Hikoilu ja vatsa sekaisin ennen puolukkapäiviä
Onko muilla päivä pari ennen kuukautisvuodon alkua normaalia voimakkaampaa hikoilua ja sellaista, että vatsa menee aivan yhtäkkiä sekaisin ruokailun jälkeen? Muistelen jostakin lukeneeni, että nämä olisivat ns. vaihdevuosien ensioireita, jotka voivat alkaa 5-10 vuotta ennen varsinaisia vaihdevuosia. Ikää minulla on 37 ja mielestäni tätä hikoilupuuskaa ja vatsan sekaisuutta on ollut jo vuosia.
Kommentit (4)
Kirjoitinkin toisen aloituksen aiheesta hiljattain, mut siihen ei kukaan kommentoinut. Lyhyesti: on.
Vatsa menee aamupalan syömisen jälkeen 2-4 kertaa kuussa yhtäkkiä aivan sekaisin, kovien kipujen kera, ja vessassa ravaamista kestää pari tuntia tuon syömisen jälkeen... Oon pitänyt päiväkirjaa, ja nää asettuu aina ovulaation aikaan, juuri ennen menkkoja, ja joskus myös ihan menkkojen lopussa, eli hetkiin milloin hormonitasot heilahtelee. Oon myös lukenut, että nää hormonitasojen heilahtelut joko ikään kuin 'koventaa' tai 'pehmentää' kohdun seinämää, ja se aiheuttaisi näitä vatsaongelmia. Eli itse asiassa vatsassa ei olisikaan ongelmaa, vaan kohdussa, minkä kramppailut ym. sitten heijastuu myös vatsan ja suolen toimintaan.
Itse olen 39v.
Mahan sekasin meno on mulla ollut vuosikausia kerran kuussa. Liittyy menkkojen alkamiseen.
Joo mutta vasta kun on kunnolla alkanut saan ravata vessassa. Endometrioosi voi oireilla suolistossa
Mulla on pää kipeä juuri ennen luumusosepäiviä.