Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minä luulen, että monet vanhusten kaatumiset johtuu lääkkeistä

Vierailija
08.06.2020 |

Luin mummon lääkkeen ohjetietoja ja siellä luki, että voi aiheuttaa tasapainohäiriöitä.
Mummo kaatuilee ja on monesti satuttanut itsensä pahasti.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveempänä pysyy, jos karttaa lääkäreitä ja lääkkeitä.

Vierailija
2/20 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja toiset kaatumiset johtuu lääkkeen puutteesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut joidenkin vanhusten kohdalla, että ryhdin painuminen kuvataan johtuu siitä, että rollaattori on matala.

Eräskin vanhus pysähteli kesken matkaa ja oikaisi itseään.

Vierailija
4/20 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

monesti syy on maton reuna  jolloin alkaa terveen vanhuksen  sairaalakierre. Toinen on liukas kylppäri. Nämä kun eliminoisi niin vanhusten ikä raketoisi

Vierailija
5/20 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ne johtuukin, se on ihan tiedossa. Rollaattorit on tehty luultavammin vanhoille pikkumummoille. Ei olla ajateltu, että keskimääräinen pituus on myös kasvanut vanhuksilla ja että  myös miehet elää nykyään sinne rollaattori-ikään asti. Tämä rollaattoriongelma on sellainen mikä kuvastaa hyvin sitä, että yhdellä ratkaisulla tuotetaan toinen ongelma. Tässä tapauksessa selkärangan virheasento ja lopulta luutuminen väärään asentoon, lisää tasapaino-ongelmia sen vuoksi ja lisää kipulääkitystä jne. Ärsyttää miten huonosti nämäkin asiat on hoidettu ja ajateltu puolitiehen.

Vierailija
6/20 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut joidenkin vanhusten kohdalla, että ryhdin painuminen kuvataan johtuu siitä, että rollaattori on matala.

OLen ihmetellyt tätä samaa. Jostain syystä rollaattoreissa (tai ainakaan niissä, jotka olen nähnyt) ei ole mahdollisuutta nostaa kädensijoja käyttäjän pituuden mukaan

Vierailija
7/20 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ennenvanhaan vanhukset tuolla tavoin kaatuilleet. Varmaan on syynä rokotukset ja lääkkeet.

Vierailija
8/20 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten määrätään vielä lisää lääkkeitä

Vierailija
9/20 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten on sellainen ilmiö kuin ortostaattinen hypotensio, joka on yleinen ikääntyessä. Siinä verenpaine laskee nopeasti ylös noustaessa. Eli kun mummo nousee kiireesti ylös sohvalta vaikka mennäkseen vessaan, avatakseen oven ovikellon soidessa jne. kaatuukin nurin.  

Vierailija
10/20 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jotkut lääkkeet pistää pään muutenkin sekaisin. Ja kyllä myös vanhemmiten tulee ihan luonnostaankin tasapainohäiriöitä. Lihakset ja nivelet ei toimi samalla tavalla, kuin nuorempana ja tulee kömpelöksi ja kankeaksi. Verenpaineet saattaa heitellä ja huimaa ym.

Vierailija
11/20 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääpä tarkistaa omankin läheisen lääkeluettelot, hänellä on joitain vuosia ollut paljon tasapainohäikkää, ehkä joku runsaista lääkkeistään tosiaan aiheuttaa tuon.

Vierailija
12/20 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs kun tasapainossa on vikaa vaikka ei ole lääkityksiä?

Vierailija
13/20 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kännissä tai darrassa ne kaatuilee.

Vierailija
14/20 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ennenvanhaan vanhukset tuolla tavoin kaatuilleet. Varmaan on syynä rokotukset ja lääkkeet.

Ennen vanhaan ihmisillä oli useammin tyydyttävä lihaskunto. Nykyään se on aika harvalla. Toisaalta ihmiset melko heikkokuntoisinakin elävät nykyisin vanhemmiksi kuin ennen.

Vierailija
15/20 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärin suosittelemana kokeilin lääkitystä, kun kolesteroli oli hieman koholla. Ihmettelin, kun varsin pian alkoi tuntua, että minusta oli tullut kömpelö vanhus. Lopetin lääkkeen, kömpelyys katosi ja olin taas ihan entiselläni.

Eli uskon kyllä, että huonoon tasapainoon voi lääkkeellä olla yhteys.

Vierailija
16/20 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kolesterolilääke simvastatin tuhoaa vanhuksen jalat. Olen raivoa täynnä lääkeyhtiöitä kohtaan.

Vierailija
17/20 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä itsekin mietin aikoinaan isovanhempieni lääkearsenaalia. Pilleriä joka vaivaan, ja unilääkkeet automaattisesti. Mummo nukkui päivät, ja valitti kun yöllä ei uni tullut - lääkkeet. No nuohan kyllä saattavat vaikuttaa päiväväsymykseenkin? Pappa ei enää saanut paskottua joka aamu - valitti lääkärille ja lääkkeet. Tuosta yritin mukana ollessani lääkärille sanoakin että hän vain uskoo että pitäisi tulla kellontarkasti joka aamu, mutta ei lääkäri viitsinyt pappaa neuvoa vaan antoi reseptin.

Vierailija
18/20 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on niin totta. Ei ihmiset tuolla tavalla kaantuilleen ennen.

Mentiin töihin 13v, jotta ehdistäisiin hautaan viimeistään 50-55vuotiaana. Ja harvoin siinä välissä ehdittiin kaatuilemaan.

Vierailija
19/20 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valintakysymyksiä. Valitseeko lääkkeet vai kuoleman.

Lääkkeiden ansiota elinikää on saatu pidennettyä merkittävästi, kun vielä 60-70-luvulla kuoltiin reilusti alle 70v, nyt se tehdään n.84-86v.

Vierailija
20/20 |
08.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

OLen ihmetellyt tätä samaa. Jostain syystä rollaattoreissa (tai ainakaan niissä, jotka olen nähnyt) ei ole mahdollisuutta nostaa kädensijoja käyttäjän pituuden mukaan

Sellaista rollaattoria jossa ei olisi säätömahdollisuutta ollenkaan ei vielä ole tullut vastaan. Rollaattoreja olen työurani aikana nähnyt vähintääkin satoja. Aina säätömahdollisuutta ei syystä tai toisesta käytetä. Rollaattorin valintaan toki kannattaa kiinnittää huomiota niitä on eri malleja koska onhan meitä ihmisiäkin eri mallisia.

Usein käsivoimat korvaa osan jalkojen lihasvoimasta siinä vaiheessa kun liikkumiseen tarvitaan rollaattoria. Rollaattoriin nojataa käsivoimin ja asento väkisin muuttuu etukumaraksi ja kädensijat on oltava alempana kuin jos rollaattorista otetaan vain vähäistä tukea tasapainoon.

Mitään rollaattori-ikää ei ole olemassa. Tasapainosta kannattaa huolehtia liikkumalla. Kun tasapainossa on häiriöitä syy kannattaa ilman muuta selvittää. Joskus syy löytyy lääkkeistä, joskus niitä voidaan vähentää joskus vaihtaa, sitten on niitä tilanteita jolloin lääkkeestä on sivuvaikutuksena tasapainohäiriöt mutta lääke siitä huolimatta on välttämätön ja tasapainoa on yritettävä parantaa muuten. Lääkitys vaatii aina seurantaa, jotta sitä pystytään tarvittaessa muuttamaan.