En jaksa töissä enää koronakriisin jälkeen
Yritän tiivistää pitkän vuodatukseni järkevän pituiseksi vaikken oikein tiedä mistä alotan. Jouduin lomautetuksi koronan takia alkukeväästä ja palasin töihin muutamia viikkoja sitten, eli olin lähes kolme kuukautta lomautettuna. Olen tietenkin iloinen että on ollut työpaikka mihin palata, sillä noin yksi kolmasosa työpaikaltamme irtisanottiin.
Tämä on johtanut kuitenkin siihen, että työ on mennyt aivan mahdottomaksi ja olen jo aivan itseni loppuun polttanut, vaikka olen ollut töissä vasta muutaman viikon. Tekisi mieli itkeä jokaisen vuoron jälkeen. Ensinnäkin, meille jäljelle jääneille työntekijöille on kaatunut niskaan lomautettujenkin työt, eli työmäärä on noussut melkein puolella, mikä tarkoittaa sitä ettei työvuoron aikana ehdi tehdä millään kaikkea, osa työjutuista pitää tehdä vasemmalla kädellä ja osa jättää roikkumaan kun ei vaan ehdi. Teen myös töitä joihin en ole saanut kunnon perehdytystä tai mitkä ei itselleni kuulu/ole omaa alaani ja tämä jo kuormittaa paljon. Samalla pitää saada enemmän kassavirtaa, joten johto on lisännyt uusia juttuja joiden opettelu vie jo itsessään hirveästi aikaa + toteutus käytännön tasolla = aika ei millään riitä ja koko työvuoro on kirjaimellisesti juoksua.
Jokainen työvuoro menee ylitöiksi eikä ikinä pääse ajoissa pois. Ruokataukoja ei ole, ruokatauko tarkoittaa että syöt jossain nurkassa seisoen kolmessa minuutissa ruuan ja siinä olikin päivän tauot. Jatkuvasti soi vapaapäivänä puhelin (kaikilla työntekijöillä, ei siis vain minulla) ja pyydetään lyhyellä varoitusajalla töihin, kun työntekijöitä ei ole tarpeeksi ja mitään särkymävaraa ei ole. Toki näistä lyhyen varoitusajan hommista voi kieltäytyä, mutta siinä samalla jätät työkaverit totaaliseen pulaan ja itsellä on työmäärä taas seuraavalle työpäivälle kasvanut. Tämä on ihan loputon suo ja olen aivan loppu, mutta eipä tällaisena aikana voi pahemmin irtisanoutua, kun lomautusaikakin oli melkoista kituuttamista. En vaan yksinkertaisesti jaksa, en jaksa edes liikkua työvuoron jälkeen mihinkään, tässä menee henkinen ja fyysinen terveys...