työmarkkinatuki kotona asuvalle
Apua siskot!... miten tämä elämä voi olla näin vaikeaa!
Täytin tässä juuri ensimmäistä työmarkkinatukihakemustani koskaan, kun silmiini pompahtaa kohta, jossa pyydetään vanhempien tulojen selvitystä.
Selvityksen voi jättää myös tekemättä, mutta tällöin saan vain 50% minulle suotavasta työmarkkinatuesta. Mitä ihmettä tämä nyt on? Minulla ei ole mitään mahdollisuutta saada vanhemmiltani heidän tulotietojaan. Eivät anna vaikka kuinka pyydän. Jouduin jo aikoinaan ottamaan 5 000 euroa opintolainaa, koska vanhemmat eivät suostuneet antamaan tietojaan toimeentulohakemukseen, jotta olisin saanut sieltä sen kuukausittaisen
tuen, joka olisi ollut tapauksessani opiskelujani varten.
Minkä takia Kela ei itse voi hankkia vanhempieni tulotietoja tässä tilanteessa, jos esimerkiksi opintotuenkin suhteen he pystyvät sen tekemään???!!!! Mitä ihmettä minä voi tässä tilanteessa tehdä, jotta saan täyden työmarkkinatuen? Toivottavasti joku osaisi antaa jotain vinkkejä ongelmaani :)
Kommentit (10)
Kuule, sinun pitää mennä Kelaan kertomaan tämä tilanne (tai vaikka soittaa ensi hätään). Ja siis VAADIT, että heidän pitää selvittää vanhempiesi tulot, koska vanhempasi eivät suostu tulotietoja sinulle antamaan.
3 vielä jatkaa, että KELAsta voivat olla suoraan vanhempiisikin yhteydessä. Vanhempiesi tulotiedot voidaan toimittaa Kelaan ilman, että ne tulevat sinulle välillä.
Kiitos vastauksista teille :)
Ongelmani on siis siinä, että vanhempani eivät suostu edes itse ilmoittamaan tulotietojaan kelaan. Eivät siis halua tehdä eteeni mitään tuollaista "aikaa vievää touhua" ja muutenkin suhtautuvat negatiivisesti tuohon hakemaani työmarkkinatukeen. :(
Huomenna soitan sinne Kelaan ja toivottavasti siellä osataan antaa apua! Jos jollakin on vielä asiasta sanoa jotakin lisätietoa, niin eikun tänne vain :) Kaikki tiedot ja vinkit otetaan edelleen vastaan!
Eikö verottajalta saa tietoja? Käsittääkseni verottaja näyttää tiedot kunhan vain käy kysymässä Paikanpäällä ko. Verotoimistossa.
Miksi asut vielä kotona? Muuta omaan asuntoon, niin ei tarvitse selitellä enää vanhempien tuloja. Olet ilmeisesti jo reilusti aikuinen, koska sanot, että olet ottanut "aikoinaan" opintolainaa noinkin paljon.
Unohdin tulla kertomaan väliaikaselvitystä. Soitin siis sinne Kelaan ja kuulemma ei ole mitään muuta keinoa saada täyttä työmarkkinatukea, kuin selvittämällä vanhempien tulotiedot. Ellei sitten asiakaspalvelija ollut mistään tietämätön työharjoittelija.
On se Kelakin kyllä ihmeellinen paikka, mitä ihmettä niille kuuluu paljonko vanhempani omistavat metsää, mitkä ovat matkakulut, työmatkareitit, polttoainekulut jne. Sossumaista menoa... Ymmärrän täysin, miksi vanhempani eivät tietojaan halua luovuttaa. En tekisi sitä kyllä itsekään, kun tarkemmin miettii. Opintotuessakin Kelalle riittänyt pelkästään vanhempien palkkatiedot verottajalta, miksiköhän sama ei riitä työmarkkinatukihakemuksessa? Niimpä. ihmisten tarkkailua. Isoveli valvoo.
Joku ihmetteli miksi asun vielä kotona. Kotoani on noin 100m matkaa tuohon oppilaitokseen, josta juuri valmistuin. Yksityistä rauhaa saan myös useita kuukausia vuodessa, vanhempieni työmatkojen ja pitkien lomailujen takia. Harva persaukinen nuori siis miettii vastaavassa tilanteessa kotoa pois muuttamista. :)
MENE DUUNIIN! MENE OPISKELEMAAN!!! ON se helvetin väärin, että opiskeleva nuoret joutuvat ottamaan lainaa leipää varten, mutta kotona lymyävät saavat yhteiskunnalta ilmaista rahaa!!
Tuloraja on niin pieni, n. 1500 euroa, että työssäkäyvien vanhempien on turha selvittää tulojaan. Kannattaa kokeilla laskurilla, jos on yhtään hajua paljonko vanhemmat tienaavat. Pienituloisen yksinhuoltajan lapsi voi ehkä saada työmarkkinatuen kokonaan. Yli 18 vuotias voi sitten hakea sossusta loput, mutta tilillä ei tosiaan saa olla muita panoja kuin tuo työmarkkinatuki. Vaikka joku kaverisi laittaisi sinne 20,- niin se katsotaan sinulle tuloksi joka on pois toimentulotuesta.
JOspa vanhempasi ilmoittaisivat tulonsa suoraan Kelaan.