen jo aikaisemmin kertonut täällä että mun työyksikössä on oltava intubaatiovalmius ja siksi meillä on myös nuo intuboinnissa tarvittavat lääkkeet siellä elvytyskärryssä. Samoin Diapam kuuluu meidän oleellisiin hätälääkkeisiin ja siksi sitäkin on. Nämä ihan klinikan ylilääkärin ja anestesiaylilääkärin määräyksestä. Nämä lääkkeet on meidän osaston elvytyskärryssä, en tiedä mitä muilla sitten on.