neljännen asteen repeemä ja seuraava synnytys
Synnytin ekan lapseni 11/02 ja syntyi siis noin paha repeemä, ulompi ja sisempi sulkijalihas meni poikki jne. Nukutuksessa ommeltiin. Toivuin kyllä tosi nopeesti ja hyvin, mitään vaivoja ei jäänyt. NYt olen raskaana viikolla 31 ja luulin että minut leikataan automaattisesti, mutta jorvin lääkäri oli sitä mieltä että ihan hyvin voi synnyttää alakautta uudelleen...että harvoin kuulemma tois synnyttäjät repee jne. Miten muilla, onko joku synnyttänyt alakautta tuollaisen repeemän jälkeen??
Mulla on viellä kuukautta ennen laskettua aikaa uusi painoarvio jossa sitten päätetään loppullisesti.
Kommentit (4)
Huomasin että olemme molemmat synnyttäneet jorvissa ja viikotkin on meillä aika samat =) hauskaa, missäs päin sitten asut?
raskaudun uudelleen, vaadin sektiota. Minä en ikinä koskaan enää synnytä alakautta. Sain niin kauheat repeämät ja jälkiseuraukset etten niitä toivo pahimmalle vihamiehellekkään.
Synnytys itsessään meni nopeasti ja aika kivuttomasti, ilokaasun voimalla ahersin, ja ponnistusvaihe 7 min. Mutta sen jälkeen alkoi helvetti. Menetin verta, olin kipeä, ripuloin. Aikaa on kulunut jo 5kk enkä vieläkään ole toipunut. Uloste on vieläkin löysää, olen tosi kipeä menkkojen aikana, alapää on turpea ja haavan kohta kipeä. Yhdynnässä en ole vieläkään ollut. Imetys ei onnistunut kun vaivat oli niin pahat. Arpi kinnaa emättimessä ja on röpelöinen.
Esikoinen on leikattu hätäsektiona ja siitä toivuin parissa viikossa ennalleni, nyt kestää ja kestää, ja olen kiukkuinen ja ärtyinen, tämä kaikki vaikuttaa jo suuresti parisuhteeseenkin ja elämä on aika rankkaa.
Tosin tällä konstilla ei uutta vauvaa ja synnytystä koskaa tulekaan kun ei pääse edes yrittämään.
Espoon Vanttilassa asustellaan. Kovasti esikoinen (elokuussa 3v) jo odottaa pikkusiskoa ja sanoo, että hänelle itselleenkin tulee vauva massusta :)
Koska meillä on samat viikot ja jos molemmilla päädytään sectioon ni sittenhän me ollaan samaan aikaan Jorvissa tuossa syyskuun alussa :) Jos oikein onnistaa ni ollaan samanapäivänä peräkkäin menossa saliin :)
Sanniina rv 31+1
Eli synnytin toisen lapsemme Jorvissa 02/05 ja sain neljännen asteen repeämän muistoksi. Minutkin korjattiin nukutuksessa ja silloinen synnytyslääkäri sanoi heti ettei seuraavan kanssa kannata ottaa sitä riskiä, että repeää uudellelleen eikä sitä pysty korjaamaan. Viime viikolla lääkäri oli Jorvissa taas sitä mieltä, että minunkaan kohdallani ei ole estettä alasynnytykseen, koska mehiläisestä oli tullut lausunto jossa sanottiin, että paikat korjaantuneet mallikkaasti...
Minulle siis tehtiin mehiläisessä 6kk synnytyksestä ultra, jossa katsottiin ompeleen parantuminen sisältä.
Minullakin on ollut se käsitys, että " pahan" repeämän jälkeen leikataan automaattisesti, mutta nyt kun olen vähän lueskellut ja keskustellut ystävieni kanssa niin ei se olekaan niin automaattista. Minulle sanottiin neuvolassa, että kannattaa pitää vaan puolensa ja vaatia sectiota.
Toivonkin suuresti, kun menen viikolla 36+ synnytystapa arvioon, että kohdalleni osuu edellisessä synnytyksessä ollut lääkäri, koska häneltä olen ensimmäisen lausuntoni saanut tuosta sectiosta...
Nautinnollista loppu odotusta :)
T.Sanniina rv 31+0