SIJOITTAJAT! Koronan myötä rahastojen arvot romahtivat maaliskuussa. Sijoititko silloin enemmän vai mitä teit?
Mitä teit kun rahaston arvo tippui? Poikani sijoitusrahaston arvo tipahti lähes puoleen. Kaverini on sijoitusvakuutusmyyjä ja hän sanoi että silloin olisi kannattanut sijoittaa kun arvot romahtivat. Sijoittiko joku? Mitä kehitystä sen jälkeen on tapahtunut?
Poikani rahaston arvo putosi lähes puoleen, mutta nyt on palautunut ehkä 80%:iin siitä mitä alunperin oli. Mitä tilanteita teillä on?
Kommentit (16)
Jatkoin säännöllistä kuukausisijoittamista ihan normaalisti, mutta eilen myin pois kaikki rahastoni. Niiden arvo on noussut niin vahvasti, että nyt oli hyvä hetki, ja ennakoin, että arvo lähtee kohta taas romahtamaan. Silloin olen valmiina iskemään.
Sijoitin Kiinan-rahastoon kun halvalla sai ja hyvässä kasvussa on ollut koko kevään.
Sijoitin lisää lainarahalla, tänään sen sijaan vähän jo möin pois. Osa on edelleen sijoittamatta, mutta tulokset erittäin hyviä silti.
Minulla kolmea rahastoa ja sijoitan niihin silloin tällöin pikkusummia, myös koronan aikana. Nyt maailman ja jenkkien rahastot jo plussalla, Aasia rahasto nousussa muttei vielä plussalla.
Minun piti sijoittaa, mutta rahatilanteen vuoksi en pystynyt kuin normaalit kuukausisijoitukset. Vähän harmittaa.
Yritin sijoittaa enemmän, mutta jostakin syystä toimeksiantoni ei mennyt läpi. Huomasin tilanteen vasta monen päivän päästä. Voisikin taas kokeilla.
Sijoittamisesta on mennyt kaikki järki. Kun kurssit olivat hakemassa oikeaa paikkaa niin keskuspankin printtasivat uutta rahaa vimmatusti ja pakottivat kurssit nousuun. Toisin sanoen peli on rigged. Ja uutta kuplaa pukkaa tai vaihtoehtoisesti rahanarvon on alennuttava. Kestämätön tilanne pitkän päälle.
Lisäsin sijoitussummaa, koska menotkin pienenivät etätyön takia, kohta tulevista lomarahoistakin jää hyvin säästöön ja saan elokuusta lähtien palkankorotuksen. Olen siis kuukausisäästäjä. Ajallinen hajauttaminen toimii niin hyvin, että tämä ensimmäinen aalto jäi pieneksi, useampi rahastoista on jo plussalla.
Vierailija kirjoitti:
Jatkoin säännöllistä kuukausisijoittamista ihan normaalisti, mutta eilen myin pois kaikki rahastoni. Niiden arvo on noussut niin vahvasti, että nyt oli hyvä hetki, ja ennakoin, että arvo lähtee kohta taas romahtamaan. Silloin olen valmiina iskemään.
Saman teen itsekin tässä seuraavien viikkojen aikana ja siirryn swing treidaamiseen. Nyt on historiallisesti niin poikkeuksellinen aika, että turha makuuttaa.
Mielenkiinnosta kysyn; mistä kautta sijoitatte, eli mitä kautta ostatte/myytte? Minä olen vasta aloittelija ja ainoa kokemus on sijoitusvakuutus (Lähitapiola) johon laitan kuukausittain vähän rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiinnosta kysyn; mistä kautta sijoitatte, eli mitä kautta ostatte/myytte? Minä olen vasta aloittelija ja ainoa kokemus on sijoitusvakuutus (Lähitapiola) johon laitan kuukausittain vähän rahaa.
Nordnet.
Inflaatiollahan tämäkin lama maksatetaan säästöistä, rahan arvo laskee väistämättä kun rahaa syydetään markkinoille virtuaaliset painokoneet punaisina. Osakkeissa säästöt säilyvät paremmin. En ole ostanut enkä myynyt tänä keväänä. Salkun arvosta hävisi alkuun rivakasti 35-40% mutta 75% siitä on tullut takaisin noin toukokuun puolivälin jälkeen?
Vierailija kirjoitti:
Nordnet. Ihan itsestä sitten kiinni miten paljon oppia ottaa ja hyötyä palveluista.
Nordnet täälläkin, kaikkien pankkien välityspalkkiot älyttömiä. En käytä rahastoja, vain suoria sijoituksia muutaman per vuosi. Ostan useammin kuin myyn.
Möin pois koska sain kriisin yhteydessä myös potkut. Olisin menettänyt lähes koko omaisuuteni.
Kaikki rahastot nyt noin 9% plussalla jos laskee keskiarvon niille. Olen maltillisesti ostellut ja viimeisen kuukauden vain katsellut.