Pitääkö kakkavaippa vaihtaa heti?
Sain vihdoin ja viimein vauvan nukahtamaan ja äsken sitten kuului sellainen turahdus, ettei vaipan tänhetkisestä sisällöstä voi erehtyä :D
Aiheutuuko siitä vauvalle mitään haittaa (mahdollinen tulehdus tms.) jos annan vauvan nukkua ja vaihdan vaipan vaikka vasta neljän tunnin päästä kun hän herää vai onko mun vaan pakko vaihtaa vaippa heti ja käydä koko nukutusrumba alusta läpi :(
Kommentit (9)
No ei se vauva yhdestä kerrasta rikki mee, mutta neljän tunnin kuluessa se kakka kyllä leviää vaatteisiin ja lakanoihin joten iso homma saattaa olla..'voihan se olla että äsken nukahtaminen oli vaikeeta kun se kakka vaivas mahassa ja kyt nukkuis helpommin..
Joo. Ulosteessa on mm. Proteiineja pilkkovia entsyymejä, joiden tarkoitus on tietenkin pilkkoa ravinnon proteiinit imeytyvään muotoon. Iholla ollessaan ne pilkkovatkin sit ihon omia proteiineja. tästä ei seuraa sen kummempaa kuin pinnallisia ihovaurioita, mutta varmaan sen verran epämukavaa lisäksi nukkua omassa paskassaan, että vaihtaisin sen vaipan.
Aikanaan yksivuotiaalla tulehtui iho tosi kipeäksi, jos oli hoitopaikassa kakannut sillä lailla, että olivat ip jo ulkona eikä sitä ollut huomattu. Kotona sitten ihmettelin, mikä sillä lapsella oikein on, kun niin itkee... Kahdesta kerrasta opin.
No mietipä itse nukkua paskat housussa. Laiskuus, se laiskuus.
Kyllä vaihtaisin heti, kakka polttaa ihon nopeasti rikki.
Maitokakka ei polta ihoa rikki. Sitä ei tarvitse vaihtaa heti.
[quote author="Vierailija" time="17.04.2013 klo 21:47"]
Pitääkö kakkavaippa vaihtaa heti?
[/quote]
Ei pidä. Mutta nukkuu varmasti levottomammin jos sitä ei vaihda. Joudut unisena nousemaan vaihtamaan sen. Itse täältä kauempaa voin järkeillä, että vaihtaisin. Monesti vaihdoinkin, jotta saan pidemmät unet. Oikeasti taisi joku kerta olla sellainen väsymys, että annoin nukkua siihen saakka kunnes herätti.
Miten teit? Vaihdoitko, vai oletko täällä av:lla odotellut sopivia vastauksia?
Mä en oo vaihtanut pelkkää tissiä syövältä vauvalta, jos kyseessä isompi, kiinteitä syövä ja ehtaa paskaa paskova vauva, vaihtaisin (ja olen vaihtanutkin).