Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kiusaavatko vapaan kasvatuksen saaneet aina

Vierailija
11.04.2013 |

niitä lapsia, jotka on kasvatettu ns hyvin? Hyvätapaiset ovat nössöjä, koska heille on laitettu kotona rajat?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
11.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan. Riippuu paljon lapsen luonteesta. Eikä se kasvatus tosiaan aina auta yhtään siinä mitä lapsi tekee sitten kun ei ole vanhemmat valvomassa. Ihan yhtä lailla pahin kiusaaja voi olla tiukan kurin perheestä.

Itse olin lapsena nössö, ja niin veljenikin, minä kiusattukin, ja oltiin vapaan kasvatuksen (Summerhill-tyyli) perheestä.

Vierailija
2/6 |
11.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis minkä "vapaan kasvatuksen"? Sehän oli lyhytaikainen vasemmistoväritteinen villitys 1960-luvulla, eli vapaasti kasvatetut ovat nyt 40-50-vuotiaita. Jos tämän päivän lapselle ei ole opetettu kotona tapoja, kyseessä ei ole tietoinen vapaa kasvatus vaan lapsen laiminlyöminen, johon ikävän usein liittyy muutakin lyömistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
11.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät aina. Joskus kiusaajat on niitä joilla on kotona liian tiukat rajat. Paska kato tippuu alaspäin.

Vierailija
4/6 |
11.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvitäpä ensin mitä "vapaa kasvatus" tarkoittaa. Se ei nimittäin ole samaa kuin "ei kasvatusta". Minä olen saanut vapaan kasvatuksen ja olin itse koulukiusattu.

Vierailija
5/6 |
11.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon vapaan kasvatuksen tuote, enkä ole kiusaaja vaan aina ollut todella oikeudenmukainen ja heikomman puolella. Lapsesta asti ja nykysin myös työssäni (kv ihmisoikeusjuristi). Omalla kohdallani vapaa kasvatus siis on toiminut, mutta veljelleni kävi huonommin, auktoriteetit aina vaikeita eikä käsitä, ettei kaikki aina järjesty ja elämässä ei voi aina tehdä niin kuin itse haluaa. On todellakin sellainen kaikkihetimullenyt-ihminen.

Eli sanoisin, että lapsen luonteellakin on tässä jotain tekemistä.

Vierailija
6/6 |
11.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai nyt lapsi/nuori kiusaa vaikka sitä kasvatettaisiin.

Minua ihmetyttää tuo vapaakasvatus parjaus. Koska ei se tarkoita ettei ole sitten sääntöjä vaan he taitaa perustella asioita ja näin kasvattaa. Ei siis niin että laitetaan nurkkaan kun ei olla nätisti (ja osalla jää sitten ne perustelut kertomatta miksi oli nurkassa).

Itse olen melko tiukka kasvattaja ja lapseni on ala-asteella mutta on puolustanut kaveria ja on ollut väärinymmärretty ja sai rökityksen. Molemmat jutut on siis korviini kantautunut. Epäselviä tilanteita on ollut, onko joku tönäissyt tahallaan vai tahattomasti kerran joku saattoi näyttää keskisormea lapselleni muttei lapsi ollut varma kun oli tumppu. ;)

Kaikkea sattuu ja tapahtuu. Mieluiten asiat sitten selviää ja ne sovitaan. Tuntuu että nyt on liikkeellä melko kummallinen lynkkaus joitain perheitä kohtaan. En tiedä onko se pelkoa vai mistä se kertoo?

Ehkä takana on pelko siitä että oma lapsi ei voi olla kiusaaja koska on säännöt ja niitä noudatetaan. Ollaan kiinnostuneita ja ajatellaan että nämä kiusaajat on näitä asioita vaille mutta kiusaaja voi olla kuka vaan. Hyvästäkin perheestä. Vaikka miten rakastat ja ohjaat niin lapsi voi tehdä väärin. Sitten ihmetellään missä voi olla vika kun kasvatuskin on ollut!

Ystäväni kehui kerran yhteisen tuttumme lasta. Koska tämä on rauhallinen niin kasvatuskin on onnistunut, väitän että siinä puhutaan enempi lapsen hiljaisesta luonteesta ja siitä ettei ole rohkeutta vielä kokeilla. Ehkä vanhemmatkin kasvattaa lasta sellaiseksi ettei uskalla kokeilla mitään uutta?

Tytötkin kasvatetaan helpommin tälläiseen muottiin. Hyvä kun ekaluokkalainen tyttö osaa ajaa ilman apurenkaita kun taas pojan opettaa aikaisemmin. Tytölle sanotaan että tule syliin itkemään ja pojalle sanotaan ettei tule verta, mene vaan leikkimään! :)

Kaikki kiusaa ja kaikki häiriköi. Vaikka itse ei olisikaan aktiivinen kiusaaja niin hiljaisia hyväksyjiä on valtaosa. Nauretaan ja tirskutaan. Kenenköhän kännykästä kuvattiin tuo riitakohta? Ehkä joku parempiosainen..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kolme