3kk vauvan ruokailut..
Eli ihan uteliaisuudesta kyselen tällästä asiaa kun itsellä on paria päivää vaille 3kk neiti joka on tähän asti pärjännyt rintamaidolla.Pari kertaa olen korviketta antanut,koska itsellä on rinnat olleet todella kuivakat ja rintaa on sattunut kun tyttö on imenyt.Nyt neiti syö päivällä reilu tunnin välein ja yöt ovat menneet siihen että reilu 2 viikon ajan ollaan syöty 3tunnin tai jopa 2tunnin välein.Eli itse olen nyt ollut todella väsynyt.
Pulloa ei olla pitkään aikaan taas annettu ja se on heti kostautunut,eli pulloa ei millään meinata enää huolia.Sitten olen ollut se joka neidin ruokkii aina päivittäin.Mielessä on käynyt vellin antaminen illalla,esim. maissivelliä jos vaikka unet olisivat pidempiä.
Onko muita äitejä joilla sama tilanne menossa?
Meillä typy oli syntyessä 4.6kg ja 2kk 6.5kg,nyt taitaa paino olla 7.5kg ensi viikon neuvolassa :P
Kommentit (6)
Meillä on pian 3kk ja 2 viikkoa vanha poika, joka on nyt jo kuukauden saanut maissivelliä (neuvolasta kysyin ja sain luvan antaa)!! Meillä kyllä poika ollut korvikkeella alusta asti, joten en ota kantaa tuohon imetysasiaan, mutta meillä kanssa poika rupesi syömään yli litran päivässä ja syömisvälit tihentyivät, joten siks siirryttiin antamaan iltavelliä (syntymäpaino 4300g) ja nyt poika nukkuu 21-5.30, syö ja nukkuu vielä tunnin pari, joskus kolmekin siihen päälle (ennen kun söi ainakin kaksi, ellei kolmekin kertaa yöllä)!!
Tosin tuossa kolmen kuukauden iässä lapset usein " tissittelevät" usein ja sillä " tilaavat" maitoa taas tarpeisiinsa lisää, joten voi johtua siitäkin tuo tiheä imu teillä!! Meillä ei niin tuo vellin anto haitannut, kun korviketta on saanut kuitenkin, mutta en tiedä kuinka herkästi teidän vauva sitten hiffaa, että pullosta saa helpommin ruokaa ja alkaa hylkimään tissiä, mutta halusin vaan kertoa meidän vellikokemuksista!! Päätä sitten itse haluatko antaa vai et!! :)
Mellu ja poika
siellähän olikin, jotta kahden viikon ajan, mutta epäilisin silti hieman pitkittynyttä tiheääimua.
Meidän poika on kans paria päivää vaille 3kk ja tämän viikon ajan on syönyt tosi tiheästi. Ensin nukkui kaks yötä syömättä ollenkaan ja sitten tuli yö, että söi kahden tunnin välein ja viime yönä söi kahdesti. Minä olen tällä viikolla pari kertaa tarjonnut lisämaitoa kun on tuntunut että tulleneeko maitoa tarpeeksi. Tänään oli neuvola ja painoa oli ainaki tullut ihan tarpeeksi(nyt 6650g, syntymäpaino 3970g) että ei ainakaan vielä ole tarvinnut nälkää nähdä. Ensimmäisen kokonaan nukutun yön aikana jouduin pumppaamaan maitoa, koska en pystynyt nukkumaan kun rintoja kivisti ja poika tuntu vaan nukkuvan. Seuraavana päivänä tuntu, että maitoa ei tuu enää tarpeeksi, vaikka edellisenä päivänä herui vähän väliä itsestään. Siis siitä lähtien rinnat on tuntuneet aika tyhjiltä.
Minulle on tullut mieleen just tuo että oisko kysymyksessä tiheän imun kausi mutta toisaalta voihan maidontulo ehtyäkin.
Tämmösiä sekavia sepustuksia tällä kertaa! Mutta etpä ole ainoa! :D
vauvalla ikää 3kk ja risat. Nyt on vielä niin kuumat ilmatkin että rintaa saa muutenkin tarjota tosi usein. Itse en koe mitenkään raskaaksi jatkuvaa tissin tarjoamista ja meillä mennäänkin täysimetyksellä 6kk asti.
Tsemppiä!
Meillä vauva on ollu osittaisimetyksellä alusta alkaen, kun alku oli lapsella hieman hankalaa. Lapsi kohtaistahan se on miten hyväksyy rinnan ja pullon yhtäaikaa. Vauva alko 3kk:n iässä syömään ihan mahdottomia määriä maitoa(korviketta yli 1000ml+ RM), joten siirryttiin hieman tukevampaan ruokaan. Tosin se tukevampi ruoka ei kyllä meillä ole näkynyt ollenkaan syömiskertojen harvenemisena. Välillä tuntuu että yöllä syö edelleen tiheään, jopa tunnin välein. Meille normaali yösyömisten väli on ollu se eka pätkä 5h ja muut 2h.
Kolmen kuukauden ikäisen' lapsilla on yleensä tiheän imun kausi, jolloin maitoa tilataan oikein urakalla, kestää yleensä pari kolme päivää. Voisikohan kyse olla tästä?