TAMMENTERHOJEN perjantai
Kommentit (14)
Toivottavasti tosiaan kaikki olisi kuitenkin masuasukilla hyvin. Tosi kurjaa, että vuotelu aina vain säikäyttää uudestaan:( Kannustan minäkin myös soittamaan neuvolaan/ äitipolille ja VAATIMAAN ultraan pääsyä, tai ainakin sydänäänten kuuntelua. Tuo ultra olisi kyllä luotettavampi ja ehkä siinä selviäisi vuotelun syykin? Ehkä syynä on hematooma, jolloin pienellä ei pitäisi hätää olla.
Halauksia, Tikru
Laitoin sinulle sähköpostia viime viikolla, onkohan tullut perille...?
Ikävää, todella ikävää! Huoli on täälläkin kova puolestasi :(
[color=A020F0]Olin eilen np-ultrassa ja niskapoimu oli 1,3mm. Tuo mitta yhdistettynä veriseerumitulokseeni antoi koneella tuloksen: ei riskiä. Nyt tuntuu kaikki hienolta.
Oli kyllä upeaa seurata omalta monitorilta vaavin liikkeitä: kovasti kädet sätkivät ja muutenkin tuntui olevan eloista sorttia. Kääntyili koko ajan ja ojenteli jalkojaan ja kroppaansa. Sain kolme tulostetta mukaan ja yhdessä kuvassa on nyrkki menossa suuhun, tosi söpöä.
Pää-perä mitta oli 60mm eli olisi vähän edellä laskettuun nähden. Ei lähdetty laskettua aikaa kuitenkaan muutamaan.
Rakenneultran sain syyskuun alkuun. KAUHEAN pitkä aika odottaa ennenkuin näkee seuraavan kerran.. Täytyy neuvolassa kinua josko saisi välivilauksen =D
Voiko muuten olla mahdollista, että nyt jo tuntisi liikkeitä? Olen ollut huomaavinani, kun menen illalla maate ja painan alavatsaa vähän kämmenellä niin välillä tuntuu pieniä liikkeitä. Ei niinkään kämmeneen mutta silleen " sisällä" . Voivathan nuo tietysti olla joitain suolenkin " murinoita" ..
Pahus kun tää vaatepuoli aiheuttaa päänvaivaa. Löysin tosi kivat housut ja otin mahan mukaan löysät jotta voi vyöllä kiristää sopivaksi eli xl:t :(
No joo nyt ne on aivan mielettömän pitkät ja takapuolesta kauheat teltat. Onneksi malli on sellainen ettei se periaatteessa haittaa mutta mutta..
Seppälästä löysin alesta semmoset caprit joissa oli mahan kohdassa leveä resori ne oli tosi kivat eivätkä yhtään puristaneet.
Ilmeisesti ne oikeat mammavaatteet on tehty vaan mahasta isoksi..? Pitänee nyt oikeasti paneutua niihin vaatteisiin.
[b]Ompulle[/b] tosi paljon tsemmpiä ja voimarutistuksia!! bd bd bd bd [/color]
Mary rv 12+2 (kun mennään vanhan LA:nmukaan..np:n mukaan oltaisiin jo 12+5)
Voimia ja halauksia Ompulle!!!
Pimennossa olen ollut, mökillä, missä ei ole sähköjä ollenkaan. Nyt kaupungissa, vielä kun saisi muun perheen luokseen kun ikävä on. (ovat vielä mökillä). Tosin on ihan kiva olla välillä yksinkin. Ensi viikon tiistaina neuvolalääkäri, jos sitten vaikka pääsis ultraan. En ottanut np-ultraa, mutta neuvolassa sanottiin et ultraa muutenkin. Ihan kiva nähdä onko kaikki hyvin.
Äitiyspakkausta en ota, kirppikseltä saa 140e aika paljon hyvää vaatetta ja sukulaiset kuitenkin ostavat. Autonistuin pitäisi ostaa. Onko ehdotuksia??? Olen katsonut sitä missä on se alusta, mut mies sanoi et jonkun valmistajan istuin jäi tekniikan maailman vertailussa lähes vimpaksi, ei kuulemma suojannut edestä tulevilta törmäyksiltä???
Yhdistelmävaunut ostin käytettynä, v.05 mallia, muutaman kerran käytetyt.
birgit+ rv 11 tasan
Ompas kiva kun on viimeinen työpäivä ennen lomia. Ompulle iso hali ja voimia, toivotaan kuitenkin parasta.
Sunnuntaina kerroimme lapsille että äidin masussa on vauva, esikoinen( 5v) oli yhtä hymyä koko loppupäivän ja saunaan mennessä katteli mahaa ja tuumasi " nyt sinua ei saa töniä mahaan" hellyttävää ja arvata saattaa että tieto siitä, että " äiti synnyttää vauvan" on jo levinnyt naapureista tutuille ja vähän vieraamillekkin.
Maanantai aamuna tyttö kyseli herättyään silmät ristissä jokohan se vauva on herännyt..eli taidanpa saada aikamoisen kaverin vauvanhoitoon sitten tammikuussa. Kuopus ( 2v) ei asiaa sen erikoisemmin ymmärtänyt, toistelee kyllä isosiskon perässä, että äiti synnyttää vauvan.
Paha olo on jo lähes kokonaan taakse jäännyttä ja väsymyskin hellittää, ainoa raskaudesta muistuttava oire on nuo kohdunkasvun repäisykivut ja nivuskivut lenkin jälkeen, taitaa liikkuminen vähentyä huomattavasti, koska seuraava päivänä käveleminen pisemmän lenkin jälkeen on yhtä tuskaa ja jalat pettävät alta.
Maha on jo aika iso ja tosiaan niinkuin joku aiemmin mainitsi voi vaatevalinnoilla helposti saada näyttämään raskaalta tai sitten ei.
Hyvää ja lammintä heinäkuuta, palailen koneelle elokuussa, yritän kuitenkin käydä välillä lueskelemassa mitä teille kuulu!
mamm@mia rv 10+6
Olipa kiva nähä vauva :)
np oli 0,8-1.0 eli ok ja pää-perä mitta oli 63mm.
vastasi tasan viikkoja eli tänään 12+5
nyt poju haluu päikyille,joten täytyy rientää!
Maria ja himpula 12+5
ja huh hellettä, vaikka olen itse turvassa ilmastoidussa toimistossa... toistaiseksi. Kuvitelkaas miten erilaista ilmaa on, kun työntää ekaa kertaa vauvaansa pihalle tammikuun loskassa (Turku) ja pakkasessa. Vaikka yrittää ottaa rauhallisesta niin kyllä ne ajatukset aina välillä harhautuu tulevaisuuteen ja sitä miettii, millaisilta päivät näyttää, kun lapsi toivottavasti terveenä syntyy. Liekö taikauskoisuutta, kun pitää tuo lause aina joka paikkaa lisätä (jos/kun syntyy terveenä...).
Np-ultrassa on myös käyty. SE MITTA oli 1 ja muutenkin kaikki näytti olevan ok. Olin yksityisellä kaupungin kesälomien takia ja mielettömän hyvää palvelua sain Medisonarista. Siellä se lapsi potki ja huitoi kovasti. Ihan kuin olis jo nyt yrittänyt katkaista napanuoransa ;)). Tai ehkä se vaan ihmetteli mikä sen mahasta roikkuu. Kriittinen ja epäilevä kuten äitinsäkin. Oli jotenkin erityisen ihanaa, kun lääkärikin kutsui sikiötä koko ajan lapseksi. Sillä lapsihan siellä pötköttää.
Suosittelivat yksityiseltä kaupungin tarjoaman rakenneultran lisäksi myös kahta lisäultraa. Viikolla 30 katsottaisiin uudestaan vauvan rakennetta ja terveyttä ja noin viikolla 36 tehtäis synnytystä ajatellen vielä yksi ultra (tästä kuulema voin nähdä esim. sen, jos napanuora on kaulan ympärillä). Kovin saivat ylipuhuttua eli taidanpa rahallisesti panostaa vielä näihin ylimääräisiin. olis sitten tätä lasta ultrattu oikein urakalla, kun olin alkuraskauden ultrassa ja np-ultrassakin 2 kertaa , kun ekalla kerralla neuvola oli lähettänyt mut sinne ihan liian aikaisin. Mitäs mieltä ootte asiasta?
Kysyin lääkärin mielipidettä myös näihin kotiin hankittaviin dopplereihin, eikä kyllä liputtanut kovinkaan paljon niiden puolesta. No jätin sitten kertomatta, että olin mennyt just ostamaan sellaisen...niin...
Äitiyspakkauksestakin oli täällä jossain vaiheessa galluppi... Itse en oo ajatellut ottaa, vaiks on eka lapsi, kun ei ne vaatteet miellyttänyt mamin silmää ;)) -> turhamainen muikki. Otan ehkä rahan tai sitten muutan vielä mieleni ja otan pakkauksen, mutta sitä talvihattua ei meitin peipin päähän kyllä laitena ;)))
Eipä muuta kuin iloista ja rauhallista odotusta viikonlopun yli ja kertoilkaahan taas kuulumisianne :)!
-E ja 14-
jos helle painostaa sisätiloihin eikä ukkonen ole rikkonut tietoliikenneyhteyksiä niin tsekatkaahan sivut babyseven.com, suomenkielistä tietoa odotuksesta raskaudesta ja vauvoista sekä englanninkielinen samantyylinen sivusto bounty.com, josta löytyy myös hyviä juttuja, mm. koko raskausajalle räätälöity ohjevihkonen, joka on tulostettavissa :)
Suosittelen!
Omppu; Voimia! Toivottavasti vuoto olisi harmitonta! :(
Onnea np-ultrasta hyviä kuulumisia saaneille!
ON: Eilen soitettiin ä-polilta ja pyydettiin maanantaina menemään ylimääräiseen ultraan (meidän kunta ei siis tarjoa np-ultraa), kun halusivat tarkistaa istukan viime kesäisen osittaisen rypäleraskauteni vuoksi. Mitään muuta uutta ei masuun kuulu...
maria80 rv 12+0
Voimia ompulle ja peukkuja, toivottavasti kaikki on hyvin!
Eilen kävin neuvolassa, kuulin ekaa kertaa sydänäänet, n. 140/minuutissa, verenpaine oli noussut, onneksi, 100/60, hemoglobiini laskenut, oli 123 ja virtsassa oli hiukan valkuaista. SF mitta oli 14, pienin tähänasti, edellisillä 4 kerralla ollut lähemmäs 20 cm näissä viikoissa. Olenkin tuntenut että tämä vauva on paljon pienempi kuin muut, ehkä sittenkin pieni tytöntyllerö, vaikka poikatunne ollut aika vahva =). No eipä noista tiedä. Äidille oli tullut painoa lisää 1,7 kg.
Tänään ihana hellepäivä, paras ystävä lapsineen on ollut täällä koko päivän ja ollaan oltu rannassa koko päivän ja uitu, välillä käyty syömässä. Ihana lämpö!
Marialle siitä verikokeesta josta kyselit verensiirron tiimoilta, nyt terkkari otti asian esille, sanoi että pitää mennä v. 36 uuteen verikokeeseen mistä katotaan onko veressä vasta-aineita sikiölle, kuulemma ihan standardikäytäntö verensiirron jälkeen.
Ensi viikolla menen kaksi kertaa terveyskeskukseen (matkaa yhteen suuntaan 35km) ensin ottamaan verensokeriarvot yhtenä päivänä ja seuraavana menen lääkäriin juttelemaan astaman mahdollisuudesta, mulla on ollut ongelmia nyt puoli vuotta ja ajattelin käydä tutkimassa asiaa, suvussa on aikuisiän astmaa. Seuraava neuvola on elokuussa ja rakenneultra on 31.7. Sitä innolla odotan!
Miehellä alkoi nyt kesäloma, ihanaa olla taas kotona yhdessä joka päivä!
Nyt pitää mennä tekemään ruokaa, vointeja helteiseen suomeen! =)
nyt on reissu ohi ja kotona ollaan taas. onneksi ei tarvii enää autossa istua, alkaa oleen sellaiset kelit...
(.) aamuisin massussa tuntuu sellainen kovempi pallo, (tiedä sitten onko ilmaa vai simppis:)) mut kyllä massu ainakin kasvamaan päin on. liikkeistä en osaa sanoa, ekaa odottaessa kun en tiiä mitkä on liikkeitä ja mikä muuta mahaan kuuluvaa elämää. sen oon huomannut että yskiessä ja aivastaessa saa olla varovainen, kun sellanen vihlasu aina jommalla kummalla puolella massua tuntuu. ja nää helteet on varmaan aiheuttaneet sen että välillä tuntuu että jalat menee alta, mut sit kun pääsee viileeseen ja juo vähän vettä, niin hoituu. ja tää väsymys, se on tullut takaisin. mies joutui ison osan matkasta ajamaan kun musta tuntui että saatan nukahtaa hetkenä minä hyvänsä. suvulle on nyt kerrottu, hyvin ottivat asian.
pinot luin läpi, mutten nyt ala vastailemaan koko viikoksi. nyt taitaa muutenkin tulla tälläinen omanapainen viesti, mutta palaan " ruotuun" kunhan kotiudun kunnolla;)
tikru ja simppis rv 15+2
Meillä aamulla netti ei toiminut, joten vastaus jäi iltaan... Mutta KAIKKI HYVIN!!! Peloissani soitin aamulla aikaisin neuvolaan ja sain ajan, ystävällinen hoitaja kuunteli sydänäänet ja sai ne nopeasti kuulumaan, mutta vain hetkeksi. PIkkuinen meni vauhdilla karkuun koko ajan... Ilmoitti vielä, että ultra olisi vapaana ja hän osaa sitä sen verran käyttää, että pikkuinen nähdään paremmin ja toki mahdollisuus hyödynnettiin! Ensimmäiseksi vauveli heitti voltin ympäri, sitten loikoili pakoillaan, pomppasi makuultaan yhtäkkiä pitkän matkan ylöspäin jne, eli kovin oli vilkas ja hyvinvoiva :) :) Nyt rauhaiseloa tämä viikonloppu ja maanantaina sitten se virallinen NP -ultra, jossa kyselen vuodon syytä tarkemmin. Aika runsasta tosiaan eilen oli, säikäytti tosissaan..
Kovasti helpotti, olin jo pahimpaan varautunut. JOten iso kiitos teille kaikille taas huolenpidosta.
DreamOne: Ei ole viesti tullut, tarkistin äsken varmuudeksi uudelleen?? Hotmaili poistaa roskapostit näköjään 5vrk:n päästä, et jos se olis mennyt jostain syystä sinne?? Mielellään ottaisin postia vastaan kyllä... eli se sama omenainen80@hotmail.com.
Tänään kuulin kaksi uutta uutista, kaverillani on myös tammikuussa LA, aika jänskää. Sama kaupunki jne.. Ja toinen ystäväni ilmoitti minun " tunnustaessa" tehneensä toissapäivänä itse vasta plussan, eli lähittuttavissa pian 3 odottavaa.
Mutta elämä hymyilee tänään.... OIkein ihanaa viikonlopun jatkoa kaikille!! Ootte ihania! :)
Ei pistänyt silmään perjantain listaa.... joko on kaikki viikonlopun viettoon karanneet!!?? =)
Omppu: Hirveätä!!! Toivottavasti vuoto olisi yhä yhtä vaaratonta kuin ennenkin!!! Vaadi heti pääsyä neuvolaan/lääkäriin!! Mene soittamatta paikalle ja älä suostu lähtemään pois ennen kuin asia on tutkittu ja asianmukaiset ohjeet annettu!! *pystyttää jo barrikadia lähisairaalasi nurkalla* Voimahalaus sinulle!!!!
Hellettä taitaa olla tiedossa, koko Suomeen!!! Ihanan-kamalaa!! En valita että on lämmintä, mutta tuulla saisi, oli nimittäin eilen niin hirveästi paarmoja ja muita öttiäisiä pihalla, että ei paikallaan olosta meinannut tulla mitään.
ON: kunnossa, vatsa voi pulskasti, mutta vaatteilla voi joko peittää mahan tai korostaa sitä, riippuen asuvalinnasta. Potkun tunsin toissa päivänä ja eilen illalla pari uutta potkua!!! =) Aivan ihanaa!!!!! Voi kun vahvistuisivat äkkiä, niin voisi seurata vatsan hyvinvointia sillai! Isäntäkin jo eilen innostui, kun sanoin et potkii ja yritti kokeilla, mutta ei vielä käteen tunnu =) Pian on onneksi sekin edessä, sitten voisi kertoa tuolla pikku neitillekkin, nyt ei varmasti ole mitään hyötyä, kun ei muista taatusti asiaa enää seuraanvaan ruokailuun mennessä =)
Nyt pensselit käteen ja lähdetään neitin kaa kiviä maalaamaan =)
-E- 12+6