Olen päättänyt kieltää koulu-uinnin lapseltani
Menee siis nyt syksyllä kouluun. Opettajalla ei riitä aikaa vahtia kaikkia. Muistan itsekin melkein hukkuneeni joinakin kertoina ollessani ala-asteella.
Kommentit (20)
atopinen ihottuma räjähtää käsiin kun poika menee klooriveteen.
Haluaisi kovasti,kun muutkin menevät ja kyllä harmittaa aina vaan kieltää ja kieltää,mutta se hinta parista uimakerrasta on iso,kun iho on aivan päästä jalkoihin punaista länttiä täysi.
Onneksi meillä eivät käy kun kaksi kertaa uimassa,ei sitten jää paljost paitsi=)
Vierailija:
on uimavalvojat ja -opettajat, jotka ovat vastuussa lapsista koulu-uinnin aikana!
mutta ovat velvollisia opettamaan lapsen uimaan sitten muilla konsteilla. Esim. muslimien omilla uintivuoroilla.
Meidän lapset ovat vielä alle kouluikäisiä ja olen antanut osallistua tavan uimakouluun vaikka muslimeita ollaankin. Haluan, että oppivat uimaan jo ennen kouluikää. Uimakoulussa vanhemat huolehtivat pukuhuoneessa ja halutessaan myös pesutiloissa. Uimakoululaisten on pidettävä uima-asut päällä suihkussakin koska opettaja ei ehdi niiden pukemisessa auttaa. Pojan uimakoulussa mieheni vie hänet miesten puolelle ja tyttöjen uimakoulussa minä vien naisten puolelle. Järsjestely on toiminut todella hyvin. Ja kun ei haittaa minua jos näin pienenä ovat uimassa sekaisin erisukupuolen kanssa niin parempi kaikille. Eipähän tarvitse sitten kouluikäisenä ihmetellä miten järjestetään uimaopetus.
Alkuperäiselle sanoisin, että laita lapsi uimakouluun ja maksa itsesi sisään. Istu vaikka altaan reunalla vahtimassa.
uinti kuuluu opetussuunnitelmaan ihan niin kuin kertotaulukin ja jos ei ole mitään sairautta esteenä, niin millä perusteella vanhempi voi itse määritellä mitkä kohdat opetussuunnitelmasta hänen lapsensa suorittaa?
Ala-asteella opettaja opetti toisessa päässä allasta puolelle oppilaista jotain juttuja. Toinen puoli oppilaista oli toisessa päässä allasta (matala pää, missä jalat yltää pohjaan). Kaikki osasivat jo uida. Altaan reunalta kuitenkin hyppäsi joku poika ja suoraan yhden tytön päälle. Tyttö upposi pohjaan ja meni aikaa ennenkuin saatiin tyttö hilattua ylös. Oppilaat tytön pelasti, opettaja tai uimavalvoja (istui kopissa ja näki telkkarista tilanteen) ei ehtineet tehä mitään.
Sen jälkeen olen pelännyt uimahallissa, jos joku hyppii lähtötelineistä tai reunalta altaaseen.
EI opettajat. Ja ryhmät on taatusti sen kokoisia, että kaikkia ehtii vahtimaan. Toivottavasti aloituksesti oli vitsi.
Annathan lapsesi kuitenkin oppia uimaan, ettei vesipelko siirry sinulta lapselle.
Meinasin hukkua, vaikka osasin uida. Ei koulun kanssa. Yksi mies sukelsi apuun. Siis pelästyin ja en osannutkaan sitten uida, kun olin pinnan alla.
Enää en siis joudu ihan koko ajan pelkäämään hukkumista
Ei kaksi pysty kunnolla valvomaan noin suurta riehakasta porukkaa, kun hallissa on muitakin käyttäjiä.
Laitoin lapseni uimakouluun eskarin jälkeisenä kesänä. Osasivat uida koulun alkaessa.
Hysteerikko olet.
Alkuun lapset ovat lastenaltaassa ja siellä opetellaan tietyt taidot ja lasta ei päästetä isoon altaaseen ennen kuin osaa uida hyvin.
Suurin osa lapsista ei osannut uida ekalla ja siksi omanikaan ei päässyt isoon altaaseen asta kakkosella pääsi.
Koeta järkiintyä ja kasvaa koululaisen äidiksi kesän aikana.
ennen kuin viidennellä. Äitini halusi kieltää, kun oli ollut niin paljon virtsatietulehduksia. En katso jääneeni mistään paitsi. Opin uimaan jo ennen koulun alkua äitini opastuksella järvessä. Hän huolehti niin hyvin, että en ollut kylmissäni ja järvissä vesikin puhtaampaa.
Sitten kun aloin uida luokan mukana, niin mitään sopeutumisvaikeuksia minulla ei todellakaan ollut.
Vierailija:
No, ohjeistat sitä lastas että hallissa ei riehastella!
Oltiin koulun kanssa uimahallissa ja eräät pojat tuuppasivat minut hyppylautojen alla olleeseen altaaseen. Vedin säikähdyksestä vettä keuhkoihin ja melkein hukuin.
että saattavat ihan hyvin painaa toisten päätä veden alle jne. Itsellenikin käynyt niin.. ja monelle muulle.
ensinnäkään opettaja ei vahdi eikä opeta lapsia uimaan vaan sen tekevät uimaopet, opettajat vahtivat pukuhuoneissa ja kylpytiloissa eli ei huolta siitä , että yksi ope olisi koko luokan kanssa altaalla. Uimaopet, joita on siis useampi, jakavat luokan uintiryhmiin osaamisen mukaan ja sitten opetetaan. Ei huolta ap, anna lapsesi oppia muiden mukana.
ite olen ope kanssa ja puhun vain tietenkin oman kuntani tavoista...
ope hoitaa siis pukuhuoneen plus pesuosaston. Uinnin ajan saa oma ope istua katsomossa ja vastuu on uimaopeilla. Ei pidä näköjään mennä huutelemaan miten asiat on ennen kuin tietää. =)sori
Koulun mukaan ope on vain järjestyksen ylläpitäjä ja vastuussa siitä mitä tapahtuu muualla kuin altaassa, eli suihkuhuoneessa ja saunassa. Open vastuu loppuu altaaseen. Altaassa vastuu kuuluu koulun mukaan uimaopettajalle (joka toimii hallissa).
Uimahallin mukaan taas uimaopettaja vain opettaa ja kaikki vastuu on koulun opettajalla.
Tämä paljastui, kun poikani oli todellakin vähällä hukkua. Arvatkaas, mitä ope ja uimaope tekivät sillä välin? Juttelivat keskenään, ja poikani ja muiden lasten avunhuudot kuitattiin seuraavasti: ´" Ainahan ne jotain siellä huutelee..."
lapsensa opetusta seuraamaan ja avuksi ryhmää kaitsemaan. Voi sitten samalla vahtia sitä omansa vähän tarkemmin.
Kouluissa on etenkin liikuntatunneilla aika paljon vanhempia ja mummoja tai veereja auttamassa esim uimahalleissa, luistinten tai suksien pukemisesssa jne. Tämä olisi paljon rakentavampi ratkaisu kuin se, että kieltää lasta osallistumasta johonkin.
Muutenkin koulu on julkinen laitos, johon kuka tahansa vanhempi saa kävellä sisään ja seurata opetusta koska vaan.
on uimavalvojat ja -opettajat, jotka ovat vastuussa lapsista koulu-uinnin aikana!