Lihavat liikkujat motivaation esteenä
Tuttavapiiriini kuuluu monia liikuntaa aktiivisesti harrastavia ihmisiä. Itsekin toivoisin olevani urheilullisempi, vaikka olenkin vartalooni tyytyväinen ja hoikassa kunnossa. Ajattelen, että liikunnan lisääminen olisi ennen kaikkea satsaus tulevaisuuteen kohdallani, koska en voi olettaa aineenvaihduntani pysyvän aina samalla tasolla.
Motivaation löytäminen ja ylläpitäminen on kuitenkin vaikeaa, kun pudotettavia kiloja ei ole enkä mielestäni näytä edes siltä kuuluisalta laihalta läskiltä, mikä johtuu varmaan siitä, että olen vielä alle 30 v eli paikat eivät roiku luonnon tilassakaan. Huomaan ajattelevani usein, että mitä hyötyä liikunnasta on, kun moni tutuistani liikkuu huomattavasti minua enemmän, mutta he eivät silti ole ollenkaan urheilullisen näköisiä eli heiltä löytyy ylipainoa tai ovat muuten löysän näköisiä (lihakset eivät erotu, takapuoli roikkuu). Käsitykseni heidän liikkumisen määrästään ei perustu pelkästään puheisiin eli kyse ei ole edes siitä että he valehtelisivat liikunnan määräänsä.
Mistä johtuu, että osa aktiivisesti liikuntaa harrastavista näyttää plösöiltä? Mitä he tekevät väärin vai onko kyse geneettisistä ominaisuuksista? Miten vältän, etten uppoa kymmenen vuoden päästä samaan kategoriaan, kun ilmeisesti se liikunnan aktiivinen harrastaminenkaan ei tuo/ylläpidä niitä tuloksia?
Kommentit (15)
"Ei pelkkä liikunta takaa hoikkuutta / hyvää oloa. Kyllä ruokailun tulee olla myös terveellistä ja tasapainossa. Mitä järkeä esim. käydä kuntosalilla 4 x viikossa, jos ei kuitenkaan syö siten, että lihakset kehittyy..."
Olen miettinyt, että voiko ruokavaliolla tosiaan niin suuri merkitys. Itse kuitenkin koen syöväni ihan normaalisti (eli en herkuttele mutta en ole nälässäkään) ja jos tämä riittää säilyttämään normaalipainon/hoikkuuden, niin miten paljon enemmän sitten täytyy syödä, että ei laihdu vaikka liikkuu paljon enemmän kuin minä? Saavatko nämä ihmiset ylimääräisen kalorimäärän sitten normaalin ruuan ulkopuolelta, kun ainakin seurassa useimmat heistä syövät ihan normaalin kokoisia annoksia?
Eräs ystäväni on kova kuntosalilla kävijä, ei ylipainoinen, mutta mielestäni tekee paljon työtä siihen nähden että lihakset eivät kasva. Hän on kasvissyöjä eli hänen kohdallaan kyse voisi olla proteiinin puutteesta?
"Onkohan ap ajatellut, että jotkut harrastavat liikuntaa siksi, että tykkäävät siitä. Ei painonhallinnan takia tai sen takia, että siitä olisi hyötyä. Minä olen varmaan tuollainen ap.n kauhistelema liikkuja, joka on läski ja ruma. Maraton menee aikaan 3.50 ja harrastan juoksua siksi, että nautin juoksemisesta. Mutta en vain jaksa laihduttaa, kun se ei vain kiinnosta minua."
En kauhistele ylipainoisia liikuntaa harrastavia ihmisiä ja pahoittelen jos tekstistäni sai väärän kuvan. Haluaisinhan itsekin olla liikunnallinen, mutta tuntuu että liikunnan "näkymättömät" terveysvaikutukset eivät motivoi tarpeeksi. Olen tietysti nähnyt tällä hetkellä trendikkäiden fittnessnaisten kuvia ja ne kieltämättä hieman kiehtovat, vaikka en itselleni niin lihaksikasta vartaloa hae. Kuitenkin tuttavapiirissä eli ns. tavallisten ihmisten keskuudessa en ole kovin montaa kauniin urheilullista vartoloa nähnyt, vaikka he liikuntaa harrastavatkin (ja varmasti voittaisivat minut juoksulenkillä tai penkkipunnerruksissa).
Kai se on vaan kaivettava lenkkitossut kaapista ja yritettävä kokea sitä endorfiinihuumaa ja unohtaa se tulosten hakeminen :).
t: ap
Miksi urheilla, kun kuitenkin 85-vuotiaana on kankea ja heikkokuntoinen vanhus
[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 18:46"]
Kai se on vaan kaivettava lenkkitossut kaapista ja yritettävä kokea sitä endorfiinihuumaa ja unohtaa se tulosten hakeminen :).
t: ap
[/quote]
Se on juurikin näin. Etsit itsellesi lajin jonka parissa sinulla on kivaa ja jota haluat harrastaa unohtaen fitnessmallit nauttien omasta hyvästä olosta. Se hyvä olo ja on se joka ajaa meidät lihavatkin liikkumaan ja se on ainoa minkä pitäisi mitään siinä merkitä. No, jonkun verran sekin, että hyvä kunto auttaa jaksamaan nyt ja sitten eläkkeellä.
(Ja mitä tulee miettimääsi ruokavalion osuuteen painonhallinnassa, se on se joka merkkaa. Pelkästään liikunnalla on äärettömän vaikea laihduttaa, mutta pelkästään muuttamalla ruokavalionsa kunnolliseksi voi laihtua.)
[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 19:54"]
[/quote]
Juuri silloinhan se ero oikein korostetusti näkyy niissä koko elämänsä läpi liikkuneissa ja sohvaperunoissa...
[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 21:01"]
[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 19:54"]
[/quote]
Juuri silloinhan se ero oikein korostetusti näkyy niissä koko elämänsä läpi liikkuneissa ja sohvaperunoissa...
[/quote]
Juuri näin! On muuten iso ero vanhuksissa jotka ovat olleet liikunnallisesti aktiivisia elämässään verrattuna niihin jotka eivät ole mitään liikuntaa harrastaneet!
t: vanhusten parissa työskentelevä
Se ei viel' riitä, että käy kuntosalilla, siellä pitää myös treenata. Jos käy esim. vuoden kuntosalilla ja aina tekee samat liikkeet samoilla painoilla, kehitystä ei tapahdu. Liikunnan pitää olla monipuolista ja rasittaa lihaksia oikeasti.
GEENIT, GEENIT ja vielä kerran GEENIT!!!!!
Tätä ei voi liikaa korostaa. Moni hoikka ja laiha kauhistelee, että miten IHMEESSÄ jotkut voi olla niin plösöjä ja läskejä vaikka ne_muka_ treenaa. Joillakin vaan se läski kertyy helpommin.Totuus on, että aineenvaihdunta ja kehotyyppi kulkee geeneissä ja on aika vähän omaa ansiota, jos on hoikka.
Läskikin voi laihtua, mutta se vaatii paljon itsekuria.
Toinen totuus on, että liikkumalla on yksin hankala laihtua. Liikunta lisää ruokahalua reippaasti yli kasvaneen kulutuksen.
Oletko koskaan kuullut esim. endomorfeista, ektomorfeista tai mesomorfeista? Ehkä jo vähän vanhentunutta ja stereotypisoivaa, mutta sillä pääsee alkuun. Jospa sieltä tiedon jyvä tarttuisi sokeankin kanan nokkaan.
Treenaavat liian kevyesti ja syövät väärin. Ruokavalio pitää ekana laittaa kuntoon ja nostaa sitten treenin tehoa. Kyllä tulosta syntyy!
Ne syö liikaa eikä treenaa oikein? Aika itsestään selvää.
En ymmärrä, miksi liikuntaa pitää harrastaa vain painonhallintamielessä. Liikunnan harrastamisen terveysvaikutukset saa joka tapauksessa.
Ajattelen ap:n kaltaisilla olevan ikävää ajatuksineen, kun ei voi ajatella, että liikunnassa voisi olla elämään muuta sisältöä kuin painonhallinta.
Ei pelkkä liikunta takaa hoikkuutta / hyvää oloa. Kyllä ruokailun tulee olla myös terveellistä ja tasapainossa. Mitä järkeä esim. käydä kuntosalilla 4 x viikossa, jos ei kuitenkaan syö siten, että lihakset kehittyy...
Juuri näin - terveyden kannalta on parempi olla hieman ylipainoinen ja harrastaa liikuntaa kuin olla hoikka joka ei harrasta liikuntaa.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 17:07"]
En ymmärrä, miksi liikuntaa pitää harrastaa vain painonhallintamielessä. Liikunnan harrastamisen terveysvaikutukset saa joka tapauksessa.
Ajattelen ap:n kaltaisilla olevan ikävää ajatuksineen, kun ei voi ajatella, että liikunnassa voisi olla elämään muuta sisältöä kuin painonhallinta.
[/quote]
Kaikki liikunta on järkevää, kun sitä tekee kohtuudella. Ehkä järki käydä kuntosalilla on se, että tykkää siitä ihan muuten vaan? Jaksaa paremmin kaikesta huolimatta? Itse käyn kuntosalilla. Tavoitteeni ei ole laihtua eikä kasvattaa lihaksia ,koska olen normaalipainoinen ja lihaksia en tarvitse sen enempää kuin mitä kauppakassien kantamiseen tai normaaleihin kotitöihin tarvitsee. Tavoitteeni on jaksaminen ja hyvät yöunet sekä selkävaivojen ehkäiseminen, kun istun työssä niin paljon.
[quote author="Vierailija" time="18.04.2013 klo 17:07"]
[/quote]
Onkohan ap ajatellut, että jotkut harrastavat liikuntaa siksi, että tykkäävät siitä. Ei painonhallinnan takia tai sen takia, että siitä olisi hyötyä. Minä olen varmaan tuollainen ap.n kauhistelema liikkuja, joka on läski ja ruma. Maraton menee aikaan 3.50 ja harrastan juoksua siksi, että nautin juoksemisesta. Mutta en vain jaksa laihduttaa, kun se ei vain kiinnosta minua.