Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko TSH-arvo 0,7 liian matala?

Vierailija
29.06.2020 |

Semmonen oli ja alaraja on ilmeisesti 0,5. Mutta voisinko paremmin, jos arvo olisi korkeampi?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla lääkitys? Tuo arvo yksistään ei kerro mitään. Oireet ratkaisee ja esim. t4v sekä etenkin t3v kertoo paremmin oletko liikatoiminnalla vai et. Entä minkä ikäinen olet, oletko raskaana tms.?

Moni lääkäri tosin saattaa kauhistua tuosta ja käskeä laskemaan lääkitystä, mut oikeasti jos olo ok ja t3v rajoissa, niin ei hätää. Tätä mieltä myös asiaan perehtyneet sisätautilääkärit, jotka oikeasti ovat kartalla.

Vierailija
2/15 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole lääkitystä eikä noita muita arvoja mitattu. Työterveyslääkäri tuumasi vaan, että kaikki ok. Olen 41v enkä ole raskaana.

Millaisia oireita mulla pitäisi olla?

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko tuo arvo lähempänä liikatoimintaa kuin vajaatoimintaa?

Ap

Vierailija
4/15 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Juu, liikatoiminnassa luku on alhainen.

Mulla oireita oli mm. laihtuminen, hikoilu ilman syytä, käsien tärinä, elohiiri silmässä.

Vierailija
5/15 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos alaraja on 0.5 niin sittenhän 0.7 on ok, aivan kuten lääkäri totesikin.

Vierailija
6/15 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Jos ei ole lääkitystä, niin voi viitata liikatoimintaan. Pitäisi tietää lisäksi vähintään t4v.

Vierailija
7/15 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Sit eri jos ei oo lääkitystä. No jos mitään oireita ei ole, niin sit varmaan ihan ok.

Mut jos sulla on esim. kilpirauhasen liika- tai vajaatoimintaan viittaavia oireita, ni pitää tutkia lisää. Ton yhden arvon perusteella ei voi sanoa vielä yksistään kumpaa olisi. Matala tsh voi viitata yleensä liikatoimintaan, mutta voi olla myös tietyissä tapauksissa vajaatoimintaa, esim. sentraalinen hypotyreoosi, jossa tsh ei yleensä nouse, vaan on matala/normaali ja t4v on myös matala. Liikatoiminnassa t4v nousee ylöspäin.

Sitten voi olla muita kilpirauhassairauksia, jotka ei välttämättä verikokeissa näy kuten kr-syöpä tai struuma.

Mutta jos olet tosiaan oireeton, niin tuskin sitten on syytä huoleen. Jos mietityttää noita kannattaa kontrolloida aina joskus.

Kävithän verikokeissa ainakin tupakoimatta ja ilman kahvia? Ne saattaa vaikuttaa tuloksiin väärentävästi, vaikka nykyisin usein vähätellään, että ei juuri mikään niihin vaikuttaisi.

Vierailija
8/15 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et sä vielä liikatoiminnalla tuon mukaan ole. Pitäs kyllä tietää t4v arvo jotta sen vois ihan varmasti sanoa. Mutta tsh on viitteissä eli ok. Ehkä kannattais myöhemmin vielä mittauttaa arvot uusiksi ja katsoa muuttuuko ne.

Vierailija
9/15 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tosiaan mittautan tuon joskus uusiksi ja otan vielä soittoajan lääkärille ja kyselen lisää. Itse olisin epäillyt itselleni ennemmin vajaatoimintaa - olen väsynyt usein ja väsyn helposti, flegmaattisuutta riittää. Tosin töissä jaksan kyllä käydä töissä, mutta en harrastaa työmäärän rakia.

Ap

Vierailija
10/15 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tosiaan laihtumista, elohiirtä tai käsien vapinaa ei ole ja kokeisiin menin ohjeitten mukaan.

Voiko stressi vaikuttaa kilpirauhasarvoihin?

Ap

Vierailija
11/15 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 on ihan normaali.

Vierailija
12/15 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet näytteet heittelee jonkin verran raja-arvoista, eikä siinä ole todellakaan mitään kummallista.

Vierailija
13/15 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan lääkäri ei ala hoitamaan lievästi koholla olevaa THS arvoa,  tai ainakin erittäin harva.

Sehän riippuu potilaan muusta kunnosta, oireista, ja sairauksista, tarvitseeko välttämättä lääkityksen.

Vierailija
14/15 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tosiaan mittautan tuon joskus uusiksi ja otan vielä soittoajan lääkärille ja kyselen lisää. Itse olisin epäillyt itselleni ennemmin vajaatoimintaa - olen väsynyt usein ja väsyn helposti, flegmaattisuutta riittää. Tosin töissä jaksan kyllä käydä töissä, mutta en harrastaa työmäärän rakia.

Ap

On tietysti mahdollista, että sinulla olisi sentraalinen vajaatoiminta, mutta luultavasti oireet johtuvat jostain muusta. Mitattiinko hemoglobiini ja ferritiini?

Vierailija
15/15 |
29.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

On tietysti mahdollista, että sinulla olisi sentraalinen vajaatoiminta, mutta luultavasti oireet johtuvat jostain muusta. Mitattiinko hemoglobiini ja ferritiini?

Hb otettiin, se oli 130. Vähän yllättävän hyvä - monta kertaa on ollut lähempänä 110 tai sen alle.

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yhdeksän