Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko vaatekokoja muutettu niin, ettei lihaville tulisi paha mieli?

Vierailija
07.06.2020 |

Käytin ennen (eli teininä) yläosissa kokoa S ja alaosissa kokoa M. Nykyään olen muutaman kilon painavampi nuori aikuinen ja sopivat koot ovatkin yläosiin XS ja alaosiin S. Onko vaatekokoja oikeasti muutettu vai kuvittelenko vain? Toivottavasti ei muuteta tästä enempää kun kansa jatkaa turpoamistaan, koska XXS kokoa on vaikeaa enää löytää sitten.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä ovat myös suurentuneet!

Vierailija
2/3 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatekoot ovat kasvaneet jo vuosikymmeniä. 60-70-luvun koko 36 vastaa yleensä nykypäivän XXS:ää, nykypäivän 36 on lähempänä entisaikojen 40:tä. 80-luvun farkkukokoon 27 ei pysty ahtautumaan monikaan nykypäivän hoikka, kun taas nykypäivän 27 on S-kokoiselle jopa iso (minulle ainakin).

Keskivertokehojen muoto on myös muuttunut, ei pelkästään paino. Nykypäivänä on m.m. leveämmät hartiat ja laihoillakin naisilla yleensä suorempi vartalo kuin ennen, ei niin pientä vyötäröä eikä verrattain leveämpää lantiota.

Rintaliivikoot ovat myös muuttuneet, varmaan jotain vanity sizing -ilmiötä siinäkin. Vintage-rintsikoiden D-kuppi pienellä ympäryksellä on nykypäivänä jokin H-kuppi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
07.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatekoot s, m, l, xl jne eivät perustu mihinkään tiettyihin mittoihin vaan ovat vaatebrändin itse määritettävissä. Lisäksi vaatteiden väljyydet muuttuvat hyvin paljon eri tyylien ja trendien mukaan.

Oikeastaan nimikin se sanoo: pieni, keskikokoinen, suuri, erittäin suuri jne tarkoittavat eri ihmisille hyvin eri asioita. Niin myös eri vaatebrändeille.

Sen sijaan vaatekoot 36, 38, 40, 42 jne perustuvat standardisoituihin mittataulukoihin joita niiden kuuluu noudattaa. Lisäksi löytyy B- ja D-mittataulukot erilaisille vartalotyypeille, mutta niitä ei juuri enää käytetä vaan mennään keskiverto C-mitoilla.